|   |  | Van 
        vestingstad naar internationaal spoorknooppunt (1) 
         
          | STATION 
            I |  |  |   
          |  |  |   
          | Maatschappij: | Maatschappij tot Exploitatie van 
            Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |   
          | Bouwjaar: | 1865 |   
          | Gesloopt: | rond 1957 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  |  |  
         
          | Venlo kent een zeer lange geschiedenis, die 
              zelfs teruggaat tot de Romeinse tijd. Vanaf de middeleeuwen werd 
              het een handelsstad, dankzij haar gunstige ligging aan de Maas en 
              aan een knooppunt van handelswegen. Aan het einde van de vijftiende 
              eeuw werd de stad zelf lid van het Hanzeverbond. Er zijn nog enkele 
              gebouwen die aan deze tijd herinneren, zoals het stadhuis en het 
              even verderop gelegen Huis Ottensteyn. Maar die strategische ligging 
              maakte Venlo ook kwetsbaar, vanaf de zeventiende eeuw werd het dan 
              ook een vestingstad. Dit zou ze tot het einde van de negentiende 
              eeuw blijven
 De geschiedenis van het spoor in Venlo begint in 1860, als in dat 
              jaar de spoorwegwet wordt aangenomen. Die wet bepaalde de aanleg 
              van een tiental spoorlijnen in ons land, waarvan twee in Venlo. 
              In 1865 bereikt de spoorlijn Maastricht-Breda als eerste de noord-Limburgse 
              stad aan de Maas, die bekend staat als Staatslijn E, werd zowel 
              vanuir Maastricht als vanuit Breda aangelegd. Vanuit Maastricht 
              werd in het najaar van 1865 Venlo bereikt, de spoorlijn uit Breda 
              volgde het jaar daarop. De tweede Staatslijn die Venlo aandoet werd 
              oorspronkelijk aangeduid met de letter G. Dit is de spoorlijn naar 
              het Duitse Vierssen, waardoor Venlo zowel een spoorknooppunt als 
              een grensstation werd. In die tijd was het nog vooral een vesting- 
              en garnizoensstad. Die vestingstatus was nog van kracht toen het 
              eerste station werd gebouwd. Vanwege de toen geldende beperkingen 
              moest het station buiten de vesting worden gebouwd en mocht alleen 
              een stationsgebouw worden geplaatst dat -indien nodig- weer snel 
              af te breken was. Om diezelfde reden was het eerste station, ten 
              opzichte van de huidige situatie, wat meer in zuidoostelijke richting 
              gesitueerd. Het stationsgebouw stond op de plek waar nu het eerste 
              perron is, ongeveer ter hoogte van de busremise. Het gebouw was 
              opvallend langgerekt, uiteraard vanwege het internationale karakter 
              en de daarbij horende faciliteiten. De basis bestond uit stijl- 
              en regelwerk, de wanden waren opgevuld met steen. Het gebouw bestond 
              dus voornamelijk uit hout en was bepaald geen standaardgebouw, zoals 
              gebruikelijk was bij Staatsspoor. Sterker nog: alle acht semi-permanente 
              stationsgebouwen waren onderling verschillend! Nóg opmerkelijker: 
              hoewel het stationsgebouw conform de bepalingen van de Kringenwet 
              werd gebouwd mocht de spoorlijn naar Eindhoven en Breda dwars door 
              de zuidelijke omwalling aangelegd. De meest waarschijnlijke reden 
              hiervoor was het feit dat de spoorbrug over de Maas alleen ten zuiden 
              van de stad kon worden gebouwd. Ook zou de vestingstatus op korte 
              termijn worden opgeheven
 
 |  |   
          |  
              Boven: 
                Een oude ansichtkaart van het eerste station van Venlo. Ondanks 
                het feit dat deze aan een "Staatslijn" ligt was het 
                allesbehalve een standaard "Waterstaat-station". Omdat 
                het station vlakbij de omwalling werd gebouwd moest het in geval 
                van oorlog makkelijk af te breken zijn. Opmerkelijk, omdat de 
                spoorlijn dwars door diezelfde omwalling werd gebouwd en de vestingstatus 
                al in 1867 werd opgeheven. Maar omdat die beperkingen tijdens 
                de bouw van het station nog van kracht waren werd het gebouw laag 
                en langgerekt. Het bestond voornamelijk uit hout, de buitenwanden 
                waren opgevuld met steen en pleisterwerk. Let ook op de bijzondere 
                behuizing van de stationsklok..
 |  
         
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                De perronzijde van hetzelfde station. Het eerste perron was deels 
                overdekt middels een brede, geknikte perronluifel, kenmerkend 
                voor veel middelgrote stations uit die tijd. Het eilandperron 
                -hier niet zichtbaar- had eveneens beschutting. Op de voorgrond 
                zijn een deel van een voetbrug en de bijbehorende trap te zien. 
                Deze was bedoeld om seinhuis Post T en het goederenemplacement 
                te kunnen bereiken en was dus niet voor het publiek toegankelijk
.
 |  
              Onder: 
                Wederom een ansichtkaart, ditmaal van het goederenemplacement 
                van het station en gezien vanaf de brug over het emplacement. 
                Het gebouw aan de linkerkant is de rechte locomotievenlooods, 
                daarnaast zijn nog net de karakteristieke daken van de ronde locloods 
                te zien. Het gebouw dat rechts van het midden staat is eveneens 
                vermeldenswaardig, hierin was de elektrische installatie ondergebracht. 
                Station Venlo was ooit één van de eerste stations 
                met elektrische verlichting....
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Het eerste stationsgebouw stond op de plek waar nu het eerste 
                perron ligt, ter hoogte van de rechterhelft van het grijze gebouw. 
                Er is heden ten dage maar heel weinig wat nog aan dat station 
                herinnert, er staat bij de voormalige verkeersleidingpost een 
                loods, die duidelijk ouder is dan het huidige stationscomplex. 
                In het verleden lag dit trouwens anders, zo stond tot begin 1989 
                seinhuis Post T nog op een prominente plek op het emplacement. 
                Dat seinhuis uit de jaren twintig was bereikbaar via een nog veel 
                oudere brug, namelijk uit 1882. Die voetbrug begon ooit pal naast 
                het stationsgebouw en overspande het gehele emplacement. Inderdaad, 
                dezelfde brug die we al eerder op de pagina tegenkwamen....
 |  
              Onder: 
                Venlo kent een lange en zeer rijke geschiedenis. De gunstige ligging 
                bracht de stad zowel rijkdom als ellende. Veel van die geschiedenis 
                is bij diverse oorlogen verloren gegaan. Eén van de weinige 
                historische gebouwen dat bewaard bleef is Huize Schreurs, aan 
                de Grote Kerkstraat. Dit huis kwam aan het einde van de zestiende 
                eeuw in haar huidige vorm gereed, zo'n 25 jaar geleden werd dit 
                rijksmonument gerestaureerd..
 |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
               
                 
                  Onder: 
                    Een fraaie luchtfoto van het vooroorlogse stationscomplex, 
                    dat toen een wat rommelige indruk maakte. het stationsgebouw 
                    (1) staat opvallend ver van 
                    de Kaldenkerkerweg (2). In de 
                    rechter bovenhoek is de verbindingsspoor van de spoorlijn 
                    naar Straelen (3), direct daarnaast 
                    is de polygonale locloods (4). 
                    Daar vlakbij staan de gebouwen van een eerdere afbeelding; 
                    de rechte locloods (5) en het 
                    elektriciteitsgebouwtje (6). 
                    Rechts naast het stationsgebouw begint de brug (7) 
                    over het emplacement, waarmee zowel Post T (8) 
                    als de douaneloods (9) kon worden 
                    bereikt. bereikt. Helemaal onderaan, links van het midden, 
                    is de rijtuigenloods (10). Nog 
                    altijd staat op deze plek een loods! (zie de foto onder deze 
                    luchtfoto) Aan de rechterkant zijn de sporen van de Maasbuurtspoorweg 
                    (11) te zien. Anders dan de 
                    naam doet vermoeden was dit een interlokale tramverbinding 
                    tussen Nijmegen en Venlo, via Gennep. Let ook op de nog zeer 
                    schaarse bebouwing ten zuiden van het emplacement (linksboven). 
                    De vorm van dat deel van het goederenemplacement is in grote 
                    lijnen hetzelfde gebleven en ook de omgeving van de Zandstraat 
                    (12) bestaat nog altijd. Datzelfde 
                    geldt ook voor een groot deel van de huizen aan de Kaldenkerkerweg. 
                    Het station zelf is daarentegen onherkenbaar veranderd
.
  |   
          |  |  |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Deze vroegere goederenloods is het allerlaatste overblijfsel van 
                het eerste station. Wanneer het werd gebouwd heb ik niet kunnen 
                achterhalen, maar waarschijnlijk gebeurde dit kort na de Tweede 
                Wereldoorlog. Het staat op de plek waar eerder de rijtuigenloods 
                heeft gestaan. De gevel aan de perronzijde is nu geheel gesloten 
                maar dat was vroeger niet zo. Aan de andere kant zijn de openingen 
                nog wel intact. Of de loods nog in gebruik is weet ik niet
.
 |  
              Onder: 
                Op 16 september 1923 vond in Venlo misschien wel één 
                van de meest bizarre spoorwegongevallen van ons land plaats. Op 
                die vroege zondagochtend reed een lege en onbemande goederenstation 
                in volle vaart een zijspoor naast het stationsgebouw op en ramde 
                daarbij de zijgevel. Persoonlijke ongelukken waren er niet, maar 
                de ravage was enorm. Blijkens een krantenartikel stond de trein 
                in Kaldenkirchen, waar het -wellicht door opzet- in beweging werd 
                gezet. Doordat het Duitse station hoger ligt dan Venlo deed de 
                zwaartekracht al snel haar werk
.
 Bron: 
              Katholieke 
              Illustratie (26 september 1923) |   
          |  |  |   
          |  |    |   versie: 27-02-2018 |