Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

   
 
ROOSENDAAL

 

Het stationsgebouw

 
   
   
   
   
   
Het stationsgebouw is imposant, zeker voor de grootte van de plaats destijds. Met een gevellengte van bijna 192 meter is het na Amsterdam Centraal Station het grootste stationsgebouw van Nederland. Maar niet alleen de groote van het gebouw, ook de vorm ervan is opvallend te noemen.
Het is dan ook niet echt onder te verdelen in een klassiek middendeel met zijvleugels. In feite bestaat het gebouw uit een hoofdgebouw met een ingangsgebouw, twee zijvleugels van verschillende lengte en één eindgebouw. Het oorspronkelijke gebouw bestond, van links naar rechts uit een korte zijvleugel. Hier zetelde vroeger de ambtenaren van Invoerrechten en Accijnzen (Douane). Meteen hierna steekt het gebouw een flink stuk naar voren uit en is het een stuk hoger. Hier bevond zich vroeger de visitatiezaal. In deze grote zaal vonden vroeger de grenscontroles plaats voor de reizigers en hun bagage. Vroeger stopten alle internationale treinen naar of vanuit het buitenland in Roosendaal op het eerste perron. Alle passagiers moesten hier uitstappen en werden, via een afgesloten route, naar de visitatiezaal geleid. Hier werden paspoorten en bagage gecontroleerd. Was dit in orde dan mocht de reiziger via een tweede afgesloten route weer terug naar de trein. Het spreekt natuurlijk voor zich dat deze grensformaliteiten erg tijdrovend waren en het is anno nu dan ook nauwelijks nog voor te stellen dat deze manier van grenscontroles nog tot ver in de jaren zestig hebben plaatsgevonden.
Grenscontroles vinden er in de visitatiezaal al jaren niet meer plaats, maar nog steeds herinnerd dit deel van het station aan het grensoverschrijdende verkeer. In een deel van de visitatiezaal is namelijk een GWK gevestigd. Ook de Koninklijke Marechaussee heeft hier nog altijd een post.
Naast de visitatieruimte is het opvallend hoge deel van het station. In dit deel waren vroeger de diverse wachtkamers (1e tot en met 3e klasse) en restaurants te vinden. De verschillende wachtkamers zijn verdwenen, in de voormalige wachtkamer derde klasse is sinds jaar en dag een restaurant (nu Brasserie) te vinden. De imposante voorgevel van dit bouwdeel laat duidelijk zien dat Roosendaal een internationaal station is (of was…). In fraaie tegeltableaus staan de wapens van diverse Europese landen, die door middel van wereldbollen met elkaar zijn verbonden Per tableau zijn dit twee landen. Hierbij zijn (zeker voor die tijd) opmerkelijke combinaties gebruikt. Zo is bijvoorbeeld Noorwegen met Zweden verbonden, terwijl Noorwegen tijdens de bouw van het station juist onafhankelijk van Zweden was geworden! Andere opmerkelijke (zeg maar gerust pikante) combinaties zijn Griekenland-Turkije en Duitsland-Frankrijk. Een misser is het wapen van Groot-Brittanië, dat -ten onrechte- als Engeland wordt aangeduidt. Grote afwezige is het Belgische wapen. Een tableau met dit wapen heeft overigens wel bestaan. Het markeerde, samen met het Nederlandse wapen, de monumentale hoofdingang van het stationsgebouw. Helaas werden de ingang, en de daarachter gelegen stationshal, in 1944 verwoest.
Naast het ingangsgedeelte volgt een lange, vrij lage vleugel. Dit deel was vooral bestemd voor bagage en goederen en er waren diverse dienstrumten. Ook dit deel is tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan en daarna vervangen door een nieuwe vleugel.
Het stationsgebouw eindigt met een hoog eindgebouw. Ook hier bevonden zich vooral dienstruimten. Op de bovenverdieping waren vroeger dienstwoningen. Of deze ook nu nog bewoond worden is mij niet bekend.
De rechtervleugel en het eindgebouw van het stationsgebouw vallen op het eerste gezicht veel minder op. Dit kwam mede doordat het goederenemplacement -met de bijbehorende laad- en losplaats, goederenloodsen en dienstgebouwen- naast en (deels) voor dit deel van het stationsgebouw lag. Het goederenemplacement is inmiddels verdwenen, maar nog altijd gaat een deel van het stationsgebouw schuil achter bebouwing.
 
Boven: De monumentale hoofdingang van het Roosendaalse station. In 1944 raakte dit deel van het station, samen met de naastgelegen lage vleugel, door bombardementen zwaar beschadigd en werd helaas gesloopt. Er kwam een nieuwe hoofdingang, maar de monumentaliteit kwam eigenlijk nooit meer terug...
 
 
 
Onder: Overzicht van het stationsgebouw:
 
 
 
Onder: De opmerkelijk vormgegeven zijgevel van het eindgebouw. De twee dienstwoningen hadden ieder een eigen voordeur, hetgeen hier nog altijd duidelijk is te zien. Opvallend zijn de twee iets terugvallende muren, met een typische ronding aan de bovenkant en de vele smalle, trapsgewijs lopende vensters.
 
Onder: De grote visitatiezaal. Tot ver in de jaren zestig werden hier de passagiers met hun bagage van en naar het buitenland gecontroleerd voordat zij door mochten reizen. Het voltallige personeel poseert hier voor een groepsfoto, die rond 1920 gemaakt moet zijn...
 
 
 
 
Onder: De wapens van Frankrijk en Duitsland, verbonden door een wereldbol. Een opmerkelijke combinatie, zeker als je je bedenkt dat die landen destijds op gespannen voet met elkaar stonden...
 
 
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 30-12-2009