|
|
WITTEBRUG-POMPSTATION
Afkorting: |
Wit |
|
Maatschappij: |
Zuid-Hollandsche
Electrische Spoorweg Maatschappij
(Z.H.S.E.M.)
|
Architect: |
J.J.L. Bourdrez |
Bouwjaar:
|
1907 |
Baanvak: |
Den Haag HS (Rotterdam Hofplein)
- Scheveningen Kurhaus (tot 1953) |
|
|
|
|
Aan
de Van Alkemadelaan in Scheveningen, schuin tegenover de wereldberoemde
gevangenis, staat het stationsgebouw (of liever gezegd: haltegebouw)
Wittebrug-Pompstation. Het was één van de twee stations
die Scheveningen rijk was en het is het enige nog overgebleven stationsgebouw
van de vroegere Z.H.E.S.M.-spoorlijn naar deze badplaats.
Het stationsgebouw is het oudste, nog overgebleven Z.H.E.S.M.-station.
Het werd in 1907 in gebruik genomen, gelijktijdig met de spoorlijn
tussen Den Haag en Scheveningen, via Wassenaar. Alhoewel het de bedoeling
was dat het een elektrische spoorlijn moest worden ontbrak de bovenleiding
gedurende de eerste ruim anderhalf jaar en werd met stoomtreinen gereden.
Aanvankelijk heette het station nog Pompstation. Vanaf mei 1909 was
de elektrificatie van het dubbelsporige traject een feit. In diezelfde
maand veranderde de naam van het station in Wittebrug-Pompstation.
Waarom de naam al binnen twee jaar werd gewijzigd is niet duidelijk.
Wellicht zorgde de oude naam Pompstation voor verwarring. Die naam
verwijst overigens naar een nabijgelegen pompstation van het waterlijdingbedrijf.
Met een benzinestation heeft het helemaal niets te maken, want die
waren er in die tijd niet of nauwelijks. Al klonk het natuurlijk wel
grappig: met de trein naar het Pompstation
Samen met het identieke station Renbaan-Achterweg (dat bij de beroemde
renbaan Duindigt stond) en het iets smallere Waalsdorpscheweg, in
Wassenaar, vormden zij eens een serie van drie stationsgebouwen. Het
gebouw werd -naar alle waarschijnlijkheid- ontworpen door J.J.L. Bourdrez,
die de meeste kleinere stationsgebouwen voor de Z.H.E.S.M. ontwierp.
Het is een opvallend gebouwtje, dat in feite uit twee (forse) baanwoningen
bestaat met daartussenin het eigenlijke (kleine) stationsgedeelte.
Ook was er een blokpost in het gebouw aanwezig. Opvallend is dat het
middengedeelte aan de perronzijde een stuk uitsteekt. Maar het meest
opvallende aan het gebouw is het hoge dak. Hier is duidelijk de scheiding
tussen de twee woningen en het stationsgedeelte te zien. Aan de zijkanten
loopt het dak opvallend ver door en aan de perronzijde heeft het uitstekende
bouwdeel een eigen puntdak. Langs de bovenverdieping is veel houtwerk
gebruikt. Oorspronkelijk had het houtwerk langs de bovenverdieping
een donkerbruine kleur maar tegenwoordig is dit een stuk valer. Opvallende
dakconstructies zouden bij de latere stations van Bourdrez -zoals
Pijnacker of Berkel en Rodenrijs- een stijlkenmerk worden.
De beste jaren had het station in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog.
Vooral de rechtstreekse trein tussen Rotterdam en Scheveningen was
erg in trek, zowel bij forenzen (die vooral in Wassenaar waren gaan
wonen) als bij dagjesmensen die in het weekeinde massaal naar het
Scheveningse strand trokken. De Tweede wereldoorlog maakte echter
een einde aan het succes van de Scheveningse trein. In 1942 wordt
Scheveningen tot "Sperrgebiett" verklaart. Vanwege de bouw
van de "Atlantikwall", waarmee de Duitsers een geallieerde
invasie hoopten te vorkomen, moesten de meeste inwoners het dorp verlaten.
Een jaar later werd het station gesloten en werden de sporen tussen
Scheveningen en het station Renbaan-Achterweg opgebroken. Ook de bovenleiding
verdween hierbij en werden -net als de rails- afgevoerd naar Duitsland.
Na de oorlog werd de spoorlijn weliswaar (in fasen) weer hersteld,
maar winstgevend werd de lijn nooit meer. Het duurde jaren voordat
de beiden sporen in gebruik werden genomen en de rechtstreekse verbinding
naar Rotterdam verviel. In 1953, drie jaar nadat de lijn weer volledig
was hersteld, viel het doek voor de Scheveningse spoorlijn. Vrijwel
direct daarna werden alle sporen wederom opgebroken. Het tracé
van de voormalige spoorbaan is anno nu nog makkelijk terug te vinden.
Tegenwoordig liggen er zowel een fiets- als een voetpad. Deze twee
paden liggen iets uit elkaar maar lopen wel volstrekt parallel en
vrijwel kaarsrecht. Net als bij een dubbelspoor
Het voormalige
stationsgebouw heeft al jaren een woonfunctie.
|
|
Boven:
Het vroegere stationsgebouwtje Wittebrug-Pompstation is het enige
stationsgebouw aan de vroegere Z.H.E.S.M. spoorlijn naar Scheveningen
dat bewaard is gebleven. De sporen werden in 1953 opgebroken.
Sindsdien is het een riante twee-onder-één-kap-woning.
|
|
|
|
Onder:
Het perron van halte Wittebrug-Pompstation. Het schijnt dat ook
Koningin Wilhelmina van dit staion gebruik heeft gemaakt. Vlak
voor haar aftreden zou ze vanaf dit station met de trein richting
Amsterdam zijn vertrokken.
|
|
|
|
|
|
|
Onder
De beroemde poort van de Scheveningse gevangenis, gelegen aan
de Pompstationweg. Achter de donkere auto (die rechts op de foto
nog net is te zien) staat het voormalige stationsgebouw, maar
dat is -door het vele groen- niet meer te zien...
|
Onder:
Het voormalige stationsgebouw, kort na de opheffing van het treinverkeer.
De bovenleidingportalen zijn allang verdwenen en ook de sporen
zijn inmiddels al opgeruimd, al is dit op deze foto niet waar
te nemen.
|
|
|
|
versie: 25-06-2009 |