Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

 

ROTTERDAM CENTRAAL STATION

STATIONSHAL EN REIZIGERSTUNNEL

De grote stationshal had een glazen voorgevel, met aan weerszijden van de hal kantoorvleugels. Het plafond van de hal bestaat uit betonnen schalen, die in drie vloeiende stappen steeds lager werd. Op die manier word je als reiziger min of meer naar de loketten en de reizigerstunnel geleid. Die loketten en de reizigerstunnel werden aangeduid met een voor het station speciaal ontworpen lettertype. De loketnummers zijn helaas verdwenen. Zij werden midden jaren negentig weggehaald en weggegooid (zonde!). De tekst "NAAR DE TREINEN" stond tot voor kort boven de reizigerstunnel. Op 2 september 2007, tijdens de "sluitingsceremonie" van het Centraal Station, werden deze letters door kinderen feestelijk naar het tijdelijke station overgebracht. Ze zullen (waarschijnlijk) ook weer in het nieuwe station terugkeren
De reizigerstunnel was onmiskenbaar een "klassiek" Van Ravesteyn-ontwerp met afgeronde hoeken naar de trappen. Uniek in Nederland en alleen op Rotterdam CS te zien: de vertrektijden-borden hangen erg laag. Zo laag zelfs dat ze aan de onderkant wat gebogen zijn. Dan hoefde men niet te bukken om ook de onderkant van de borden te kunnen lezen.

Boven en onder: Stationshal.
Boven: De stationshal in de jaren zestig. De hal is, afgezien van het verdwijnen van de loketnummers en de toevoeging van de diverse winkeltjes en reclameborden, in al die jaren nauwelijks veranderd. (ansichtkaart)
   
Boven: De reizigerstunnel is behoorlijk laag. Daardoor lijkt de tunnel breder dan deze in werkelijkheid is. In de tunnel zijn die typysche afgeronde hoeken van Van Ravesteyn te zien. Let ook op de vertrektijdenborden (zie ook rechts). De foto rechts heb ik op ooghoogte gemaakt. En ik ben bepaald niet de allerlangste....
   

  Free counter and web stats versie: 6-02-2008