| |
SCHAGEN | |
|
Afkorting: | Sgn |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Type: | Standaardtype
Douma ("plint") | Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1968 | Verbouwd:
| 2009 | Baanvak:
| Alkmaar
- Den Helder | | |
| |
Het is anno
nu haast niet meer voor te stellen, maar een eeuw geleden was Schagen een belangrijk
spoorknooppunt. Voor het regionale tramverkeer, welteverstaan. Vanuit Schagen
reden trams naar Wognum, Alkmaar en naar de Wieringerwaard, waarbij de teams gebruik
maakten van het bestaande tramstation. Die tijd is voorgoed voorbij. Na het opheffen
van de tramlijnen zijn alle sporen opgeruimd, al zijn er hier en daar nog enkele
overblijfselen in het Noord Hollandse landschap te vinden. In Schagen zelf is
zo goed als niets meer van het tramverleden terug te vinden. Zelfs het treinstation
is inmiddels onherkenbaar veranderd. Station Schagen ligt aan de spoorlijn
Alkmaar - Den Helder. Sinds 1996 is dit de plek waar de dubbelsporige lijn vanuit
Alkmaar verder gaat als enkelsporig traject. Tegenwoordig is Schagen een forenzenplaats,
gelegen zo'n twintig kilometer ten noorden van Alkmaar. De bijna 20.000 inwoners
tellende plaats maakte vooral in jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw
een flinke groeispurt mee. Alhoewel Schagen steevast een dorp wordt genoemd is
het eigenlijk een stad, het kreeg namelijk in 1415 stadsrechten. Desondanks mist
het die typische kenmerken van een stad, zoals Alkmaar, Hoorn of Enkhuizen die
wel hebben. Eeuwenlang bleef het een betrekkelijk klein plaatsje, dat vooral een
marktfunctie had. Dit veranderde enigszins in 1865, toen de spoorlijn Alkmaar
in gebruik werd genomen en Schagen haar eerste station kreeg. Die spoorlijn was
het eerste deel van de door de Nederlandse Staar aangelegde spoorverbinding tussen
Amsterdam en Den Helder, ooit aangeduid als Staatslijn K. En omdat het een Staatslijn
betrof kreeg Schagen een standaardstationsgebouw, en wel één van
het kleinste formaat (vijfde klasse). Dit gebouw werd aanvankelijk groot genoeg
geacht voor een plaats als Schagen. Toch moest het kort na de ingebruikname al
uitgebreid met een extra vleugel. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het
gebouw wederom uitgebreid, ditmaal werd de genoemde vleugel nog eens fors vergroot,
waarbij ook de voorzijde van het oorspronkelijke gebouw van een extra voorbouw
werd voorzien. Van een fraai en samenhangend geheel was allang geen sprake meer
Ongeveer
in diezelfde tijd begon Schagen zich tot een regionaal knooppunt van tramlijnen
te ontwikkelen. De tramlijn naar Wognum bestond al sinds 1898, maar nu kwamen
er ook tramlijnen naar Van Ewijksluis (in de Wieringerwaard) en naar Alkmaar (via
Warmenhuizen en Schoorl). Aanvankelijk had die tram een eigen station aan de Zuiderweg,
waar ook de remise was. Voor de reizigers die van de tram naar de trein (en vice
versa) overstapten betekende dit een wandeling van circa 500 meter. Al snel werd
besloten om het treinstation uit te breiden met enkele tramperrons. Doordat die
trams allemaal op normaalspoor reden was het uitbreiden en verbouwen van het sporenemplacement
niet zo ingewikkeld. Een bijkomend voordeel was dat de HIJSM, die de spoorlijn
exploiteerde, ook de tramdiensten verzorgde. Met de komst van de tramlijn naar
Alkmaar, in 1913, werd het tramstation definitief verlaten. Rond 1920 had station
Schagen haar grootste omvang bereikt. Er waren niet minder dan vier perrons, waarvan
de achterste twee voor de trams waren bedoeld. Daarnaast waren er enkele goederensporen
en er was een forse tramremise. Schagen was in die tijd een waar spoorknooppunt.
Erg lang zou dit trouwens niet duren. De opkomst van zowel de bus als de vrachtauto
en de economische crisis van de jaren dertig deden de tramlijnen één
voor één de das om. De tramlijn naar Van Ewijksluis werd in 1935
als laatste opgeheven. Kort hierna werden de tramsporen verwijderd en werd de
remise ontmanteld. Vanaf dat moment werd Schagen weer een bescheiden halte aan
de enkelsporige lijn naar Den Helder
| Boven:
Het huidige stationsgebouw van Schagen is het tweede exemplaar en werd in de zomer
van 1968 in gebruik genomen. Het is een zogenoemd Standaardgebouw Douma, type
"plint" en is een spiegelbeeld van het stationsgebouw van Etten-Leur... .
Onder:
Het eerste stationsgebouw van Schagen, hier afgebeeld op een litho. Het is een
uitsnede van een bekende litho, die door het duo Emrik & Binger in 1865 werd
genaakt, ter gelegenheid van de opening van de spoorlijn Alkmaar - Den Helder.
De afbeelding toont het stationsgebouw in haar oorspronkelijke gedaante. En dat
is een bijzonderheid, al binnen een jaar na de ingebruikname werd het gebouw flink
uitgebreid
.
Bron:
foto
| | | | | | Onder:
Nogmaals het stationsgebouw, maar nu zoals het er in haar laatste jaren uitzag.
De in 1866 gebouwde vleugel werd rond 1907 fors uitgebreid. Het werd ook een stuk
breder, waardoor het als een soort uitbouw aan de voorzijde doorliep. Deze foto
werd kort voor de afbraak gemaakt. Het gebouw verkeerde toen al jaren in een deplorabele
staat, deels veroorzaakt provisorisch herstelde oorlogsschade. In september 1944
raakte het stationsgebouw en omgeving zwaar beschadigd doordat een bij het station
staande munitietrein werd beschoten, met alle gevolgen van dien; niet alleen het
station, maar ook de directe omgeving raakten zwaar beschadigd. Dat er onder de
Schagense bevolking geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen mag gerust een wonder
worden genoemd... .
| | | | | Onder:
De hal van het oude stationsgebouw. Ondanks de later aangebouwde voorbouw oogde
de ruimte bepaald niet groot. Let op de bijzondere, rechthoekige armaturen boven
de loketten. Aan de rechterkant is de doorgang naar de perrons te zien. .
| Onder:
De perronzijde van het station. Dankzij de forse vleugel was hier een behoorlijke
perronbeschutting. Ook deze foto werd kort voor de afbraak van het eerste stationsgebouw
gemaakt. Opmerkelijk genoeg lijkt het gebouw er aan deze zijde nog redelijk uit
te zien. Zelfs de dakversiering is nog aanwezig... .
| | | | | Onder:
Nogmaals de perronzijde van het station, maar nu uit de tijd dat het ook een tramstation
was. Helemaal aan de rechterkant staat dan ook een tramlocomotief van Backer &
Rueb, een type dat op de tramlijn naar Wognum werd gebruikt. Station Schagen telde
in die tijd vier perrons, waarbij moet worden opgemerkt dat dit smalle perrons
waren die aan één zijde kon worden gebruikt... .
(Ansichtkaart)
| Onder:
Een plattegrond van Schagen, zoals het er ongeveer een eeuw geleden uitzag. Duidelijk
zichtbaar zijn de spoorlijn Alkmaar-Den Helder (A)
en de tramlijnen naar Wognum en naar Van Ewijksluis (B)
en de tramlijn richting Alkmaar (C). Wat direct opvalt
is de geringe grootte van het plaatsje, de gemeente telde in die tijd nog geen
vierduizend inwoners. Het station (1) stond zelfs
iets buiten de bebouwde kom. De tramlijn naar Wognum had aanvankelijk een eigen
station (2), deze stond echter op ruim een halve
kilometer afstand van het treinstation. Daarom werd al snel een verbindingsspoor
(3) naar het HIJSM-station gelegd. Met de ingebruikname
van de tramlijn naar Alkmaar werd het tramstation opgeheven en het treinstation
uitgebreid. De remise (4) bleef overigens wel op
haar oude plek... .
. | | | | |
versie: 05-05-2021 |