| |
Het
eerste station
STATION
I | |
| | |
Maatschappij: | Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
| Architect: | K.H.
van Brederode | Bouwjaar:
| 1867 |
Verbouwd: | 1889,
1925 | Gesloopt:
| 1971 | | |
| |
De huidige
gemeente Steenwijkerland, waar Steenwijk onder valt, ligt in het uiterste noorden
van de provincie Overijssel. Ze ontstond in 2001, na een fusie tussen de gemeenten
Steenwijk, Brederwiede en IJsselham. Zodoende ontstond een grote gemeente, die
bijna de gehele Kop van Overijssel beslaat en aan niet minder dan drie provincies
grenst (Flevoland, Friesland en Drenthe). De stad Steenwijk werd het kloppend
hart van deze gemeente. En van de wijde omgeving, het verzorgingsgebied reikt
zelfs tot over de provinciegrenzen. Over de vroegste geschiedenis van Steenwijk
is niet zo heel veel bekend, behalve dat de stad in de middeleeuwen is ontstaan
en ergens in de tweede helft van de dertiende eeuw stadsrechten kreeg. Het groeide
al snel uit tot marktstad, hetgeen tot op de dag van vandaag aan het stadsbeeld
is te zien. De Markt neemt nog altijd een zeer centrale plaats in en (bijna) alle
toegangswegen naar de binnenstad komen bij dit plein uit. Die strategische ligging
maakte de stad ook kwetsbaar. Daarom kreeg het al snel een omwalling met stadspoorten.
Het bleek niet voldoende, aan het einde van de zestiende eeuw werd Steenwijk een
vestingstad, Dit voorkwam echter niet dat de stad het tijdens de Tachtigjarige
Oorlog het zwaar te verduren kreeg. en dat terwijl de stad hog herstellende was
van een enorme stadsbrand, die in 1523 Steenwijk voor een groot deel had verwoest.
Hierbij ging ook het stadsarchief, met daarin stukken over de vroegste geschiedenis
van Steenwijk, verloren. In de eeuwen die volgden werkte Steenwijk hard aan
haar herstel. Vanaf de negentiende eeuw begon de vesting zelfs belemmerend te
werken. Nadat deze was opgeheven en ontmanteld kon de stad voorzichtig aan uitbreiden
denken. Hierbij hielp de komst van het spoor, al bleef het transport over water
nog lang een belangrijke factor. Toch had Steenwijk wel degelijk profijt van
het spoor. In 1868 kwam de spoorlijn Meppel-Leeuwarden gereed en kreeg ook Steenwijk
een station. Die spoorlijn was het laatste deel van de door de staat aangelegde
spoorverbinding tussen Arnhem en de Friese hoofdstad, ook wel Staatslijn A genoemd.
Dit betekende dat ook Steenwijk een standaardstationsgebouw kreeg, en wel één
van het type derde klasse. Het was het "klassieke" gebouw, zoals ook
in Harlingen en Winschoten werden gebouwd én daar nog zijn te vinden. Opmerkelijk
gegeven: alhoewel Steenwijk en Heerenveen ongeveer gelijktijdig in gebruik zijn
genomen kreeg Heerenveen een latere versie van het derde klasse standaardgebouw,
terwijl in Steenwijk het oude type werd gebouwd. Zoals gebruikelijk ontkwam ook
het Steenwijkse stationsgebouw niet aan de nodige wijzigingen. Zo kregen in 1889
de platte daken van de eindvleugels dezelfde vorm en hoogte als die van de zijvleugels.
Vermoedelijk werd in diezelfde tijd ook de kenmerkende, halfronde gevelbekroning
verwijderd. (áls deze al op dit gebouw was aangebracht
) In 1926 werd
voor de ingang een tochtportaal geplaatst. In dezelfde stijl als de rest van het
gebouw, overigens. In diezelfde tijd werd het spoor tussen Leeuwarden en Zwolle
dubbelsporig gemaakt, iets wat de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog weer
ongedaan maakten. Het spoor tussen Steenwijk en Wolvega zou vervolgens tot ver
in de jaren zeventig enkelsporig blijven
|
. Boven:
Het eerste stationsgebouw van Steenwijk kwam in het najaar van 1867 gereed, het
station opende in januari 1868 haar deuren. Het stationsgebouw was een standaard
stationsgebouw van de Staatsspoorwegen (ook wel een Waterstaatstation genoemd),
van het type derde klasse. Daarvan zijn er langs het spoor tussen Meppel en Leeuwarden
vier gebouwd, waarvan niet één exemplaar hetzelfde was. Meppel kreeg
een wat grotere versie, het exemplaar in Leeuwarden kreeg langere zijvleugels
en in Heerenveen werd een modernere variant gebouwd. Het stationsgebouw van Steenwijk
was nog het "klassieke" model, één van de laatste van
dit type dat werd gebouwd. tijdens de 104 jaar dat het stationsgebouw heeft bestaan
werd het meerdere keren verbouwd. Deze afbeelding toont het gebouw zoals het er
na 1926 uitzag. De foto werd ergens tussen 1961 en 1964 gemaakt, de tramrails
liggen er nog en de Austin Westminster (die nog net aan de rechterkant te zien
is) heeft een kenteken dat in september 1961 werd uitgegeven. De laatste tram
zou in 1962 rijden, enkele jaren later werden alle tramsporen verwijderd... .
| |
| | | | Onder:
De perronzijde van het eerste station, afgebeeld op een ansichtkaart uit de jaren
dertig van de twintigste eeuw. Er waren toentertijd twee smalle perrons met daartussenin
één spoor, gebruikelijk bij Staatsspoor-stations. Op het eerste
spoor staat een reizigerstrein, getrokken door een stoomlocomotief uit de serie
2100, gereed voor vertrek richting Meppel. Rechts op de voorgrond is nog net een
deel van het laad/losperron te zien
.
| Onder:
Het interieur van het vroegere stationsgebouw maakte vooral een wat statige indruk.
Door de sierlijnen en vloermozaïeken is het in ieder geval minder streng
dan de buitengevels van het gebouw. De foto werd in november 1970 gemaakt, enkele
maanden voor de sloop van het gebouw werd aangevangen. Al zal het interieur ongetwijfeld
in werkelijkheid er veel meer uitgewoond hebben gezien dan de foto doet vermoeden,
vergeleken met het interieur van het huidige gebouw had deze hal wel veel meer
uitstraling... .
| | | | | Onder:
Even ten zuiden van Steenwijk werd ooit de allereerste AKI in gebruik genomen.
Deze beveiligde overweg zonder spoorbomen was in de toenmalige Rijksweg 32 te
vinden. Dit model AKI bestond uit drie lichten; links een rood knipperlicht en
rechts een wit exemplaar. Het derde licht bevond zich boven de twee knipperlichten.
Deze was geel en brandde alleen in geval van storing. Zowel de weg als de spoorwegovergang
bestaan nog altijd. De voormalige rijksweg heet nu Meppelerweg en is een secundaire
route geworden. De overweg is tegenwoordig met spoorbomen beveiligd. AKI's zijn
inmiddels verleden tijd, in 2021 werd het allerlaatste exemplaar van overwegbomen
voorzien. .
| | | | |
versie: 19-08-2022 |