In 1989 werd de nieuwe stationshal in gebruik
genomen. Het is een ontwerp van architect M. W. Markenhof, een spoorwegarchitect
die overigens niet veel stations ontworpen heeft.
De enorme stationshal bestaat uit drie grote bogen met daartussenin
kleinere exemplaren. De drie grote bogen hebben een gesloten dak,
de kleinere "tussenbogen" hebben een dak dat bestaat uit
glasstroken. Deze glasstroken zijn voorzien van blauwgekleurd glas
waardoor bij daglicht een wat vreemde lichtinval ontstaat. Midden
in de grote hal hangt een enorm informatiebord met de vertrektijden
van de diverse treinen.
De tegels op de vloer van de stationshal liggen, op plaatsen waar
onder de hal de rails lopen, in een railpatroon.
In 1996 werd de hal uitgebreid. Dit vanwege de aanleg van een zevende
perron (met de sporen 18 en 19). Bij deze uitbreiding werd de bouwstijl
van de stationshal aangehouden. Er werd een vierde grote boog met
daartussenin een tussenboog met blauwgekleurd glastoegevoegd. Tevens
kreeg de westgevel van de stationshal (aan de jaarbeurszijde) een
glazen wand.
Het was de bedoeling van de architect om de boogvorm van het dak
van de stationshal aan te laten sluiten bij de perronkappen. Daar
is uiteindelijk maar weinig van terechtgekomen, omdat in de periode
1995-2000 de perronkappen over de sporen stukje bij beetje zijn
afgebroken. Op diverse plaatsen op het perron zijn nog de diverse
trieste restanten van wat eens schitterende perronoverkappingen
(een ontwerp van Van Heukelom uit 1895) waren. Als vanaf 2007 gestart
wordt met de bouw van de nieuwe OV-terminal (persoonlijk vind ik
Centraal Station beter klinken...), zullen ook de laatste perronkappen
waarschijnlijk wel verdwijnen. Het Centraal Station van Utrecht
is altijd in beweging.
|
|