Home ] Terug naar periode 1965-1985 ] Vorige station ] Volgende station ] Volgende pagina ]

 

UTRECHT CENTRAAL STATION

Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Bouwjaar: 1974
Architect: K. van der Gaast en M. van Schijndel
Verbouwd: 1989

Je zou kunnen zeggen dat Utrecht Centraal hét Centraal Station van Nederland is. Utrecht is immers het belangrijkste spoorwegknooppunt en hier is dan ook het hoofdkwartier van de NS gevestigd. Het Centraal Station is in de loop van de jaren uitgegroeid tot het grootste station van Nederland.
Tot 1971 had Utrecht een bijzonder fraai Centraal Station dat was ontworpen door architect Sybolt van Ravesteyn. Aan het begin van de jaren zeventig werd gestart met de bouw van een enorm project, genaamd Hoog Catherijne. Dit project omvatte een enorm winkelcentrum en het nieuwe jaarbeurscomplex. Daar tussen kwam een overdekte passage over het spooremplacement heen.
Voor de bouw van Hoog Catherijne werd in 1971 een complete stadswijk met de grond gelijk gemaakt en werd de Catherijnesingel gedempt. Ook werd een groot deel van het stationsgebouw gesloopt om de passage aan te leggen. Deze passage werd aanvankelijk met een grote boog om het stationsgebouw heen aangelegd. Maar al snel werd het restant van het stationsgebouw gesloopt en werd een lokettenwand in de passage gebouwd.
Hierdoor verdween een echt stationsgebouw en was er van een stationshal ook geen sprake. Ook van buiten was het station onherkenbaar geworden. Reizigers konden de ingang van het station alleen maar herkennen omdat het er met koeienletters boven stond. Van binnen was de overgang van het winkelcentrum naar het station vrij makkelijk te herkennen. Hoog Catherijne was, voor die tijd, afgewerkt met mooie materialen. Het winkelend publiek moest zich immers prettig kunnen voelen. Het Centraal Station had deze afwerking, door geldgebrek, niet.
Door het succes van het winkelcentrum Hoog Catherijne, maar ook doordat meer reizigers weer met de trein reisden breidde het Centraal Station zich steeds verder uit. De smalle hal met lokettenwand bleek al snel veel te klein. Omdat in 1989 het 150-jarig jubileum van de Spoorwegen groots gevierd zouden worden en men vreesde dat Utrecht CS het aantal reizigers niet aan zou kunnen werd in 1985 de knoop doorgehakt: De smalle lokettenwand werd uitgebreid en Utrecht CS zou daarmee weer een volwaardige stationshal krijgen.

Boven: Dit gedeelte van de stationshal, ter hoogte van de Buurtsporen (de sporen 1 t/m 3) was de oorspronkelijke "stationshal" van de passage. Dat kun je je anno 2006 nauwelijks meer voorstellen.
Links: Het is dat het er met grote letters op aangegeven is... En dan nog is dit niet de ingang van het Centraal Station. Die is rechts op de foto...
Onder: Een van mijn oudste stationsfoto's. Utrecht Centraal in 1984
 
 

Volgende pagina

  Free counter and web stats versie: 10-01-2007