|
|
ROOSENDAAL
|
|
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Rsd |
Maatschappij: |
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architecten: |
D.E.C.
Knuttel en G.W. van Heukelom |
Bouwjaar:
|
1907
(gedeeltelijke herbouw: 1949) |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
|
|
Op 4
november 2007 was het precies 100 jaar geleden dat het enorme stationscomplex
van Roosendaal in gebruik werd genomen. In Roosendaal werd dit gevierd,
maar het was wel een feest met een bijsmaakje. Als in het najaar van
2012 het nieuwe HSL-traject in gebruik wordt genomen is het definitief
gedaan met het internationale treinverkeer dat Roosendaal aandoet.
Het enige wat dan nog overblijft is de stoptrein Roosendaal-Antwerpen.
Als belangrijk internationaal (grens)station heeft Roosendaal geen
toekomst meer, maar gelukkig wel een blijvend rijk verleden.
De geschiedenis van station Roosendaal gaat terug tot 1854, als in
dat jaar de spoorverbinding Antwerpen-Moerdijk gereedkomt. Bij Roosendaal
komt een zijverbinding richting Breda. Hiermee had Roosendaal meteen
twee primeurs te pakken: het was het allereerste spoorwegknooppunt
van ons land en het was de eerste spoorwegverbinding met België.
De betekenis als belangrijk grensstation groeit en in het begin van
de 20ste eeuw wordt besloten een nieuw stationscomplex te bouwen,
dat iets noordelijker ligt dan het oude station. Het zal het laatste
stationsgebouw worden dat door een gerenommeerd (Rijks)bouwmeester
werd ontworpen. Het stationsgebouw is een ontwerp van Rijksbouwmeester
D.E.C. Knuttel. Het grote stationscomplex van Roosendaal bestond verder
uit een douanegebouw, perrongebouwen, een stationspostkantoor, diverse
seinhuizen goederenloodsen en twee locomotiefloodsen. Deze zijn allen
door G.W. van Heukelom ontworpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte
het station echter bij een bombardement zwaar beschadigd en moest
het gedeeltelijk worden gesloopt. Architect Van Ravensteyn ontwerpt
een nieuw, veel kleiner, ingangsgebouw dat tegen het resterende gedeelte
wordt aangebouwd.
De jaren vijftig en zestig vormen de hoogtijdagen van Roosendaal als
internationaal knooppunt met treinverbindingen zoals de "Edelweiss"
naar Zurich, de "Ile de France" en de "Eloile du Nord"
naar Parijs en natuurlijk de bekende "Benelux"-treinen naar
Brussel Zuid. Toch begint, halverwege de jaren zestig, langzaam maar
zeker het verval. Doordat de paspoortcontrole steeds vaker in de trein
gebeurde was het tijdrovende oponthoud op het grensstation verleden
tijd. Dit betekende wel dat de grote visitatiezaal, waar alle grenscontroles
plaatsvonden, niet langer meer nodig was en daarmee -in feite- de
letterlijke betekenis van "grensstation" ophield.
Vanaf de jaren zeventig verdwijnen langzaam maar zeker de internationale
verbindingen. In 1974 werd de "Edelweiss"-verbinding ingekort
en vertrok nu vanuit Brussel in plaats vanuit Amsterdam. De "Ile
de France" verdween in de jaren tachtig en de "Etoile du
Nord" werd uiteindelijk in 1996 vervangen door de Thalys, die
niet eens meer in Roosendaal stopt. Inmiddels is het HSL-traject in
gebruik genomen en is het definitief gedaan met het internationale
treinverkeer dat Roosendaal passeert. De laatst overgebleven internationale
treinverbinding dat Roosendaal nog aandeed, de intercity Amsterdam
Centraal - Brussel-Zuid (de voormalige Beneluxtrein), had eigenlijk
al vanaf 2007 moeten gebeuren, maar door allerlei vertragingen duurde
dit uiteindelijk tot december 2012. Overigens was Roosendaal in 2007
en 2008 wel weer (tijdelijk) een internationaal overstapstation geworden:
de Benelux-treinen hadden in die tijd nogal eens te kampen met storingen.
Niet zelden werden reizigers naar Brussel met een dubbeldeks-intercity
naar Roosendaal vervoerd, alwaar ze moesten overstappen op een Belgische
trein. De oude storingsgevoelige locomotieven van de Benelux-trein
werden vervangen, maar ook dat gaf aanvankelijk nogal wat problemen.
De laatste jaren van haar bestaan reed de Beneluxtrein echter weer
als vanouds, haar laatste dienst tegemoet
|
|
Boven:
Het enorme stationsgebouw van Roosendaal. Qua gevellengte (meer
dan 190 meter) is dit het op één na grootste stationsgebouw
van ons land. Het is een blijvende herinnering aan de tijd dat
Roosendaal een belangrijk grensstation was.
|
|
Onder:
Dat Roosendaal een belangrijk internationaal station is geweest
is nog altijd aan het stationsgebouw te zien. Op zeven fraaie
tegeltableaus staan de wapens van diverse Europese landen die,
door middel van een wereldbol met elkaar worden verbonden. Per
tableau zijn dit twee landen.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Roosendaal kent maar twee perrons met drie perronsporen, maar
deze hebben wel een enorme lengte. De perronoverkappingen zijn
zo'n 400 meter lang. Ze behoren daarmee tot de drie langste van
Nederland, alleen de overkappingen in Haarlem (470 meter) en 's-Hertogenbosch
(450 meter) zijn langer.
|
Onder:
Voorgoed verleden tijd (in ieder geval als het aan de NS ligt):
de intercity Brussel-Zuid - Amsterdam Centraal staat op 20 februari
2010 op spoor 3b te Roosendaal gereed voor vertrek richting Dordrecht.
Het bekende geel-rood van de beneluxtreinen van weleer is inmiddels
vervangen door het bonte kleurenschema van NS-Hispeed. Op dat
moment werden deze treinen getrokken door nieuwe locomotieven
van het type TRAXX-F140MS2 (in Nederland en Duitsland ook wel
"E186" en in België "serie HLE 2800"
genoemd). Deze hebben de oude Belgische loc's vervangen omdat
die de laatste jaren steeds storingsgevoeliger werden. De voormalige
beneluxtrein reed voor het laatst op 8 december 2012. De volgende
dag werd deze vervangen door de nieuwe Fyra, die vanaf dat moment
op het nieuwe HSL-traject ging rijden. Met alle gevolgen van dien,
want de nieuwe V250-treinstellen blijken erg storingsgevoelig
te zijn. En dat terwijl de Fyra een stuk duurder is dan de vertrouwde
beneluxtrein. Bovendien moet er ook nog verplicht gereserveerd
worden, iets wat vroeger niet nodig was. In Roosendaal gaat ondertussem
nog maar één stoptrein per uur naar Antwerpen. Roosendaal
is geen internationaal spoorknooppunt meer...

|
|
|
|
|
Onder:
Minstens zo imposant is het enorme emplacement. Het vervult nog
altijd een belangrijke functie in het (internationale) goederenvervoer.
|
|
|
|
|
|
|
[ Volgende pagina ]
|
versie: 14-12-2012 |