Je zou
kunnen zeggen dat Utrecht Centraal hét Centraal Station van Nederland is.
Utrecht is immers het belangrijkste spoorwegknooppunt en hier is dan ook het hoofdkwartier
van de NS gevestigd. Het Centraal Station is in de loop van de jaren uitgegroeid
tot het grootste station van Nederland. Tot 1971 had Utrecht een bijzonder
fraai Centraal Station dat was ontworpen door architect Sybolt van Ravesteyn.
Aan het begin van de jaren zeventig werd gestart met de bouw van een enorm project,
genaamd Hoog Catherijne. Dit project omvatte een enorm winkelcentrum en het nieuwe
jaarbeurscomplex. Daar tussen kwam een overdekte passage over het spooremplacement
heen. Voor de bouw van Hoog Catherijne werd in 1971 een complete stadswijk
met de grond gelijk gemaakt en werd de Catherijnesingel gedempt. Ook werd een
groot deel van het stationsgebouw gesloopt om de passage aan te leggen. Deze passage
werd aanvankelijk met een grote boog om het stationsgebouw heen aangelegd. Maar
al snel werd het restant van het stationsgebouw gesloopt en werd een lokettenwand
in de passage gebouwd. Hierdoor verdween een echt stationsgebouw en was er
van een stationshal ook geen sprake. Ook van buiten was het station onherkenbaar
geworden. Reizigers konden de ingang van het station alleen maar herkennen omdat
het er met koeienletters boven stond. Van binnen was de overgang van het winkelcentrum
naar het station vrij makkelijk te herkennen. Hoog Catherijne was, voor die tijd,
afgewerkt met mooie materialen. Het winkelend publiek moest zich immers prettig
kunnen voelen. Het Centraal Station had deze afwerking, door geldgebrek, niet.
Door het succes van het winkelcentrum Hoog Catherijne, maar ook doordat meer
reizigers weer met de trein reisden breidde het Centraal Station zich steeds verder
uit. De smalle hal met lokettenwand bleek al snel veel te klein. Omdat in 1989
het 150-jarig jubileum van de Spoorwegen groots gevierd zouden worden en men vreesde
dat Utrecht CS het aantal reizigers niet aan zou kunnen werd in 1985 de knoop
doorgehakt: De smalle lokettenwand werd uitgebreid en Utrecht CS zou daarmee weer
een volwaardige stationshal krijgen. |  |