|
|
OLDENZAAL
|
|
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Odz |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
K. van der
Gaast |
Bouwjaar:
|
1957 |
|
|
|
|
|
|
Ooit was Oldenzaal een belangrijk grensstation
en een spoorwegknooppunt, maar daar is allang niet veel meer van
over. De douanefaciliteiten zijn verdwenen en het ooit vrij grote
emplacement is flink ingekrompen. De internationale trein naar Duitsland
dendert al enige decennia door het Twentse stadje zonder er te stoppen,
een poging om een regionale treindienst naar de oosterburen op te
zetten werd enige jaren geleden wegens gebrek aan belangstelling
gestaakt. Oldenzaal is al sinds jaar en dag het eindpunt van de
lokale trein uit Zutphen, die dienst wordt sinds 2003 door Syntus
(onder de naam Twents) verzorgd. Het stationsgebouw vervult hierbij
als zodanig geen functie meer. De teloorgang van het grensstation
betekent trouwens niet dat Oldenzaal als plaats ook in een neerwaartse
spiraal zit. Integendeel zelfs, naar het schijnt is het economisch
gezien momentheel één van de sterkst groeiende plaatsen
van ons land. Dat is mede te danken aan de uitstekende ontsluiting
van de stad. Vooral de snelweg A1 speelt hierin een grote rol en
het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de transportsector hier
goed is vertegenwoordigd.
Oldenzaal kent een zeer lange geschiedenis, die zelfs teruggaat
tot de Romeinse tijd. Gedurende lange tijd was het de grootste en
belangrijkste stad van de streek. In de laatste twee eeuwen werd
de stad ruimschoots overtroffen door Almelo, Hengelo en -bovenal-
Enschede, die dankzij de textiel- en de metaalindustrie explosief
groeiden. Ook in Oldenzaal ontstond een grote textielfabriek, deze
was jarenlang veruit de grootste werkgever van de stad, maar een
echte industriestad zou het niet worden. De metaalindustrie zou
zich vooral in Hengelo concentreren, de grondlegger van deze industrietak
(C.T. Stork) kwam trouwens oorspronkelijk uit Oldenzaal..!
Diezelfde Stork was ook één van de voornaamste voortrekkers
voor de komst van het spoor naar Twente. In 1865 kwam de spoorlijn
tussen Almelo en het Duitse Salzbergen gereed. Oldenzaal kreeg hierbij
haar eerste station, dat ook meteen een grensstation werd. Overigens
werd de spoorlijn vooral aangelegd om de opkomende industrie te
ondersteunen, met name de aanvoer van Duitse steenkolen voor de
fabrieken werd erg belangrijk. Reizigersvervoer werd toen nog ondergeschikt
geacht.In 1890 kreeg de stad een tweede spoorverbinding, dit was
de lokaalspoorlijn naar Enschede. Deze had haar eigen station. Toch
had die lokaalspoorlijn aansluiting op het hoofdspoor, zodat Oldenzaal
een bescheiden spoorknooppunt werd. Aan het begin van de twintigste
eeuw kwam daar nog de tramlijn naar Denekamp bij, ook deze had een
aansluiting op het spoor.
In die tijd was Oldenzaal nog een belangrijk grensstation. Dat bleef
ze tot na de Tweede Wereldoorlog. Maar vanaf de jaren vijftig nam
het belang steeds verder af. Illustratief hierbij is wellicht de
ingebruikname van het huidige stationsgebouw, dat in 1957 gereedkwam.
Die is qua grootte en uitstraling niet te vergelijken met haar voorganger,
die enkele jaren tevoren door een brand verloren was gegaan. De
treindienst op het lokale spoor naar Enschede en de tram naar Denekamp
waren toen al lang verleden tijd.
In de afgelopen jaren is het stationsgebied rigoureus op de schop
gegaan. Het gebied ten noorden van het station is inmiddels gereed.
Veel ingrijpender geldt dit voor de omgeving ten zuiden van het
spoor, waar het voormalige emplacement van de lokaalspoor inmiddels
geheel is verdwenen en het bedrijventerrein is gesaneerd. De sporen
van het vroegere lokaalspoorstation zijn inmiddels nagenoeg helemaal
uitgewist. Toch zijn er wel degelijk nog een paar plekken waar het
toch wel rijke spoorverleden van Oldenzaal nog zichtbaar is, al
worden er dat -helaas- wel steeds minder

|
|
Boven:
Station Oldenzaal, met aan de linkerkant de begin 2014 gereedgekomen
onderdoorgang Groene Loper. Het huidige stationsgebouw kwam in
1957 gereed en verving een eerder exemplaar dat enkele jaren tevoren
door een grote brand verloren was gegaan. Het gebouw valt vooral
op door het circa 17 meter hoge betonnen omhulsel van de stationsklok,
waardoor het lage gebouw ook op enige afstand nog opvalt. In de
afgelopen jaren is de stationsomgeving behoorlijk veranderd en
ook het stationsgebouw heeft een paar kleine wijzigingen ondergaan.
Toch is het uiterlijk van het zestig jaar oude gebouw nauwelijks
gewijzigd.veranderd.
|
|
|
Onder:
Het interieur, zoals het er in 2012 nog uitzag. Op deze foto is
nog te zien dat het vroegere plaatskaartenkantoor aan de rechterkant
was, aan die kant was ook de bagageafdeling. Links was een wachtruime/
restauratie. Ook heden ten dage is hier een restaurant. Let ook
op de boogvorm in het plafond, waarin vele ronde daklichtjes zijn
verwerkt. Inmiddels is de ruimte behoorlijk veranderd...
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Ooit was Oldenzaal een belangrijk grensstation, maar nu is het
slechts het laatste Nederlandse station dat men vanuit de trein
naar Berlijn ziet. De foto is dan ook optisch bedrog, in werkelijkheid
komt deze internationale trein met ongeveer een snelheid van ongeveer
80 kilometer per uur (de maximum snelheid bij dit station) voorbijgereden.
Sinds jaar en dag is niet Oldenzaal maar Bad Bentheim het grensstation
op deze internationale spoorverbinding, voor zover het begrip
"grensstation" nog van toepassing is. De locomotiefwissel,
die nog wel moet gebeuren, vindt eveneens op dat Duitse station
plaats...
.
|
Onder:
Pal naast het station, nog net vóór de onderdoorgang
in de Spoorstraat, ligt een restant van wat vermoedelijk een laad/losperron
was. Het goederenvervoer nam een belangrijke plaats in, maar ook
hier is vrijwel niets meer van over. De internationale goederentreinen
stoppen hier tegenwoordig alleen als het doorgaande spoor bezet
is, of als een reizigerstrein moet passeren. Het gebouwtje aan
de rechterkant is een onderstation, die zorgt ervoor dat de bovenleiding
van stroom wordt voorzien. Het werd gebouwd in 1951, het jaar
waarin het spoor naar Oldenzaal werd geëlektrificeerd. Het
spoor naar Duitsland kwam overigens pas in 1976 onder de draad...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Een ander overblijfsel van het goederenvervoer is inmiddels
al wel gerdwenen; de gebouwen van Van Gend en Loos, later DHL.
Op dit terrein was vroeger een groot deel van het goederenemplacement.
Ook had de tramlijn naar Denekamp hier een aansluiting op het
hoofdspoor. Deze gebouwen zijn in 2013 gesloopt ten behoeve
van de aanleg van een nieuw busstation. Het goederenemplacement
was toen al grotendeels verdwenen, maar nu verdwenen ook de
laatste restanten. Overigens was ten oosten van het goederenterrein
heel vroeger een zogenoemde sanitaire inrichting (zie de afbeelding
hiernaast), maar daar is heden ten dage niets meer van terug
te vinden...
.
|
Onder:
Even ten oosten van het station stond ooit een gebouwencomplex
dat officieel werd aangeduid als Rijks Sanitaire Inrichting
voor Ontluizing, maar in de volksmond het "Quarantaine-station"
werd genoemd. In het begin van de twintigste eeuw was het gebruikelijk
om "landverhuizers" (lees: immigranten) direct bij
aankomst in Nederland een grondige wasbeurt te geven, een tafereel
dat tegenwoordig nogal absurd klinkt. Helemaal als men bedenkt
dat ook de wagons waarin deze mensen werden vervoerd ter plekke
werden gereinigd. Het Quarantaine-station van Oldenzaal heeft
maar drie jaar bestaan, eind 1923 werd ze alweer opgeheven...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Dit merkwaardige "buizenstelsel" werd in 2013 als enorm
kunstwerk rondom het gehele stationsgebouw geplaatst. Het is onderdeel
van het masterplan, waartoe ook de onderdoorgang en het verdiepte
Stationsplein behoorden. In de constructie, die meer dan 100 meter
lang is, zijn diverse symbolen verwerkt. Zo zijn er pijlen voor
de diverse toegangen en fietsen die aangeven waar de stallingen
zijn. Aan deze kant zijn de letters Odz te zien, de officiële
afkorting van station Oldenzaal...
.
|
Onder:
Het grote plein voor het station heeft in de afgelopen jaren een
grote gedaantewisseling ondergaan. Het is deels verdiept aangelegd,
in aansluiting op de nieuwe onderdoorgang onder het spoor. Het
plein is opvallend groot, dit is nog een herinnering aan het vroegere
busstation. In het midden van de jaren tachtig werd deze naar
het centrum verplaatst, maar is sinds enkele jaren weer terug
bij het station. Aan de rechterkant, vlak voor het appartementencomplex,
lag ooit de tramlijn naar Denekamp. Op de achtergrond is de watertoren
uit 1905 te zien.
.
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 23-03-2017 |