|  
         
     | 
     | 
    
     
       Een 
        nieuw station, maar niet tot ieders tevredenheid... 
      
      
         
           Het 
            stationsgebouw van Roosendaal is het laatste stationsgebouw dat Staatsspoor 
            door een (Rijks)bouwmeester liet ontwerpen. Na P.J.H. Cuijpers (Amsterdam 
            Centraal Station), C.H. Peters (Nijmegen), I. Gosschalk (Groningen) 
            en E. Cuijpers ('s Hertogenbosch) viel ditmaal de eer aan rijksbouwmeester 
            D.E.C. Knuttel. Knuttels is, vergeleken met de vier eerder genoemde 
            bouwmeesters, veel minder bekend. Hij heeft gedurende de periode 1895-1920 
            vooral postkantoren ontworpen. Andere bouwwerken van zijn hand zijn 
            onder andere: de Stadsgehoorzaal in Leiden, het gebouw van de voormalige 
            Rijkspostspaarbank aan de van Baerlestraat in Amsterdam en de gebouwen 
            van het KNMI in De Bilt. 
            Het stationsgebouw van Roosendaal is het enige stationsgebouw dat 
            deze rijksbouwmeester ontwierp. Het feit dat er in het Roosendaalse 
            station diverse rijksinstellingen (douane, marechaussee en posterijen) 
            werden ondergebracht zal ongetwijfeld een reden geweest zijn voor 
            de keuze van deze architect. 
            Bij het ontwerpen van het Roosendaalse stationsgebouw heeft Knuttel 
            naar alle waarschijnlijkheid het Kaiserpfaltz in het Duitse Goslar 
            (aan de noordrand van het Harzgebergte) als voorbeeld genomen. De 
            voorgevel lijkt er sterk op, maar in tegenstelling tot dit Keizerlijk 
            paleis, heeft het stationsgebouw van Roosendaal een afgeplat dak. 
            Knuttel ontwierp overigens alleen de gevels van het stationsgebouw, 
            de rest van het stationscomplex werd bedacht door G.W. van Heukelom. 
            Van Heukelom, die zelf inmiddels ook al ervaring met het ontwerpen 
            van stations had opgedaan, scheen trouwens niet zo blij geweest te 
            zijn met deze situatie. Hij was ook niet erg gelukkig met het ontwerp 
            van het stationsgebouw. In een biografie scheen hij zelfs de vloer 
            er mee te hebben aangeveegd
. 
            Ook in Roosendaal was men aanvankelijk niet gelukkig met het nieuwe 
            station. Doordat het hele station zo'n 500 meter in noordoostelijke 
            richting opschoof, kwam het een eind buiten de bebouwde kom te liggen. 
            Dat het oude station destijds voor enorme structurele verkeersproblemen 
            had gezorgd was men kennelijk al weer vergeten. Op 4 november 1907 
            werd het station in gebruik genomen. Bij deze gelegenheid waren diverse 
            feestelijkheden georganiseerd, maar de inwoners van Roosendaal bleven 
            massaal weg
 
            Desondanks braken er voor Roosendaal gouden tijden aan. Het (internationale) 
            treinverkeer zorgt voor veel werkgelegenheid. Mede dankzij het spoor 
            groeide Roosendaal uit van een boerendorpje tot een middelgrote plaats, 
            met veel industrie. | 
           
            
           | 
         
         
           
            
              Boven: 
                Het nieuwe station in Roosendaal, kort na de opening. (ansichtkaart) 
             
           | 
         
         
          |  
              
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Onder: 
                De Kaiserpfalz (keizerlijk paleis) in Goslar, gebouwd in de 11de 
                eeuw, heeft waarschijnlijk als voorbeeld gediend voor het stationsgebouw 
                van Roosendaal. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
          |   | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           
             
               
                Onder: De trap naar het perron, vanuit de reizigerstunnel. 
                  Let ook eens op de fraaie troggewelfjes in het plafond van de 
                  tunnel. Afgezien van de tl-balk in de perronkap en de gele informatiezuil 
                  verkeert alles nog in authentieke staat. 
                  
               
             
           | 
           
             
               
                Onder: 
                  Het postkantoor van Roermond is één van de vele 
                  postkantoren die D.E.C. Knuttel ontwierp. Het werd in 1907 in 
                  gebruik genomen, hetzelfde jaar als het Roosendaalse station. 
               
              
             
           | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Panorama van het stationsgebouw, vanaf de toren van de St. Antoniuskerk. 
                Deze kerk werd in 1980 gesloopt. Het is dus in meerdere opzichten 
                een historisch plaatje. 
                (ansichtkaart) 
             
            
              
          
  | 
         
       
      
        
      
 
      
      versie: 16-11-2007 |