Meer dan
een eeuw lang moest Bergen op Zoom zich behelpen met een semi-permanent stationsgebouw.
Dit was een herinnering uit de tijd dat Bergen op Zoom een garnizoensstad was,
met een uitgebreid stelsel van vestingwerken. Gebouwen die binnen het schootsveld
van de omwalling stonden moesten in geval van oorlog snel uit de weg te ruimen
zijn. Maar toen deze bepalingen vervielen bleef het oude gebouw nog tot 1970 in
functie. Toen de stad ruim een jaar later dan eindelijk een "echt" stationsgebouw
kreeg leefde de hoop dat de Stationsstraat een fraaie en waardige afsluiting kreeg.
Er kwam inderdaad een aanzienlijk forser gebouw, die zelfs uit twee bouwlagen
bestaat. Maar of men het ook een fraai gebouw vindt..? Bergen op Zoom is een
middelgrote stad in het uiterste westen van de provincie Noord-Brabant, vlakbij
de grens met Zeeland. De stad kent een zeer lange geschiedenis, waarvan de historische
binnenstad nog altijd getuigd. Daarnaast is de stad vooral bekend vanwege carnaval,
sigaretten en vanwege het feit dat hier een bijzonder groot aantal kermisexploitanten
is gevestigd. Het was ooit een bloeiende industriestad, maar kent momenteel een
terugval. In de afgelopen twintig jaar sloten diverse fabrieken voorgoed haar
deuren, waaronder spiritusfabriek Nedalco en de schrijfwarenfabriek Bruynzeel.
Vooral de aangekondigde sluiting van Philip Morris (tabak) was een enorme klap.
Weliswaar ging dit bedrijf in afgeslankte vorm verder, maar van de ruim 1400 arbeidsplaatsen
bleef minder dan de helft over. Dankzij de industrie kende de stad een behoorlijk
uitgebreid netwerk van goederensporen, ook deze zijn inmiddels nagenoeg geheel
verdwenen. Bergen op Zoom ligt aan de Zeeuwse Lijn, de spoorlijn tussen Roosendaal
en Vlissingen. In 1863 kwam het gedeelte tussen Roosendaal en Bergen op Zoom gereed
en kreeg de stad haar eerste station. Omdat de spoorlijn vlak langs de rand van
de stad werd aangelegd mocht hier -zoals reeds aangegeven- geen "normaal"
stationsgebouw wordeb neergezet. Maar wat men in 1863 waarschijnlijk nooit had
verwacht was dat het semi-permanente stationsgebouw er 107 jaar zou blijven staan.
Het huidige stationsgebouw werd in de winter van 1972 in gebruik genomen. Nu -op
de kop af een halve eeuw later- staat het voorbestaan van dit gebouw op de helling.
Al enige tijd wordt gesproken over vervanging van het te grote gebouw voor een
eenvoudiger stationsbehuizing. Concrete plannen zijn er echter nog niet, maar
de vrijwel permanente leegstand van een groot deel van het gebouw is al jaren
een punt van zorg. Overigens zijn er in de afgelopen jaren al heel wat zaken
veranderd. Zo werd het goederenemplacement opgeruimd, waarbij de vrijgekomen ruimte
inmiddels al voor het grootste deel is herontwikkeld. Ook kwam er een nieuwe onderdoorgang
voor voetgangers, vanuit deze tunnel is ook het perron te bereiken. Enige jaren
geleden verdween één van de markantste details van dit station;
een voormalig goederenspoor, dat sinds jaar en dag pal vóór het
stationsgebouw lag, werd opgebroken omdat het stationsplein werd heringericht

|
Boven:
Het stationsgebouw, hier gezien vanuit de Stationsstraat. Deze bijzonder fraaie
straat, met haar vele witgepleisterde panden, werd aan het einde van de negentiende
eeuw aangelegd en bebouwd. Het huidige stationsgebouw werd begin 1972 in gebruik
genomen. Het kreeg zelfs twee bouwlagen, zodat de stationsstraat visueel een goede
afsluiting kreeg. Helaas doet de bouwstijl van het stationsgebouw -mijns inziens-
enige afbreuk aan het geheel... .
Onder:
Station Bergen op Zoom heeft sinds jaar en dag slechts één eilandperron.
Deze kan op twee manieren worden bereikt; via een met spoorbomen beveiligd overpad
en middels een tunneltje. Het perron werd waarschijnlijk rond 1925 aangelegd,
uit diezelfde tijd stamt ook de fraaie, geklonken overkapping. Met een lengte
van amper 70 meter is deze opvallend kort te noemen... .
|