|  
         
     | 
     | 
    
     
       De 
        oprichting van de Z.H.E.S.M. 
      
      
         
           Op 4 
            januari 1900 werd de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij 
            (Z.E.H.S.M.) opgericht. Het was ongetwijfeld de allereerste (spoorweg)maatschappij 
            dat in de twintigste eeuw het levenslicht zag. Een jaar daarvoor hadden 
            de oprichters van deze nieuwe maatschappij al een concessie verkregen 
            om een elektrische lokaalspoorlijn (dus met een bovenleiding) aan 
            te leggen tussen Den Haag en Rotterdam, met een zijtak naar Scheveningen. 
            Het zou de allereerste elektrische spoorlijn van Nederland worden. 
            De aanleg van de nieuwe spoorlijn verliep niet bepaald van een leien 
            dakje. Een wel heel opmerkelijk detail hierbij was dat één 
            van de leden van de raad van commissarissen van de Z.H.E.S.M. nota 
            bene de directeur-generaal van de Staatsspoorwegen bleek te zijn. 
            Het was dan ook niet zo verwonderlijk dat Staatsspoor er als de kippen 
            bij was om deze nieuwe spoorwegmaatschappij een helpende hand toe 
            te steken. Zij zagen namelijk een mogelijkheid om eindelijk een "eigen" 
            spoorverbinding met tussen Den Haag en Rotterdam te verkrijgen en 
            hielp de Z.H.E.S.M. daarom met de voorbereidingen. Daartegenover stond 
            wel dat station Den Haag Staatsspoor het beginpunt van de nieuwe spoorlijn 
            zou worden. De spoorlijn zou aanvankelijk als lokaalspoorlijn worden 
            aangelegd. De bovenleiding zou een spanning van 800 volt gelijkstroom 
            krijgen.  
            Ondertussen had de H.IJ.S.M. lucht gekregen van deze plannen, bedacht 
            zich geen moment, en kocht alle aandelen Z.H.E.S.M. op. Het beginpunt 
            van de nieuwe spoorverbinding werd nu verplaatst naar station Hollands 
            Spoor en bovendien werd de spoorlijn nu als hoofdspoorbaan aangelegd. 
            Ook werd de directeur-generaal van Staatsspoor werd uit de raad van 
            commissarissen gezet. Staatsspoor had het nakijken, maar het gevolg 
            hiervan was dat een groot deel van alle voorbereidingen overnieuw 
            kon worden gedaan. Zo moest de spanning van de bovenleiding worden 
            verhoogd naar 10.000 volt wisselstroom. Wellicht was dit ook een reden 
            waarom de spoorlijn naar Scheveningen het de eerste twee jaar van 
            haar bestaan het nog zonder bovenleiding moest doen.  
            Op 1 mei 1907 werd de spoorlijn tussen Den Haag en Scheveningen in 
            gebruik genomen. Gelijktijdig werd het Scheveningse station onder 
            de naam "Scheveningen Kurhaus"geopend. Anders dan de naam 
            deed vermoeden stond het station echter niet tegenover dit wereldberoemde 
            gebouw, maar schuin tegenover het ernaast gelegen Palace Hotel. Dit 
            in 1904 gebouwde hotel had overigens een noviteit. Het was één 
            van de allereerste gebouwen in Nederland dat was gebouw in gewapend 
            beton. Ook de Z.H.E.S.M. ging, als eerste spoorwegmaatschappij, deze 
            nieuwe bouwtechniek gaan toepassen bij de bouw van de bijna twee kilometer 
            lange spoorviaduct van de Hofpleinlijn in Rotterdam. 
            In de herfst van 1908 kwam de spoorlijn tussen de hofstad en het Rotterdamse 
            station Hofplein gereed. Ook kwam er een verbindingsboog, in het noorden 
            van Den Haag, gereed waardoor Rotterdam Hofplein rechtstreeks met 
            Scheveningen was verbonden. In mei 1909, tenslotte, kwam de bovenleiding 
            van de Scheveningse lijn eindelijk gereed. De eerste "electrische" 
            spoorwegmaatschappij van Nederland was nu echt een feit! | 
           
            
           | 
         
         
           
            
              Boven: 
                Uit het "vakantie-album" van mijn ouders. Scheveningen, 
                anno 1969, vanuit de uitkijktoren van de Pier. Van alle gebouwen 
                die hier te zien zijn, is het Kurhaus (midden) het enige gebouw 
                dat er nu nog staat (afgezien van de Pier, uiteraard
)! Links 
                naast het Kurhaus staat het Palace Hotel. Dit in 1904 gebouwde 
                hotel was ooit één van de allereerste gebouwen in 
                Nederland dat was gebouwd van gewapend beton. Het werd rond 1979 
                gesloopt om plaats te maken voor een groot winkel- en amusementscentrum 
                (Palace Promenade). Het Kurhaus-station stond ooit schuin tegenover 
                dit hotel, aan de straatkant (hier niet te zien). Toen deze dia 
                werd gemaakt was het station echter allang verleden tijd. 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Onder: 
                Op het betonnen spoorviaduct van de Hofpleinlijn, bij het eindstation 
                RotterdamHofplein, was (of is misschien nog steeds, maar ik heb 
                het niet terug kunnen vinden
) dit reliëf met daarop 
                twee vechtende olifanten te zien. Werd hiermee het gevecht tussen 
                Staatsspoor en H.IJ.S.M. om de Z.H.E.S.M. bedoeld
? 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
             Bron: 
              De Modelbouwer (08-1984) 
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Een bekende affiche waarmee reclame werd gemaakt voor Scheveningen 
                en de Scheveningse spoorlijn. De affiche dateert uit de tijd dat 
                de H.IJ.S.M. de lijn volledig heeft overgenomen, de afkorting 
                Z.H.E.S.M. komt er dan ook niet meer op voor. Inmiddels werd ook 
                rechtstreeks naar Amsterdam gereden en in de zomermaanden waren 
                zelfs internationale treinen op de Scheveningse lijn te zien. 
               
             
            
           | 
           
             
              
                Onder: 
                  Een plattegrond van Den Haag en omstreken van rond 1910. De 
                  Z.H.E.S.M-lijn (hier oranje ingekleurd) begon bij het station 
                  Hollands Spoor (1). Na vertrek passeert het station Staatsspoor 
                  (2), waarvandaan de spoorlijn oorspronkelijk haar startpunt 
                  had. Vlak na station Laan van Nieuw Oost Indië (3) 
                  werd de sporendriehoek (4) ten noordoosten van Den Haag 
                  bereikt. Hier splitsen de spoorlijnen naar Scheveningen (A) 
                  en Rotterdam Hofplein (B) zich. Dankzij een verbindingsboog 
                  (C ) waren deze eindstations ook onderling rechtstreeks 
                  te bereiken. De Scheveningse lijn gaat vervolgens langs de halten 
                  Wassenaar (5), Renbaan-Achterweg (6), Waalsdorpscheweg 
                  (7), Wittebrug-Pompstation (8) en bereikt uiteindelijk 
                  haar eindstation Scheveningen Kurhaus (9). 
               
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
          |  
              
            | 
         
       
      
        
      
 
      
      versie: 20-07-2009 |