Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

   
 
ROOSENDAAL

 

Achter het stationsgebouw...

Niet alleen het stationsgebouw is imposant, het gehele Roosendaalse stationscomplex is ronduit indrukwekkend te noemen. Het enorme terrein beslaat ongeveer 45 hectare, het is ongeveer drie kilometer lang en op het breedste punt zo'n 250 meter breed. Het spooremplacement telde ooit niet minder dan 47 sporen, waarvan er nu nog altijd zo'n 30 over zijn. Het emplacement bestond verder uit vijf seinhuizen, een douaneloods en een goederenloods, laad- en losplaatsen en niet minder dan drie locomotiefloodsen. Twee daarvan werden door staatsspoor gebruikt, terwijl de HIJSM over een eigen loods beschikte.
Hierbij vergeleken lijkt het aantal perrons van het station wat schril af te steken, Roosendaal telt slechts twee perrons met drie perronsporen, maar in de praktijk blijkt dit heel erg mee te vallen. De perrons zijn namelijk behoorlijk lang, ruim 500 meter. Het zijn dan ook "dubbele" perrons, verdeeld in een A- en een B-gedeelte. En die delen -ook wel perronfasen genoemd- zijn op zich al volwaardige perrons, zo past de internationale trein naar Brussel makkelijk op spoor 3a. Het station heeft in feite geen drie, maar zes perronsporen. Het nadeel hiervan laat zich al raden.., de loopafstanden kunnen fors zijn. Een halve kilometer heb je op dit station al snel afgelegd, en dit is echt niet overdreven. Weliswaar heeft "Roosendaal" sinds kort een tweede reizigerstunnel, maar de tunnels liggen dicht bij elkaar. Voor de loopafstand maakt dit dus maar weinig uit.
Het eerste perron ligt tegen het stationsgebouw aan. Oorspronkelijk was dit perron vooral bedoeld voor de treinen van en naar het buitenland. Dit in verband met de grenscontroles, die in de visitatiezaal plaatsvonden (zie ook de vorige pagina). Toen dit perron werd aangelegd had het een lengte van ongeveer 400 meter, een enorme lengte destijds. Over die gehele lengte was het perron overkapt. Hierdoor was het postgebouw (dat een eindje van het stationsgebouw aanstond) toch min of meer een deel van het stationsgebouw.
Het tweede perron was in de oorspronkelijke opzet vooral bedoeld voor het binnenlandse treinverkeer. Ook dit perron was aanvankelijk zo'n 400 meter lang en was destijds volledig overkapt.
Onder die lange overkapping (de op twee na langste van Nederland, overigens) staan drie perrongebouwen. Deze zijn, anders dan bij veel tijdgenoten het geval is, opvallend klein. In grote tegenstelling tot de andere grotere stations uit die tijd ligt het "zwaartepunt" van dit station namelijk in en rond het stationsgebouw en niet op het perron. De perrongebouwen bestonden (en bestaan nog steeds) voornamelijk uit dienstruimten, toiletten en enkele wachtruimten. Het middelste perrongebouw -dat precies tussen de twee trappen van de reizigerstunnel staat- was vroeger een seinhuis, één van de vijf seinhuizen die bij dit station hoorden.
De twee perrons werden met elkaar verbonden door twee ondergrondse tunnels, een reizigerstunnel en een aparte tunnel voor het vervoer van bagage. De reizigerstunnel is op zich al een bezienswaardigheid. De wanden zijn bijzonder fraai afgewerkt en het plafond, met haar vele troggewelfjes, is werkelijk een plaatje! Langs de tunneltrappen hangen nog de originele trapleuningen. De felrode kleur is -uiteraard- niet origineel. Opvallend genoeg ligt de tunnel niet in de directe nabijheid van de stationshal maar op het eerste perron, ter hoogte van de "Brasserie". Waarschijnlijk werd voor deze opzet gekozen omdat de verschillende wachtkamers en restaurants -in tegenstelling tot veel andere grotere stations uit deze periode- zich niet op het perron, maar juist in het stationsgebouw bevonden. De huidige brasserie was vroeger immers de wachtkamer 3e klasse!
Sinds enige jaren heeft het station tweede reizigerstunnel. De voormalige goederen- en bagagetunnel werd eind 2005/begin 2006 voor dit doel omgebouwd. De reden voor deze ombouw was het feit dat in de goederentunnel al over liften beschikte. Deze zijn inmiddels vervangen door personenliften, iets waar dit station het lange tijd zonder moest doen…
Boven: Een kijkje op het perron. Deze ansichtkaart werd rond 1908 uitgegeven, het station was toen nog maar kort in gebruik. Duidelijk is te zien dat de lichtstroken in de perronkap er toen ook al in zaten.
 
Onder: Met een lengte van ongeveer 400 meter behoren de perronoverkappingen in Roosendaal tot de langste van Nederland. Alleen de overkappingen in Haarlem ( plm. 470 meter) en 's Hertogenbosch (plm 450 meter) zijn langer.Op de plek waar het blauwe busje geparkeerd staat stond vroeger het postgebouw. Dit stationspostkantoor verloor in de jaren zeventig haar functie toen -een paar honderd meter verderop- een nieuw postsorteercentrum (expeditieknooppunt) in gebruik werd genomen. In 1983 werd het postgebouw gesloopt.
 
   
   
Onder: Het eerste perron in noordelijke richting gezien. De hoge gevel van het eindgebouw torent duidelijk boven de perronoverkapping uit. Aan de linkerkant is een lichtkleurige onheining te zien waarachter zich de trap van de tweede reizigerstunnel bevindt. Enkele jaren geleden werd de voormalige bagagetunnel voor dit doel omgebouwd.
Onder: De reizigerstunnel is op zich al een bezienswaardigheid. De wanden zijn fraai afgewerkt met gele verblendstenen terwijl natuursteen blokken en zware stalen balken de tunnel ondersteunen. Langs het plafond zijn talloze troggewelfjes aangebracht, al is dit op deze foto niet zo goed te zien...
   
   
Onder: Op de wand van één van de perrongebouwen is dit tegeltableau te zien. Een rivierlandschap met enkele steden. De brug op de achtergrond doet wel wat denken aan de vooroorlogse spoorbrug over het Hollands Diep.
Onder: Midden op het perron, precies tussen de tunneltrappen, staat de voormalige seinpost P. Als seinhuis vervult het overigens al jaren geen functie meer. Aan de perronwand is nog altijd een frame bevestig waarop ooit reclameborden werden bevestigd. Ze worden echter allang niet meer gebruikt. Het was kennelijk toch niet zo'n geschikte plek voor reclame-uitingen.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 18-01-2010