Home ] Terug naar de eerste pagina ] Volgende pagina ]

   
 
ROOSENDAAL

 

Het eerste station

Bouwjaar: 1854
Verbouwd: 1868, 1888
Gesloopt: 1907
In de zomer van 1852 werd een verdrag tussen de Belgische en de Nederlandse regering gesloten waarin stond dat er een spoorverbinding tussen beide landen zou komen. Vrijwel direct vroeg een zekere Louis Gihoul, een grootgrondbezitter van Franse afkomst, de concessie aan. Hij richtte hiervoor een eigen spoorwegmaatschappij, de Spoorwegmaatschappij Antwerpen-Rotterdam (AR) op. De concessie werd verkregen en al snel startte de aanleg.
Als het aan de Nederlandse regering had gelegen zou de spoorlijn vanaf Rotterdam via Breda naar Antwerpen aangelegd worden. Maar Gihoul koos voor een tracé via Zevenbergen, Roosendaal en het Belgische Essen. De reden hiervoor: hij had bij Kamlthout (vlakbij Essen in België) veel grond in eigendom en hoefde daardoor minder grondeigenaren uit te kopen. Hierdoor kon de spoorlijn veel sneller en voordeliger aangelegd worden. Bovendien bleek Gihoul de enige concessie aanvrager geweest te zijn…. De Nederlandse regering kreeg Gihoul wel zover om in Roosendaal een zijtak naar Breda aan te leggen. Roosendaal werd hiermee het allereerste overstapstation van Nederland.
De aanleg verliep verder zeer voorspoedig en op 26 juni 1854 werd het eerste deel van de spoorlijn, Antwerpen-Roosendaal-Etten (het huidige Etten-Leur), in gebruik genomen. De eerste spoorwegverbinding tussen Nederland en België was hiermee een feit. Aan het einde van datzelfde jaar werd ook de trajecten Roosendaal-Oudenbosch (20 oktober) en Oudenbosch-Zevenbergen (24 december) in gebruik genomen. In mei 1855 werd de voorlopige eindhalte Moerdijk bereikt. Van hieruit was een bootverbinding naar Rotterdam. De spoorbrug over het Hollands Diep werd pas veel later, namelijk in 1872, in gebruik genomen.
In 1880 kwamen de lijnen Roosendaal-Lage Zwaluwe en Roosendaal-Breda in Nederlandse handen, en werd de exploitatie door Staatsspoor overgenomen. Het aantal reizigers groeit flink en ook het dorp profiteert van het spoor.
Die onstuimige groei van het treinverkeer rond Roosendaal kreeg ook een keerzijde… Het station werd veel te klein. Het emplacement werd enkele keren uitgebreid, maar rond 1890 zat het echt aan haar maximale capaciteit. Een nieuw station met een groter emplacement werd niet langer een wens maar bittere noodzaak. Maar dit kwam er echter niet zonder slag of stoot. Het zou nog ruim vijftien jaar duren voordat in Roosendaal een nieuw, groter stationscomplex in gebruik kon worden genomen.
Boven: Een fraaie kleurenafbeelding van het eerste station van Roosendaal, omstreeks 1855. De trein komt zojuist aan op het station. Het stationsgebouw staat rechts op de afbeelding, links is onder andere de locomotievenloods te zien.
 
 
Onder: Het eerste stationsgebouw van Roosendaal, omstreeks 1900
(ansichtkaart)
 
Onder: Het emplacement van het eerste station, gezien vanaf de spoorwegovergang aan de Markt en de Kade. Rechts is het stationsgebouw te zien, in het midden één van de perrons. Nadat het nieuwe station in gebruik werd genomen werd het oude station vrijwel direct daarna gesloopt. Op de plaats van de loods (links van het midden) staat tegenwoordig het voormalige post-expeditiecentrum.
(ansichtkaart)

 

 

  Free counter and web stats versie: 16-11-2007