|
|
PIJNACKER
Afkorting: |
Pnk |
|
Maatschappij: |
Zuid-Hollandsche
Electrische Spoorweg Maatschappij
(Z.H.S.E.M.) |
Architect: |
J.J.L. Bourdrez |
Bouwjaar:
|
1908 |
Gesloopt: |
augustus/september 2011 |
Baanvak: |
Den Haag CS-Rotterdam Hofplein |
|
|
|
|
Over
de bekende (stations)architect S. van Ravesteyn zijn diverse boeken
geschreven en ook aan D.A.N. Margadant, G.W. van Heukelom en Ed. Cuypers
zijn diverse publikaties gewijdt. In schril contrast tot deze vier
genoemde architecten is J.J.L. Bourdrez een grote onbekende. Veel
meer dan dat hij werkzaam was in Rotterdam en omgeving heb ik hiet
kunnen achterhalen. Toch heeft deze vrij onbekende architect enkele
bijzonder aardige stationsgebouwen ontworpen.
Het stationsgebouwtje van Pijnacker was zo'n typisch stationsgebouwtje.
Het was een opvallend gebouw, vooral door het opmerkelijk hoge dak.
Dat dak was meer dan twee keer hoger dan de zijgevels, die daardoor
bijna weg leken te vallen. De ingang van het gebouw was rechts van
het midden. Het stak een eindje naar voren en had een eigen puntdakje,
dat weer aansloot bij de rest van het dak.
Aan de perronzijde van het gebouw, precies in het verlengde van de
ingang, bevond zich eveneens een uitbouw met puntdakje. Deze stak
zelfs wat verder uit dan het exemplaar aan de voorzijde. Vanuit deze
uitbouw werden vroeger de seinen en wissels bediend.
Het stationsgebouw had, volgens het oorspronkelijke ontwerp, een klein
torentje (een soort dakruitertje) op het dak. In dit torentje bevond
zich de stationsklok. Onder de klok waren de letters Z.H.E.S.M. aangebracht,
hetzij als een reliëf, hetzij als tegeltableau. Of dit torentje
ook daadwerkelijk op het stationsgebouw heeft gezeten weet ik niet.
Ik heb namelijk geen enkele oude afbeelding gevonden waarop deze te
zien is. Duidelijk is in ieder geval wel dat àls het stationsgebouw
ook daadwerkelijk dit torentje heeft gehad deze er maar heel kort
op heeft gezeten.
Pijnacker kende ooit naast de twee perronsporen ook nog enkele lossporen.
Het veilingcomplex, dat pal tegenover het station stond, had ook een
eigen spoorverbinding. Toch kende Pijnacker (en dat gold voor de hele
Hofpleinlijn) niet echt goederenvervoer. Rond 1970 werd het vervoer
van groenten per spoor dan ook geschrapt. In de jaren daarna verdwenen
de spooraansluitingen.
Zoals wellicht bekend reed op 2 juni 2006 de allerlaatste trein op
de hofpleinlijn. Na een grondige ombouw wordt de voormalige spoorlijn
nu als bovengrondse metro geëxploiteerd. Daarbij werden in Pijnacker
twee nieuwe stations in gebruik genomen. Eén van die twee nieuwe
stations, Pijnacker Centrum, werd verdiept aangelegd. Het ligt een
kleine honderd meter van het voormalige stationsgebouw dat, door de
verdiepte ligging van het spoor, geïsoleerd kwam te staan. Het
stationsgebouw had overigens al lang voordat de laatste trein over
de Hofpleinlijn reed haar stationsfunctie verloren. Het gebouw kreeg
ook nooit meer een echte herbestemming en leek de laatste jaren van
haar bestaan deels bewoond (of was het gekraakt?). De NS, die tot
voor kort nog de eigenaar van het stationsgebouw en de grond er omheen
was, wilde het gebouw het liefst slopen en de grond vervolgens verkopen
aan een projectontwikkelaar. In het najaar van 2007 werd de sloopaanvraag
al ingediend en sloop leek daarmee onafwendbaar, tenzij de gemeente
het stationsgebied wilde kopen. En dat gebeurde
al bleek dit
geen enkele garantie te zijn voor het behoud van het stationsgebouw.
Nog steeds gingen er stemmen op om het te slopen. Op de plaats van
het stationsgebouw zou dan woningbouw moeten komen. Gelukkig waren
er ook evenzoveel stemmen om het te behouden daardoor leek het gebouw
dan ook van de ondergang gered. Maar ondertussen lijkt zich niemand
om het gebouw zelf te bekommeren, dat ondertussen best wel een opknapbeurtje
kan gebruiken. En dat is in de geschiedenis al een beproefde manier
gebleken om een (stations)gebouw alsnog gesloopt te krijgen: net zolang
laten verwaarlozen totdat het van ellende in elkaar stort en restauratie
geen enkele zin meer heeft
In het najaar van 2009 kondigde de gemeenteraad aan dat het voormalige
stationsgebouw definitief moest worden gesloopt. Op die plaats was
inmiddels een vier tot zes verdiepingen tellend woonblok geprojecteerd.
Het was duidelijk: de gemeente wenste geen cent meer in het oude gebouw
te steken, al bleef men aanvankelijk toch nog zoeken naar mogelijkheden
om het nog te kunnen behouden. Eén idee was wel heel opmerkelijk
(lees: bizar), namelijk een wat grotere replica van het stationsgebouw
op een andere locatie te herbouwen. Daarbij zouden wat delen van het
oude gebouw hergebruikt kunnen worden.
Tegen het einde van augustus 2011 begonnen dan toch de sloopwerkzaamheden.
Naar verluid vroeg zelfs bij het sloopbedrijf men zich hardop af waarom
nu juist dit gebouw gesloopt moest worden! Maar enkele weken later
was het stationsgebouw weg en wat op dit moment rest is een kale vlakte.
Ondertussen is het nog maar de vraag of dat appartementencomplex,
waar het allemaal om te doen was, er ook daadwerkelijk komt. De RandstadRail
blijkt namelijk de geluidsnorm te overschrijden, waardoor er niet
zomaar op die plaats gebouwd kan worden. Er zullen dan geluidswerende
maatregelen getroffen moeten gaan worden, die uiteindelijk veel duurder
zullen uitvallen dan dat het behoud van het stationsgebouw zou hebben
gekost. Dat het laatste woord hierover nog lang niet gesproken is
mag wel duidelijk zijn
|
|
Boven:
In de laatste jaren van haar bestaan heeft het voormalige stationsgebouw
er een beetje verloren bijgestaan. Al voordat de reguliere treindienst
in 2006 werd opgeheven had het gebouw geen stationsfunctie meer.
|
|
|
Onder:
Vanuit de uitbouw aan de perronzijde werden ooit de seinen en
wissels bediend. Op de achtergrond is nog net een deel van het
veilinggebouw te zien. De groenteveiling verdween aan het begin
van de jaren tachtig. Op het voormalige veilingterrein is inmiddels
een woonwijk gebouwd. De foto werd in 1966 gemaakt.
|
|
|
|
|
Boven:
Het oorspronkelijke stationsontwerp, dus met een torentje. Of
dit torentje ook daadwerkelijk op het stationsgebouw heeft geprijkt
heb ik niet kunnen achterhalen...
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het stationsgebouw was fraai afgewerkt, met veel oog voor detail.
Toch waren in de loop van de jaren al veel details verloren gegaan.
Het torentje, de dakkapellen en de schoorstenen waren hier allang
verdwenen. Van het torentje vraag ik me af of deze er wel op heeft
gezeten
Het stationsgebouw zag er overigens toen (2009)
al behoorlijk verwaarloosd uit.
|
Onder:
Het opvallendste kenmerk van het gebouw was het hoge dak, dat
zowel aan de voor- als aan de achterzijde een flink stuk uitstak.
Hierdoor ontstonden diverse overdekte wachtplaatsen. Een jaar
of 18 geleden werd het complete dak nog vernieuwd. Daarbij werden
de oorspronkelijke donkere dakpannen vervangen door deze meer
alledaagse exemplaren.
|
versie: 20-11-2011 |