Dat een treinstation tegenwoordig ook deels een metrostation
is, is allang niet nieuw meer. Met name in en om Amsterdam zijn een aantal voorbeelden
te vinden, zoals de stations Amstel, Bijlmer, Sloterdijk en het station Duivendrecht.
Station Schiedam Centrum is wat dat betreft wel vergelijkbaar, maar ook een geval
apart. Want hoewel het ooit als spoorwegstation werd ontworpen en gebouwd is het
nu eerder een metrostation waar ook en trein stopt. Het verwerkt tegenwoordig
zelfs meer metroreizigers dan treinpassagiers. Toch is het nog altijd een treinstation
van belang, het is zelfs (nog) een intercitystation. Maar met drie perrons doet
het momentheel wat "oversized" aan, voor de dagelijkse treindienst kunnen
op dit moment alleen nog de twee noordelijke sporen (3 en 5) worden gebruikt.
De twee andere perronsporen krijgen wellicht weer een functie als het spoor tussen
Delft Campus (voorheen Delft Zuid ) en Rijswijk is verdubbeld en daardoor de treinfrequentie
zal toenamen. De vroegere spoorlijn naar Hoek van Holland is inmiddels tot metrolijn
omgebouwd. Die ombouw werd -zoals wellicht bekend - een lange en kostbare aangelegenheid,
het project duurde ruim twee jaar langer dan voorzien en zou ook nog eens zo'n
negentig miljoen euro meer gaan kostten
Als treinstation kent het een
lange en bewogen geschiedenis. Al in 1847 kreeg Schiedam een station, als in dat
jaar het laatste deel van de "Oude Lijn" (het gedeelte tussen Den Haag
en Rotterdam) gereed komt. Het huidige station -of wat er nog van over is- is
alweer het derde exemplaar en werd tussen 1959 en 1963 gefaseerd in gebruik genomen.
Dit was omdat het complete station een eindje naar het noorden opschoof, zodat
op het vrijgekomen talud een nieuwe ontsluitingsweg naar Rotterdam (de Horvathweg)
kon worden aangelegd. Het was -naar later zou blijken- een zeer ongelukkige keuze.
Het nog bestaande gedeelte met de perrons en de grote perronoverkapping is het
oudste deel en kwam al in 1959 gereed, het stationsgebouw volgde vier jaar later.
Die stond op een nogal ongebruikelijke plek, namelijk letterlijk ingeklemd tussen
de al genoemde Horvathweg en de hoge spoordijk. Omdat die weg ook nog eens op
een verhoogd talud ligt dreigde het stationsgebouw vanuit de stad nauwelijks zichtbaar
te zijn. Dit werd opgelost door aan het gebouw een kantoortoren met vijf etages
toe te voegen. Of dit een goede oplossing was viel ernstig te betwijfelen; nergens
stond het NS-logo op de toren, wel een enorm reclamebord van een bekend Schiedams
jenevermerk
Het huidige station is inmiddels al twee keer van naam veranderd.
Toen het in 1963 gereedkwam heette het nog gewoon "Schiedam". Vier jaar
later werd de naam gewijzigd in "Schiedam-Rotterdam West". De reden
hiervoor was het feit dat de internationale treinen van en naar Hoek van Holland
niet meer via Rotterdam Centraal zouden rijden. In plaats daarvan werd in Schiedam
gestopt, de toevoeging "Rotterdam West" diende er voor om de buitenlandse
reizigers niet al te veel in verwarring te brengen. De laatste naamswijziging
was in 1998, toen kreeg het station haar huidige naam. De internationale boottreinen
waren toen al enige jaren verleden tijd. In datzelfde jaar kwam er ook een einde
aan het opmerkelijke stationsgebouw, het moest wijken voor de aanleg van een nieuwe
metrolijn. Vanwege de aanwezigheid van de al genoemde Horvathweg was er simpelweg
geen andere plek. Op de plaats van het vroegere stationsgebouw kwam een metrostation.
Met een nogal opmerkelijke, allesomvattende overkapping, naar een ontwerp van
architect J.A. van Belkum. Ook kwam een nieuwe, glazen entree aan de centrumzijde. Toch
blijft het jammer dat het stationsgebouw, met haar kenmerkende dak, niet behouden
kon blijven. De monumentale perronoverkapping staat er gelukkig nog wel, evenals
de meeste perrongebouwtjes. Maar ook dit deel van het station werd tot voor kort
nog met sloop bedreigd. In het najaar van 2019 werd echter besloten dat het ooit
zo belangrijke station zal worden opgeknapt. Daarbij is het de bedoeling om van
dit toch wel wat rommelige station een volwaardig ov-knooppunt te maken...  .
| (Ansichtkaart) . Boven:
Het is alweer ruim twee decennia geleden dat Schiedam haar markante, en toch ook
wel merkwaardige, stationsgebouw verloor. Markant, dankzij haar unieke dak, dat
uit zogenoemde "hypparschalen" bestond. Zo'n hypparschaal is in feite
een vierkant vlak, waarbij de twee schuin tegenover elkaar liggende punten zijn
gekromd. Een bijzondere vorm die architect K. van der Gaast later ook zou gebruiken
bij de overkapping van station Tilburg, welke in 1965 gereedkwam. Het gebouw was
merkwaardig door haar wat vreemde ligging, ingeklemd tussen een hoge spoordijk
en een drukke verkeersweg. En dan is een ook nog die "kantoorflat",
welke een onderdeel van het stationsgebouw was. De kenmerkende HOPPE-letters ontbreken
hier nog... .
Onder:
En dit is hetzelfde station, maar dan anno 2019. De omgeving is onherkenbaar veranderd
en de Horhathweg, die hier trouwens Brandersbrug heet, lijkt vakkundig te zijn
weggewerkt achter de grote, glazen façade. Maar wie goed kijkt ziet nog
steeds die flauwe helling die de genoemde weg maakt, het was dan ook aan die oprit
te danken dat het stationsgebouw haar bijzondere dakvorm had
.
|