|
|
VLAARDINGEN
OOST
|
|
|
Afkorting: |
Vdo |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
K. van der
Gaast |
Bouwjaar:
|
1956 |
Baanvak: |
Schiedam - Hoek van Holland |
|
|
|
|
De meeste
grotere plaatsen hebben meer dan één station, een dergelijk
extra station wordt ook wel een nevenstation of voorstadhalte genoemd.
Dergelijke stations staan normaal gesproken in de schaduw van het
hoofdstation, al kunnen ze wel degelijk uitgroeien tot stations van
belang. In Vlaardingen staat echter een nevenstation dat dagelijks
(iets) meer reizigers verwerkt dan het centrumstation. Strikt genomen
is Vlaardingen Oost het belangrijkste treinstation van de "haringstad".
Maar dat zal niet lang meer duren
2017 wordt een interessant jaar, het is dan precies een eeuw geleden
dat dit station haar huidige naam kreeg. Maar het wordt ook het jaar
waarin Vlaardingen Oost ophoudt te bestaan als treinstation. De spoorlijn
waaraan deze ligt wordt namelijk binnenkort omgebouwd tot metrolijn,
iets dat elf jaar geleden ook al gebeurde met de Hofpleinlijn en de
Zoetermeerlijn. Vlaardingen Oost zal hierbij "gewoon" blijven
bestaan, zij het dan als metrostation. Het huidige station werd in1956
in gebruik genomen en was een ontwerp van K. van der Gaast. De geschiedenis
van het station gaat echter veel verder terug.
Vlaardingen Oost ligt aan de Hoekse Lijn, de spoorlijn tussen Schiedam
en Hoek van Holland die tussen 1891 en 1893 in gebruik werd genomen.
Die spoorlijn werd primair aangelegd als onderdeel van een internationale
verbinding tussen Engeland en Duitsland, waarbij in Hoek van Holland
een directe aansluiting met de bootdienst was. Maar ook de steden
Maassluis en Vlaardingen profiteerden van de spoorlijn, Vlaardingen
kreeg bij de opening van de spoorlijn al meteen twee stations. Dat
tweede station werd ten oosten van de stad gebouwd, op het grondgebied
van de toenmalige buurgemeente Vlaardinger Ambacht. Aanvankelijk werd
het Schiedamsche Dijk genoemd, en was in die beginjaren niet veel
meer dan een stopplaats. Maar in 1908 werd de halte Schiedamsche Dijk
een volwaardig station, een eilandstation met op het perron een eenvoudig
stationsgebouw. Dat stationsgebouwtje was een eenvoudig, houten bouwwerk.
Het deed sterk denken aan dat van het allang verdwenen Utrechtse station
Biltstraat. Rond 1910 vonden enkele grenscorrecties plaats tussen
de twee gemeenten, waardoor het station nu definitief op het grondgebied
van Vlaardingen kwam te staan. Wellicht werd mede om die reden in
1917 de naam van het station gewijzigd in Vlaardingen Oost. Overigens
stond dat eerste station ten oosten van het huidige exemplaar, aan
de andere kant van wat nu de mr. L.A. Kerpenweg is.
Alhoewel Vlaardingen in de eerste plaats een haven- en industriestad
is ontwikkelde deze zich in de loop van de twintigste eeuw steeds
meer als forenzenplaats, waarbij de uitbreiding aanvankelijk in oostelijke
richting was. De elektrificatie van de Hoekse Lijn, die al in de jaren
dertig was voltooid, zorgde voor een groeiend aantal treinbewegingen.
De naast het station gelegen overweg vormde daardoor een steeds groter
wordend obstakel. Ook kon het oude stationnetje het sterk groeiend
aantal reizigers niet meer aan en was dringend vervanging toe. Daarom
werd het in het midden van de jaren vijftig vervangen door een tijdelijke
halte, terwijl tegelijkertijd de overweg werd vervangen door een onderdoorgang
en er een nieuw station werd gebouwd. Het spoor hoefde hierbij niet
of nauwelijks verhoogd te worden, al bij de aanleg van het spoor werd
deze op een waterkering gelegd. Het nieuwe station Vlaardingen Oost
schoof iets naar het westen op, naar de andere kant van de weg. Het
viaduct werd extra breed uitgevoerd, zodat hier het perron op kon
liggen. Het nieuwe station werd in het voorjaar van 1956 in gebruik
genomen. |
|
Boven:
Het huidige station Vlaardingen Oost werd in 1956 in gebruik genomen
en was een ontwerp van K. van der Gaast. Dit stationsgebouw was
de eerste in een serie gebouwen van Van der Gaast die -hoewel
verschillend- wel sterke overeenkomsten hebben. Denk hierbij aan
de geelkleurige bakstenen en de brede geribbelde dakranden en
luifels. Ook de zogenoemde "Kwaaitaal elementen", die
Van der Gaast voornamelijk voor de plafonds gebruikte, waren hier
voor het eerst aanwezig. Zowel het stationsgebouw als het perrongebouw
zijn aan de buitenzijde nog nagenoeg helemaal in originele staat.
|
|
|
Onder:
De geschiedenis van dit station gaat veel verder terug dan 1956.
Al sinds 1891, het jaar waarin de spoorlijn Schiedam-Vlaardingen
in gebruik werd genomen, is hier een halte. Aanvankelijk heette
het Schiedamsche Dijk en lag het iets ten oosten van het huidige
station, toen nog in de naburige gemeente Vlaardinger Ambacht.
In 1908 werd de halte een volwaardig station. Het stationsgebouwtje
was van hout en vrijwel identiek aan dat van het vroegere station
Utrecht Biltstraat. Negen jaar later kreeg het station haar huidige
naam.
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
De achterzijde van het stationsgebouw, gezien vanaf het perron.
Het spoor ligt wat hoger dan het straatniveau, dat is trouwens
altijd al zo geweest. Het spoor ligt hier namelijk op een waterkering,
die gelijktijdig met de spoorlijn werd aangelegd. Wellicht is
dit dan ook de reden waarom de weg bij de nabijgelegen onderdoorgang
iets onder het maaiveld ligt
.
|
Onder:
Het hooggelegen perron met daarop het perrongebouw, hier gezien
vanaf de Schiedamsedijk. Het perrongebouw is in werkelijkheid
veel minder groot dan het op het eerste gezicht doet vermoeden.
Een groot deel van het bouwwerk wordt namelijk ingenomen door
de overdekte trap. Het hogere bouwdeel aan de linkerkant is de
behuizing van de lift. Duidelijk te zien is dat het brede dak
tevens een (bescheiden) perronluifel is
.
|
|
|
|
|
Onder:
Vlaardingen Oost was ooit één van de eerste stations
die een aparte toegang aan de achterzijde had. In een tijd waarin
toegangscontroles werden uitgevoerd was dit vrij ongebruikelijk.
Normaal gesproken was die controlepost vlakbij het loket, in dit
station bevond deze zich in de trappartij naar het perron. Dat
het station aan die kant een aparte toegang had is simpel te verklaren,
veel van de dagelijkse reizigers waren (en zijn misschien nog
wel) werknemers van het havengebied, direct achter het station.
Aan het begin van deze eeuw werd de toegang om veiligheidsredenen
afgesloten.
.
|
Onder:
Vanaf het perron een blik in de richting van de Vulcaanhaven,
die pal achter het station ligt. Deze haven werd aan het begin
van de twintigste eeuw aangelegd en is de grootste haven van Vlaardingen.
In deze haven werd -onder andere- erts overgeslagen, aan de linkerkant
zijn de twee grote ertskranen te zien. Deze monumentale kranen
dateren uit de jaren vijftig en staan tegenwoordig in de Top 100
Nederlandse monumenten 1940-1958. Opmerkelijk genoeg hebben ze
geen enkele monumentale status...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het spoorviaduct over de mr. L.A. Kesperweg, direct naast
het stationsgebouw. Dit viaduct was de direct aanleiding voor
de bouw van het nieuwe station, oorspronkelijk was hier namelijk
een bewaakte overweg. Het is relatief breed, dit komt doordat
het perron er ook op ligt. Om die reden wordt dit station
nogal eens als het allereerste viaductstation beschouwd. Een
mening die ik overigens niet deel. Let ook op de bijzondere
betonnen wand, waarin diverse voorstellingen met betrekking
tot Vlaardingen zijn verwerkt. Het werd ontworpen dioor de
Vlaardingse kunstenaar G. van Brandwijk.
.
|
|
|
|
|
versie: 3-02-2017 |