|   |  | VENLO 
         
          |  |  |  |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          | Afkorting: | Vl |   
          | Maatschappij: | Nederlandsche 
            Spoorwegen (NS) |   
          | Architecten: | K. van der 
            Gaast |   
          |  | W.J. Drees |   
          | Bouwjaar: | 1958 |   
          | Verbouwd: | 2007-2010 |   
          |  |  |   
          |  |  |  
         
          | Grensstations nemen nog altijd een bijzondere 
              plaats in. Vanwege de extra faciliteiten zijn zowel het stationsgebouw 
              als het emplacement uitgebreider en vanwege de grenscontrole is 
              het eerste perron doorgaans extra lang. De verschillende typen treinen 
              uit binnen- en buitenland onderstrepen dit internationale karakter 
              en datzelfde geldt ook voor de locomotiefwissel. Venlo was zo'n 
              grensstation. Dat is ze uiteraard nog steeds, maar er is veel van 
              dat unieke karakter verloren gegaan. De douane- en marechausseefaciliteiten 
              in de lange linkervleugel van het stationsgebouw zijn allang verleden 
              tijd, in de vroegere visitatieruimte zijn tegenwoordig toiletten. 
              De tijd van de D-treinen, met illustere namen als Rheinpfeill-express, 
              Loreley-express of Rheingold, is voorgoed voorbij. Doorgaande internationale 
              reizigerstreinen rijden allang niet meer door Venlo, laat staan 
              dat ze er stoppen. Tegenwoordig is de enige internationale passagierstrein 
              een regionaal treintje naar het Duitse Hamm. Venlo is al sinds mensheugenis een belandrijk internationaal verkeersknooppunt, 
              zowel voor de weg als het spoor. De laatste jaren gaat dit vooral 
              op voor het wegverkeer, dankzij haar ligging aam de route tussen 
              de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Maar ook voor het internationale 
              goederenvervoer per spoor is de stad nog altijd belangrijk. Toen 
              Venlo in 1865 haar eerste spoorverbinding kreeg was het nog een 
              echte vestingstad. Dientengevolge was het eerste station een eindje 
              buiten de omwalling gesitueerd en was het voorzien van een semi-permanent 
              stationsgebouw. Desondanks werd het station al snel een regionaal 
              en internationaal knooppunt, met verbindingen naar Eindhoven, Nijmegen, 
              Roermond en twee spoorverbindingen naar Duitsland (naar Wesel, via 
              Buderich en Straelen en naar Vierssen, via Kaldenkirchen). Dat er 
              twee verbindingen met Duitsland waren was trouwens niet helemaal 
              uniek, ook Winterswijk had ooit twee spoorlijnen naar onze Oosterburen.
 De Tweede Wereldoorlog heeft in Venlo zeer diepe sporen nagelaten. 
              Een groot deel van de binnenstad werd verwoest en ook het station 
              - dat nog haar eerste, semi-permanente stationsgebouw had- liep 
              zware schade op. Toch duurde het nog tot 1958 totdat het nieuwe, 
              en huidige, station gereedkwam. Doordat de spoorlijn richting Straelen 
              inmiddels was opgeheven én opgebroken kon dat nieuwe station 
              een paar honderd meter dichter naar het centrum worden verplaatst. 
              Het is een ontwerp van architect K. van der Gaast en valt op door 
              haar langgerekte stationsgebouw. De grootste blikvanger is het lessenaarsdak 
              van het hoofddeel, dat zich als een enorme luifel voortzet. Die 
              zorgt ervoor dat het gebouw ook van een afstandje goed te zien is, 
              want gelijktijdig met het station werd een groot verkeersplein aangelegd, 
              pal vóór het station. In de lange linkervleugel werden 
              de marechaussee- en douanekantoren ondergebracht. Die zijn inmiddels 
              overbodig, in de vroegere visitatieruimte zijn tegenwoordig toiletten.
 Voor het binnenlandse treinverkeer is Venlo nog altijd een belangrijk 
              knooppunt. Net als in Zutphen zijn hier drie verschillende vervoerders 
              actief, het grote verschil is dat in Venlo de derde maatschappij 
              een Duitse is. Met Arriva (vroeger Veolia) kan men naar Nijmegen 
              of Roermond rijzen. Voor de NS was Venlo jarenlang het begin- en 
              eindpunt van de intercity naar Den Haag (serie 1900). De Hofstad 
              is al enige jaren niet meer rechtstreeks te bereiken, de intercity 
              rijdt nu via Amsterdam Zuid naar Schiphol. Tussen 2007 en 2010 onderging 
              het station een grondige renovatie.
 
    .
 |  |   
          |  
              Boven: 
                Het stationsgebouw van Venlo oogt nog altijd modern, ook al is 
                het inmiddels zestig jaar oud. Dat is vooral te danken aan het 
                tijdloze ontwerp van architect Van der Gaast. Het gebouw heeft 
                een opvallend grote gevellengte van zo'n 140 meter. Dit is een 
                herinnering aan de tijd dat er faciliteiten voor grenscontroles 
                in waren. Die waren in de linkervleugel, die bijna de helft van 
                de totale gevellengte inneemt. Deze foto toont alleen het hoofddeel, 
                met daarin de stationshal. De grote blikvanger is het dak, dat 
                als zich als een enorme luifel voortzet. Het gebouw zelf werd 
                op perronhoogte gebouwd, voor de ingang ligt dan ook een brede 
                bordestrap. In werkelijkheid is het gebouw veel minder hoog dan 
                het lijkt. Naast het gebouw staat de stationstoren, die naast 
                klokkentoren ook de schoorsteen is. |   
          |  |   
          |  |   
          |  
              Onder: 
                Het station bestaat uit een langsperron en een eilandperron, beide 
                perrons zijn deels voorzien van een perronoverkapping. Dat eilandperron 
                heeft een opvallende vorm, al is dit niet op de foto te zien. 
                Aan één kant is het perron aanzienlijk langer en 
                ook wat breder. Naast het wat langere gedeelte eindigen drie kopsporen. 
                Gek genoeg wordt dit langere deel van het perron als één 
                perrondeel (spoor 3) beschouwd, terwijl het kortere gedeelte wel 
                uit twee perronfasen (spoor 4a en 4b) bestaat. Spoor 1a was jarenlang 
                het vertrekpunt van de intercity richting Eindhoven. Sinds kort 
                vertrekken ze van spoor 3....
 |   
          |  |   
          |  |  
         
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
               
                 
                  Onder: 
                    Een bijzonder detail op dit station zijn de gebogen liggers 
                    waaraan de bovenleiding is opgehangen. Dit zijn in feite doorlopende 
                    spanten van de perronluifels. Het spoor tussen Eindhoven en 
                    Venlo werd in 1956 geëlektrificeerd, het spoor naar Kaldenkitchten 
                    kwam pas twaalf jaar later "onder de draad". In 
                    één opzicht is Venlo trouwens nog wel een echt 
                    grensstation; Duitsland heeft een andere netspanning op haar 
                    bovenleiding dan de 1500 volt die in Nederland gebruikelijk 
                    is. Bij een spanningssluis moet de trein worden omgeschakeld. 
                    Die bevindt zich in Venlo op het station zelf, iets wat bepaald 
                    niet gebruikelijk is. De hier zichtbare stroomdraden zijn 
                    omschakelbaar, oftewel: het kan zowel op de Duitse als de 
                    Nederlandse netspanning worden gezet. Het is een -zeker voor 
                    Nederland- unieke eigenschap van dit station....
 |   
          |  |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Boven de ingang van de voormalige visitatieruimte hangt nog altijd 
                het wapenbord van de Koninklijke Marechaussee. Het is een mooie 
                herinnering aan de tijd dat Venlo een belangrijk grensstation 
                was en reizigers met hun bagage nog echt werden gecontroleerd. 
                Let ook op de fraaie deurgreep, die nog onmiskenbaar uit de jaren 
                vijftig is. De aico-unit doet helaas afbreuk aan het geheel....
 |  
              Onder: 
                Een beetje nostalgie op het station. Op 18 maart 2018 stond deze 
                Duitse locomotief uit de serie 110 (E-10) in Venlo. Ooit waren 
                ze een vertrouwd gezicht op dit station, waar ze altijd met gestreken 
                stroomafnemers binnenkwamen. Dit vanwege het verschil in netspanning 
                tussen het Duitse en Nederlandse net. Van de honderden locs die 
                ooit zijn gebouwd zijn er nog maar een handjevol over. Deze 110 
                491-8 werd gebouwd in 1968 en is sinds enkele jaren in dienst 
                bij de Bahn Touristik Express, waar ze vooral vakantietreinen 
                trekt..
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Aan de noordwestkant van het emplacement, ter hoogte van het einde 
                van het eerste perron, staat dit dienstgebouw met daarop het voormalige 
                seinhuis Post II. Het was één van de drie seinhuizen 
                van het emplacement. Dit seinhuis werd rond 1955 gebouwd, iets 
                eerder dan de rest van het station, en is eveneens door Van der 
                Gaast ontworpen. Wellicht dat het om die reden bewaard is gebleven. 
                Deze post heeft tot 1988 dienstgedaan, in de herfst van dat jaar 
                werd de beveiliging gemoderniseerd en werd een nieuwe verkeersleidingpost 
                in gebruik genomen (zie ook de volgende foto). Het gebouw wordt 
                momentheel gebruikt door DB Cargo....
 |  
              Onder: 
                De voormalige verkeersleidingpost. Deze werd in de jaren tachtig 
                gebouwd en verving de drie oudere seinhuizen, waarvan alleen Post 
                II bewaard is gebleven. Inmiddels heeft ook dit seinhuis haar 
                functie verloren, de seinen en wissels worden tegenwoordig vanuit 
                Eindhoven bediend. In het gebouw zit tegenwoordig een modelspoorvereniging. 
                Helemaal aan de rechterkant is nog net een stukje van een oude 
                goederenloods te zien..
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Vanaf de Burgemeester van Rijnsingel zicht op het stationsgebouw 
                en een deel van het Koninginneplein. Hier is duidelijk te zien 
                waarom de architect voor een grote luifel koos, het gebouw dreigde 
                anders helemaal weg te vallen. Het had die extra hoogte simpelweg 
                nodig
.
 |  
              Onder: 
                In 2010 werd het plein voor het station heringericht, waarbij 
                -onder andere- een overkapping voor het busstation werd gebouwd. 
                Let op de vorm ervan; de grote luifel van het stationsgebouw en 
                de perronoverkappingen zijn er overduidelijk in te herkennen
.
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   versie: 7-02-2018 |