Aan het begin van
de jaren zeventig van de twintigste eeuw was een zogenoemd combi-station, een
station waarbij een stationsgebouw meerdere functies kent, een nieuw verschijnsel.
Het idee achter zo'n combistation is het creëren van een veel groter stationsgebouw
dan -normaal gesproken- nodig zou zijn geweest. Op die manier kon ook een middelgroot
station toch nog over een heel behoorlijk stationsgebouw beschikken, ook al was
een groot deel daarvan niet zelden het grootste deel) verhuurd aan een derde partij.
Na een nogal teleurstellende start in Heemskerk en een geflopte poging in Bergen
op Zoom kwam in 1973 in Steenwijk een "combi" gereed, die ronduit geslaagd
genoemd mocht worden. Een nieuw stationsgebouw en een nieuw postkantoor werden
hier als twee seperate bouwdelen bijeengebracht door middel van een gezamenlijke
ingang. Het was een geslaagde combinatie, die later -opvallend genoeg- maar één
keer zou worden herhaald (Goes, 1982). Nu, een halve eeuw later, heeft het stationsgebouw
van Steenwijk veel van haar glans verloren. Veel meer dan een overdekte corridor
naar het perron is het niet meer. Ook het is het postkantoor al heel lang verleden
tijd
Steenwijk is een vrij kleine stad in de Kop van Overijssel, waar
ze een centrumfunctie vervult. Bij buitenlandse toeristen vormt het stadje een
overstap naar Giethoorn, dat -net als Steenwijk- tot de gemeente Steenwijkerland
behoort. Ook het nabijgelegen dorp en voormalige proefkolonie Frederiksoord is
een steeds populairder wordende bestemming, zeker sinds het op de Werelderfgoedlijst
is geplaatst. Maar bovenal is Steenwijk een historisch vestingstadje, waarbij
de ruim 87 meter hoge Sint-Clemenstoren (de hoogste kerktoren van Overijssel)
al van ver zichtbaar is. Het is van oudsher een handels- en marktstad, ooit ontstaan
aan het riviertje Steenwijkse Aa en bij een kruising van twee handelsroutes. Steenwijk
werd in 1868 op het spoornet aangesloten, het kreeg een station aan de Staatslijn
Arnhem-Leeuwarden. Het bijbehorende station was dan ook een standaardgebouw, en
wel een van het type 3e klasse. Het spoor kreeg aan het begin van de twintigste
eeuw versterking in de vorm van een interlokale tramlijn, die vanuit Steenwijk
via Frederiksoord naar het Friese Makkinga liep. Die tramlijn zou tot het begin
van de jaren zestig een functie blijven vervullen in het goederenvervoer, het
had dan ook een aansluiting op het spoornet. Bij het station was dan ook een tamelijk
uitgebreid emplacement. Daar is inmiddels niets meer van over. Het terrein is
allang herontwikkeld, al herinneren de Tramlaan en het opvallend langgerekte Stationsplein
nog enigszins aan dit verleden. Het huidige stationsgebouw bestaat nu een
halve eeuw, maar het heeft -zoals al aangegeven- betere tijden gekend. Het postkantoor
sloot al in 2002, waarna een klein deel nog een jaar of tien als Business Point
in gebruik bleef. De rest van dit deel van het stationsgebouw is een tijdje in
gebruik geweest als museum / kenniscentrum PolyPlasticum, tot deze in 2013 werd
verplaatst naar Zwolle. Ook het NS-gedeelte stelt tegenwoordig niet zoveel meer
voor. Het loket werd in 2003 opgeheven, waarna dit gedeelte een horecagelegenheid
werd. Dat is ze trouwens nog steeds. Vooral vanaf het perron maakt het stationsgebouw
een nogal troosteloze indruk. Er wordt inmiddels volop gewerkt aan een grote facelift
voor het station en de directe omgeving. Zo werd onlangs het Stationsplein heringericht
en ook de hal van het stationsgebouw kreeg een opknapbeurtje. Het is te hopen
dat het daar niet bij blijft, uiteindelijk verdient een stad als Steenwijk een
stationsaccommodatie met enige allure

|
. Boven
en onder: Dit stationsgebouw werd vrijwel gelijktijdig met dat van Bergen op Zoom
ontworpen, de gelijkenis in de hoofdopzet is dan ook opvallend. Het werd tussen
1972 en 1973 in delen in gebruik genomen. Als eerste kwam het gedeelte rechts
(het eigenlijke stationsgebouw) gereed, een jaar later gevolgd door het aanzienlijk
grotere deel aan de linkerkant. Die laatste was tot 2002 het postkantoor. De ingang
(onder) was een gezamenlijke toegang naar zowel het postkantoor als het station,
nu is het slechts een -met ov-poortjes afgesloten- overdekte corridor naar het
perron. de foto hieronder laat duidelijk zien waar de buitenlandse toeristen moeten
zijn als ze in Steenwijk aankomen... .
|