|
|
ROTTERDAM
CENTRAAL STATION
|
|
|
|
|
Maatschappij: |
Nederlandsche Spoorwegen (NS) |
Architecten: |
S. van Ravesteyn en J. Baas |
Bouwjaar:
|
1957 |
Gesloopt: |
Januari/februari 2008 |
|
|
|
|
|
|
Na het
dramatische bombardement van 14 mei 1940 op de binnenstad van Rotterdam,
en het puinruimen werd een plan opgesteld voor de wederopbouw van
de stad. Van Ravesteyn, die ook betrokken was bij de wederopbouw van
een deel van het centrum, kreeg opdracht om het nieuwe Centraal Station
in Rotterdam te ontwerpen. Het werd het grootste stationsontwerp van
architect Van Ravesteyn en ook het enige station dat hij in zijn geheel
zou ontwerpen.
De gebogen voorgevel met een lengte van 120 meter stond al vast in
het basisplan. Wat ook vaststond in het basisplan was de stijl waarin
de binnenstad herbouwd zou worden. En daar paste de neobarok stijl
van Van Ravesteyn niet in. Het eerste ontwerp van Van Ravesteyn, een
neobarok-achtige gevel met pilasters waarop grote beelden moesten
komen, werd dan ook afgekeurd.
Het tweede ontwerp van Van Ravesteyn bleek een schot in de roos. Waarschijnlijk
werd hij hierbij geholpen door zijn assistent-architect J. Baas. Het
was een strak, modern en zakelijk ontwerp dat perfect in het nieuwe
centrum paste. Het Centraal station werd op 21 mei 1957 feestelijk
in gebruik genomen. In de jaren tachtig werd het station uitgebreid
met een extra perron en een nieuwe ingang aan de noordzijde. Bij deze
uitbreiding is de bouwstijl van het station aangehouden, zodat het
net lijkt of het zevende perron er altijd al is geweest.
Het Centraal Station is een tijdloos ontwerp, maar begint wel aan
de krappe kant te raken. In tegenstelling tot de Centraal Stations
van Amsterdam en Utrecht heeft Rotterdam CS maar één
reizigerstunnel, die in de spits behoorlijk verstopt kan raken. Ook
de stationshal blijkt dan, ondanks zijn formaat, te klein te zijn.
De komst van de hogesnelheidslijn en de uitbreiding van het metronet
in Rotterdam betekenen dan ook het einde van het vijftig jaar oude
gebouw. In 2004 verdween al een gedeelte van de linkervleugel. Op
2 september 2007 sloot de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten voorgoed
het Centraal Station. Daags na de sluiting werden de beroemde neonletters
CENTRAAL STATION door een kunstenaar omgehusseld tot "TRAAN LATEN".
Vervolgens gebeurde er een paar maanden niets, maar op 16 januari
2008 begon de sloper aan het definitieve einde van een symbool van
de Rotterdamse wederopbouw...
|
|
Boven:
Het Centraal Station begin jaren zeventig (ansichtkaart)
|
Onder:
November 2007, het doek is (letterlijk en figuurlijk) gevallen.
|
|
|
|
|
Onder:
Ingang Blijdorpzijde
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boven:
Perrons
|
|
|
Links:
In 2004 werd al een deel van de linkervleugel gesloopt. |
|
|
|
|
|
versie: 20-05-2008 |