|
|
Van
vestingstad naar internationaal spoorknooppunt (2)
STATION
CME |
|
|
|
|
Maatschappij: |
Cöln-Mindener Eissenbahn (CME) |
Bouwjaar:
|
1874 |
Gesloopt: |
rond 1969 |
|
|
|
|
Nadat rond 1867 de "vesting Venlo"
werd opgeheven onderging de stad in vrij korte tijd een grote gedaantewisseling.
Eindelijk werd de stad verlost van haar beklemmende gordel en kon
het uitbreiden. De vestingwerken werden dan ook in korte tijd gesloopt.
langs de uitvalswegen werden nieuwe, vaak monumentale huizen gebouwd.
Ook kwam er nieuwe industrie, waaronder één van de
allereerste gloeilampenfabrieken van ons land (Pope). Niet alleen
nam de bedrijvigheiden het aantal inwoners flink toe, ook het spoor
kreeg in Venlo nieuwe impulsen. Zo kreeg de stad vanaf 1874 een
tweede spoorverbinding met Duitsland, dankzij de ingebruikname van
de spoorlijn naar Wesel. Deze was onderdeel van een spoorverbinding
tussen Venlo en Hamburg en werd aangelegd door de Cöln-Mindener
Eissenbahn (CME), een Duitse spoorwegmaatschappij. Het was de bedoeling
dat de spoorlijn vanuit Venlo zou worden doorgetrokken naar Parijs,
maar zover zou het nooit komen. In Venlo bouwde de de CME een eigen
station ten noordwesten van het bestaande exemplaar, ook al was
er een verbinding met het verbinding met het Nederlandse spoor.
Dat station, Venlo Oostsingel, zou voornamelijk als goederenstation
dienst gaan doen. Het kreeg dan ook een opvallend groot emplacement,
die op de plaats van de vroegere oostelijke vestingwerken werd aangelegd.
De reizigerstreinen van de CME reden trouwens door naar het Staatsspoorstation.
In 1883 kwam de spoorverbinding met Nijmegen tot stand. Deze spoorlijn
werd weer in opdracht van de Staat der Nederlanden aangelegd, het
was één van de lijnen die in het kader van de "Derde
Staatsaanleg" werd gebouwd. Deze Maaslijn, ook wel eens de
Heilige Lijn genoemd, sluit bij Blerick aan op het spoor vanuit
Eindhoven. In datzelfde Blerick, dat destijds nog een zelfstandig
dorp tegenover Venlo was, ontstond een groot rangeerterrein en een
werkplaats. Zo groeide Venlo uit tot een een belangrijk spoorknooppunt.
Al het treinverkeer van en naar Linburg ging langs dit station,
de spoorlijn Eindhoven-Weert bestond immers nog niet. Maar het had
ook een keerzijde, op gezette tijden was het station compleet verstopt.
En waar diverse plaatsen bij uitbreiding van het station een groter
en meer representatief stationsgebouw kregen, moest Venlo het met
haar semi-permanente exemplaar doen
Vooral het goederenvervoer werd erg belangrijk, mede dankzij de
opkomst van de Limburgse mijnen. Er waren niet minder dan drie goederenemplacementen
en rangeerterreinen in en om Venlo. Naast het emplacement op dit
station beschikte Staatsspoor ook nog over een uitgebreid emplacement
in Blerick. En dan was er ook nog het goederenstation Oostsingel
van de CME. Die laatste had trouwens een nogal zieltogend bestaan,
de spoorlijn naar Wesel en verder bleek -eigenlijk al sinds de aanleg-
zwaar verliesgevend te zijn, in 1936 werd alle treinverkeer tussen
Venlo en Straelen gestaakt. Station Oostsingel scheen toen al enkele
jaren tevoren te zijn opgeheven, of dit daadwerkelijk zo was heb
ik (nog) niet kunnen achterhalen
|
|
|
|
Boven:
Het stationsgebouw van station Venlo Oostsingel. Dit station stond
destijds aan de Deken van Oppensingel, die destijds Hamburgersingel
heette. En dat was waarschijnlijk niet toevallig; dit was het
station van de Duitse maatschappij Cöln-Mindener Eissenbahn
(CME) aan de lijn naat Hamburg. Oorspronkelijk was het de bedoeling
dat die verbinding werd doorgetrokken naar Parijs, maar daar kwam
uiteindelijk niets van terecht. Hoewel het gebouw anders doet
vermoeden was Venlo Oostsingel een goederenstation, de reizigerstreinen
reden door naar het Staatsspoorstation. In 1936 werd het station
opgeheven. tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het echter weer
tijdelijk in dienst gesteld, de Duitsers gebruikten het voornamelijk
voor de deportatie van Joodse inwoners. In september 1944 werd
het station wederom gesloten, ditmaal voorgoed. Op de plaats van
het voormalige stationsgebouw staat nu Museum van Bommel van Dam.
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een platte grondje van Venlo, zeer waarschijnlijk uit het begin
van de jaren zeventig van de negentiende eeuw. De spoorlijn naar
Straelen is al wel ingetekend, station Oostsingel nog niet. Op
dit kaartje is goed te zien dat deze spoorlijn naar Duitsland
in de "verkeerde", namelijk in noordwestelijke, richting
begint. Direct na het station maakte de spoorlijn een scherpe
bocht naar rechts, vanaf dat moment ging het in een vrijwel rechte
lijn naar Wesel. De vestingwerken zijn op dit kaartje in het noorden
van de stad nog aanwezig, in het zuiden en oosten zijn ze inmiddels
opgeruimd
.
|
Onder:
Het "hoofdgebouw" (van een echt stationsgebouw was immers
geen sprake) stond ongeveer op deze plek. Om precies te zijn:
iets meer naar links, richting de Keulerstraat. Dat gebouw bleef
nog lang nadat het goederenemplacement was opgeruimd bestaan,
pas aan het einde van de jaren zestig werd het alsnog gesloopt.
Het museumgebouw Van Bommel Van Dam, dat dus deels op de plaats
van dat vroegere station staat, is inmiddels gesloten. De museumcollectie
verhuisd naar een nieuwe locatie, het voormalige postkantoor aan
de Keulsepoort,
.
|
|
|
|
|
Onder:
De Burgemeester van Rijnsingel, met aan de linkerkant het Julianapark.
Oorspronkelijk heette deze straat Oostsingel, het naastgelegen
park werd aan het begin van de jaren vijftig aangelegd op de plek
waar het emplacement van station Venlo Oostsingel was. Oorspronkelijk
waren hier de oostelijke verdedigingswerken, waaronder de Enveloppe
Van Duyn. Kort nadat de vestingstatus werd opgeheven kwam hier
het goederenemplacement voor de spoorlijn naar het Duitse Straelen.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het emplacement definitief opgeruimd,
waarna het terrein werd opgehoogd ten behoeve van de aanleg van
het park. Voor het ophogen werd onder meer het puin van de verwoestte
binnenstad gebruikt. In het jaar 2000 werd het park heringericht
.
|
Onder:
Aan diezelfde Burgemeester van Rijnsingel staat nog een soort
herinnering aan het vroegere station Oostsingel. Dit appartementencomplex
draagt de naam "Kölleminder", Venloos voor Cölm-Mindener
.
|
|
|
|
|
versie: 21-03-2018 |