De grote stationshal had een glazen voorgevel,
met aan weerszijden van de hal kantoorvleugels. Het plafond van
de hal bestaat uit betonnen schalen, die in drie vloeiende stappen
steeds lager werd. Op die manier word je als reiziger min of meer
naar de loketten en de reizigerstunnel geleid. Die loketten en de
reizigerstunnel werden aangeduid met een voor het station speciaal
ontworpen lettertype. De loketnummers zijn helaas verdwenen. Zij
werden midden jaren negentig weggehaald en weggegooid (zonde!).
De tekst "NAAR DE TREINEN" stond tot voor kort boven de
reizigerstunnel. Op 2 september 2007, tijdens de "sluitingsceremonie"
van het Centraal Station, werden deze letters door kinderen feestelijk
naar het tijdelijke station overgebracht. Ze zullen (waarschijnlijk)
ook weer in het nieuwe station terugkeren
De reizigerstunnel was onmiskenbaar een "klassiek" Van
Ravesteyn-ontwerp met afgeronde hoeken naar de trappen. Uniek in
Nederland en alleen op Rotterdam CS te zien: de vertrektijden-borden
hangen erg laag. Zo laag zelfs dat ze aan de onderkant wat gebogen
zijn. Dan hoefde men niet te bukken om ook de onderkant van de borden
te kunnen lezen.
|
|