Badplaatsen met een station zijn in Nederland
een zeer zeldzaam verschijnsel. Zandvoort aan Zee en Hoek van Holland
Strand zijn in feite de enige twee "strandstations", waarbij
men in Hoek van Holland nog een flink stuk moet lopen om het strand
te bereiken.
Ook de bekendste badplaats van ons land, Scheveningen, had ooit
een eigen spoorwegstation. Dit kopstation stond op de hoek van de
van de Zwolsestraat en de Gevers Deynootweg, schuin tegenover de
Palace Promenade.
Het was misschien wel het meest curieuze stationsgebouw dat ooit
in Nederland heeft gestaan. Het Scheveningse kopstation Kurhaus
was uniek, zowel qua vorm als qua ligging. De afstand tussen dit
station en het strand was amper 200 meter, waarmee het zelfs nog
dichter bij zee stond dan het station van Zandvoort. Het is alweer
56 jaar geleden dat het station werd gesloopt. Sindsdien is er veel
veranderd in Scheveningen, en toch ook weer niet
Aan het begin van de twintigste eeuw was
Scheveningen al een bekende badplaats. In die jaren rond de eeuwwisseling
waren veel grote, bekende gebouwen uit de grond gestampt, zoals
de Seinpost, de Circus Cascade en niet te vergeten het wereldberoemde
Kurhaus. Maar een spoorlijn naar Scheveningen ontbrak nog.
Plannen voor een spoorlijn waren er al lang. Al tijdens de aanleg
van de spoorlijn Utrecht-Den Haag was het al de bedoeling deze -in
een later statium- door te trekken naar Scheveningen. Daar was met
de bouw van het Haagse Rhijnspoorstation (het latere station Den
Haag Staatsspoor) al rekening mee gehouden door deze niet als kopstation
te bouwen maar parallel langs het spoor. Maar al snel werd duidelijk
dat er (vooralsnog) geen spoorlijn naar Scheveningen zou komen.
Vooral de gemeente Den Haag was fel tegen, vooral omdat zo'n spoorlijn
"de stad in tweeën zou splitsen" Het spoor zou namelijk
langs de toenmalige dierentuin (ongeveer op de plaats waar nu het
provinciehuis staat) en dwars door het Haagse bos worden aangelegd.
In plaats ven een spoorlijn kwam later een stoomtramverbinding,
één van de allereerste van Nederland.
Toch bleef de wens van een eigen spoorwegstation. En hoewel er plannen
genoeg waren duurde het nog tot aan het begin van de twintigste
eeuw voordat er daadwerkelijk een spoorverbinding naar deze badplaats
kwam.
|
|