Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

 

ROTTERDAM CENTRAAL STATION

PERRONS

Het Centraal Station in Rotterdam telt zeven perrons. Het eerste perron staat tegen de achterkant van het stationsgebouw. De overkapping van dit perron is in feite een voortzetting van het plafond in de stationshal, maar dan in een kleinere vorm en in omgekeerde volgorde. Bovendien staan de twee betonschalen hier achter elkaar. De zes eilandperrons hebben allemaal perronkappen in een vorm die doet denken aan een vlinder. De perronkappen worden dan ook vaak de "vlinderschalen" genoemd. Overal op de perrons komt die typische vorm terug. Ook in de dienstgebouwtjes de aan het eind (of begin) van het perron hebben gestaan. Deze gebouwtjes werden in de zomer van 2006 gesloopt. Ze moesten wijken voor een voetgangersbrug over de perrons.
Oorspronkelijk had het Centraal Station er zes perrons. Halverwege de jaren tachtig werd het emplacement uitgebreid met een zevende perron. Zodoende kwam er een doorgaand spoor (spoor 15a/b) en een kopspoor (spoor 16)bij. Gelukkig is bij deze uitbreiding de bouwstijl van het station aangehouden, zodat het net lijkt of het zevende perron er altijd al is geweest.

Boven: Op het eerste perron staat de achterste helft van de perronkap omgekeerd. De kap heeftdaardoor een golvende vorm.
Boven: De daken van de dienstgebouwtjes op het perron hebben de zelfde vorm als de perronkappen. Het lijkt wel alsof de perronkap daar is afgebroken. Op de achtergrond staat het seinhuis. Deze lijkt er later bijgeplaatst te zijn, maar dat is niet zo...
   
Rotterdam Centraal Station "by night" De indirectie verliching van de vlinderschalen geven 's avonds een bijzondere sfeer.
   

  Free counter and web stats versie: 6-02-2008