|
|
Het
Brugplan: herstel en reconstructie na de Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog leek gedurende lange
tijd aan Venlo voorbij te gaan, een enkel incident daargelaten.
Dat is best opmerkelijk, zeker gezien de al eerder genoemde strategische
ligging en de aanwezigheid van twee spoorbruggen en enkele belangrijke
spooremplacementen. Ook was er in de directe omgeving van Venlo
een militair vliegveld (Fliegerhorst Venlo). Vanaf de nazomer van
1944 kwam hier echter radicaal verandering in, toen de oorlog voorbij
was bleek Venlo één van de zwaarst getroffen steden
van Nederland te zijn
De ellende begon vrijwel direct na de desastreus verlopen operatie
Market Garden, in september 1944, waarbij geallieerde troepen probeerden
de belangrijke bruggen over de grote rivieren te veroveren. In de
daaropvolgende weken verplaatste de strijd zich in de richting van
Venlo, om zo de belangrijke bruggen over de Maas te kunnen veroveren.
Deze felle strijd speelde zich voornamelijk af rondom Overloon en
Venray (de Slag om Overloon). Voor de inwoners van Venlo brak een
bijzonder angstige tijd aan. Dat begon met een grootschalige serie
razzia's in oktober en november 1944, toen in Noord- en Midden Limburg
in totaal ruim 7000 mannen werden opgepakt en afgevoerd voor dwangarbeid
in Duitsland. Daarnaast waren er talloze bombardementen, alleen
al tussen13 oktober en 19 november gebeurde dit elf keer. Meestal
waren de Maasbruggen het doelwit, een enkele keer het stationsemplacement.
De bommen troffen echter vooral de bebouwing, er vielen honderden
doden en een groot deel van de binnenstad werd met de grond gelijk
gemaakt. Ook het station liep forse schade op. De twee bruggen werden
uiteindelijk door de terugtrekkende Duitsers opgeblazen, kort hierop
werd Blerick -dat inmiddels door Venlo was geannexeerd- bevrijd.
De Maas bleef echter nog maandenlang de grens tussen bevrijd en
bezet gebied en Venlo werd zodoende een frontstad. In januari 1945
werd (het grootste deel van) de bevolking gedwongen geëvacueerd.
Tot aan de bevrijding van de stad, op 1 maart 1945, werd Venlo vrijwel
dagelijks bestookt met granaatvuur. Toen de inwoners terug mochten
komen troffen zij een zwaar verwoestte en leeggeplunderde stad aan
Daags na de bevrijding werd al begonnen van Venlo werd al begonnen
aan een wederopbouwplan. Zoals bij meer plaatsen met zware oorlogsschade
werd ook hier de herbouw gecombineerd met verbeteringen, zoals het
saneren van verpauperde buurten en het aanpakken van enkele verkeersknelpunten.
Daar was trouwens al vóór het uitbreken van de oorlog
mee begonnen. Eén van die plekken was de onderdoorgang onder
het spoor in het verlengde van de Vleesstraat. Die was zó
smal dat ze in Venlo een bijnaam had: "de rattenval".
Bovendien lag die onderdoorgang pal naast een druk kruispunt met
de Brugsttaat, met in het verlengde daarvan de toenmalige verkeersbrug
over de Maas. Die lag toen nog direct ten noorden van de spoorbrug,
de beide bruggen stonden zelfs op gezamenlijke pijlers. Een cruciaal
onderdeel van de wederopbouw was het "Brugplan", waarin
-onder andere- een serie brede lanen en grote verkeerspleinen waren
gepland. Zo maakte de "rattenval" plaats voor een groot,
ovaalvormig verkeersplein, dat doorsneden werd door een spoorviaduct.
De nieuwe verkeersbrug over de Maas werd wat zuidwaarts verplaatst
en kwam nu los van het spoorviaduct te liggen. De beide bruggen
-die onherstelbnaar waren beschadigd- werden tijdelijk vervangen
door noodbruggen.
Het Brugplan voorzag ook in een nieuw station. Omdat het vroegere
spoor naar Straelen inmiddels was opgebroken kon dat nieuwe station
aanzienlijk dichter bij het centrum worden gebouwd. Het stationsgebouw
schoof zo'n 300 meter naar het noordwesten op en werd op de plek
van de vroegere verbindingsboog en de polygonale locomotievenloods
gebouwd. Doordat het nieuwe station tevens aansluiting kreeg op
de nieuwe doorgaande route werd de bereikbaarheid uitstekend. Maar
dit had ook een keerzijde, tussen het station en het centrum werd
een drukke rotonde aangelegd. Dit Koninginneplein vormt al sinds
de aanleg een hinderlijke barrière voor de reizigers van
en naar het centrum...
|
|
|
|
|
Boven
en onder: Venlo, zoals het er in 1945 uitzag. Tussen eind september
1944 en begin maart 1945 werd de stad veelvuldig gebombardeerd
en vrijwel dagelijks beschoten met granaatvuur. De foto hierboven
toont de zwaar gehavende stad, gezien vanaf de Blerickse zijde
van de Maas. Aan de linkerkant is de toren van de Sint Martinuskerk
te zien, of wat daar toen nog van over was. Daarnaast zijn de
twee ui-vormige torenspitsen van het stadhuis duidelijk te herkennen.
De foto hieronder toont de geheel vernielde bruggen over de Maas.
De twee bruggen -één voor het wegverkeer en een
spoorbrug- lagen pal naast elkaar, rustend op gezamenlijke pijlers.
De huidige oeververbindingen liggen daarentegen enkele tientallen
meters van elkaar, waarbij die voor het verkeer nu ten zuiden
van de spoorbrug ligt...
.
|
|
Bron:
Onderdrukking en verzet, Nederland in Oorlogstijd deel 1
|
|
|
|
|
|
Onder
(beide foto's): Ook het station kwam niet ongeschonden uit
de oorlog, bij de vele bombardementen werd ook het stationsgebouw
getroffen (foto linksonder). Daarnaast werden het emplacement
en een aantal bijgebouwen geraakt, zo kreeg de douaneloods
een voltreffer te verweken. Na de bevrijding werd het station
opgelapt, in afwachting van een nieuw exemplaar. De afbeelding
aan de rechterkant laar duidelijk zien dat er provisorisch
werd hersteld; er ontbreekt een deel van het schuine dak en
het middenperron mist een deel van de overkapping. Toch zou
het station in deze staat nog zo'n twaalf jaar dienst doen...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Deze plaquette hoort bij een monument dat in een klein perkje
tussen het busstation en het stationsgebouw staat. Het herinnert
aan de razzia's die in het najaar van 1944 in de regio plaatsvonden.
Meer dan 7000 mannen werden gedeporteerd naar Duitsland om daar
dwangarbeid te verrichten. Het merendeel vertrok van station Venlo.
Die razzia's vonden plaats op zondagen, veel van de mannen die
werden opgepakt verlieten op dat moment hun kerk. Om die reden
staan de tragische gebeurtenissen bekend als de "Grote Kerkrazzia's".
Al in 2004 werd een kleinere versie van de plaquette in de hal
van het station aangebracht, dit monument werd op 11 april 2015
onthuld.
.
|
Onder:
Het Koninginneplein is een grote rotonde pal voor het huidige
station. Al jaren vormt deze een barriere tussen station en centrum,
maar toen ze werd aangelegd zag men het als een schakel tussen
het trein- en autoverkeer. Ooit was het een zeer drukke rotonde,
waar ook de provinciale weg tussen Nijmegen en Maasbracht (N2710
op uitkwam. Het doorgaande verkeer gaat sinds 2011 via een tunnel
onder het plein, waardoor de rotonde tegenwoordig wat rustiger
is. De fontein werd in 1964 geplaatst en vormde het sluitstuk
van de wederopbouw van Venlo. Het bijzonder koude weer van begin
maart 2018 zorgde voor bijzondere ijssculpturen...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Uniek in ons land is de Roermondsepoort, een combinatie van
een ovaalvormig verkeersplein en een spoorviaduct. Het werd
dan ook als één geheel ontworpen en kwam in
1957 gereed. Het is het grootste en drukste verkeersplein
in de stad. De Roermomdsepoort was onderdeel van het "Brugplan",
een serie brede lanen en grote verkeerspleinen tussen Venlo
en Blerick. Zo verving dit plein een druk kruispunt en een
smalle onderdoorgang. Die laatste had een bijnaam in Venlo:
de "Rattenval". Het plein is trouwens tweemaal wereldnieuws
geweest, zowel in december 1993 als in januari 1995 stond
het volledig onder water...
.
|
|
|
|
|
versie: 13-04-2018 |