|  
         
     | 
     | 
    
     
       WEZEP 
      
         
          | Afkorting: | 
          Wz | 
           
            
           | 
         
         
          | Maatschappij: | 
          Nederlandsche 
            Spoorwegen (NS)  | 
         
         
          | Type: | 
          Standaardtype 
            Vierlingsbeek  | 
         
         
          | Architect: | 
          W.B. Kloos | 
         
         
          | Bouwjaar: 
             | 
          1957 | 
         
         
          | Gesloopt | 
          2002 | 
         
         
          | Baanvak:  | 
          Amersfoort-Zwolle | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
         
       
      
         
           Het 
            duurde bijna een eeuw tot Wezep een volwaardig stationsgebouw kreeg, 
            nog geen 45 jaar later was deze alweer verleden tijd. Dat is heel 
            in het kort (en vooral: heel kort door de bocht genomen!) de geschiedenis 
            van dit station. Maar daarmee worden zowel het station als het dorp 
            Wezep ernstig tekort gedaan
 
            Tegenwoordig is Wezep met ruim 13.500 inwoners veruit de grootste 
            plaats van de geneente Oldebroek, maar opmerkelijk genoeg ontstond 
            het dorp zoals we het nu kennen in feite pas na de Tweede Wereldoorlg. 
            Ten tijde van de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Kampen (tussen 1863 
            en 1865) was Wezep een klein gehucht, gelegen op zo'n acht kilometer 
            van het toen nog veel grotere Oldebroek. Niettemin kreeg Wezep al 
            in 1863 een eigen halte. Die stond op dezelfde plek als het huidige 
            station, bij de kruising met de oude weg tussen Kampen en Heerde. 
            Veel meer dan een perronnetje was het trouwens niet. Maar met de komst 
            van het spoor begon (langzaam) de ontwikkeling van Wezep tot dorp, 
            het zou echter nog tot ver in de twintigste eeuw duren tot die groei 
            pas echt op gang kwam
  
            Die eerste halte kreeg vanaf 1870 een zeer eenvoudig haltegebouwtje, 
            bestaande uit een loketje en een wachtruimte. in 1910 werd dit bouwwerk 
            vervangen door wederom een eenvoudig gebouw, maar dan wel één 
            met wat meer uitstraling. Opmerkelijk genoeg was dat gebouween "tweedehandsje", 
            het stond eerder op een landbouwtentoonstelling in Zeist. Naast het 
            haltegebouw stond een tweede gebouwtje, dat in stijl- en regelwerk 
            was uitgevoerd. Alhoewel het ogenschijnlijk een tijdelijke oplossing 
            leek, zouden die twee bouwwerkjes er ruim 46 jaar blijven staan. Dat 
            is zelfs iets langer dan het latere stationsgebouw
 
            Op 2 december 1957, meer dan negentig jaar nadat de eerste halte gereedkwam, 
            werd dan eindelijk een volwaardig stationsgebouw in gebruik genomen. 
            Het was een standaardgebouw van het type Vierlingsbeek. Eenzelfde 
            type gebouw was enige maanden tevoren bij het Almelose station De 
            Riet gebouwd, nog wat eerder kwam al het stationsgebouw van Vierlingsbeek 
            -waarna de serie is vernoemd- gereed. Ten opzichte van de twee eerder 
            gereedgekomen gebouwen waren wat wijzigingen doorgevoerd. De belangrijkste 
            was was het ontbreken van de betonportalen, bij dit gebouw lagen de 
            betonnen liggers op gemetselde penanten. Ook werd het gebouw voor 
            het eerst van een brede schoorsteen voorzien, waardoor het uiterlijk 
            wat minder elegant werd. Wat uiteraard wel bleef was het "Kwaaitaal-dak". 
            Qua indeling was het gebouw een spiegelbeeld van het stationsgebouw 
            van Almelo de Riet, in Wezep waren de twee uitbouwen dus aan de rechterkant. 
             
            De opkomst van de kaartjesautomaat luidde ook voor het stationsgebouw 
            van Wezep het begin van het einde in. Nadat in 1997 de loketfunctie 
            was opgeheven kwam het gebouw leeg te staan. Ondanks het feit dat 
            het daarna nog enige tijd als galerie heeft dienstgedaan viel het 
            gebouw in 2002 ten prooi aan de slopershamer.  | 
           
            
             
              Boven: 
                Het stationsgebouw van Wezep werd in het voorjaar van 2002 gesloopt, 
                het was toen al geruime tijd dichtgetimmerd en verwaarloosd. Het 
                huidige station is dan ook niet veel meer dan twee perrons en 
                een paar abri's. Op de plek waar vroeger het stationsgebouw stond 
                is nu slechts een overdekte kaartautomaat, een informatiebord 
                en een fietsenstalling. Het stationsgebouw had een nogal opmerkelijke 
                ligging, namelijk van het dorp afgewend. De reden hiervoor was 
                waarschijnlijk puur praktisch; het stond bij het perron waarvandaan 
                de meeste reizigers vertrokken en dat was -en is nog altijd- die 
                voor de richting Zwolle (spoor 1). Het kleine pleintje voor het 
                station kreeg enige jaren geleden een opknapbeurt. Daarbij werd 
                het trottoir in een kleurig patroon gelegd. Een motorzaagkunstenaar 
                maakte het bijzondere "plaatsnaambord", helemaal aan 
                de rechterkant. 
                . 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |    | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
               
                 
                   
                    Onder 
                      (beide afbeeldingen): Het stationsgebouw leek op het eerste 
                      gezicht sterk op dat van station Almelo de Riet, maar dan 
                      in spiegelbeeld. Maar er waren meer verschillen. Voor het 
                      eerst werd een brede schoorsteen gebouwd. Deze was drie 
                      keer zo breed en fungeerde daardoor meer als een verhoogd 
                      en gesloten geveldeel. Een ander verschil was dat er geen 
                      betonportalen werden gebruikt, in plaats daarvan rustten 
                      de betonnen liggers op penanten. Op de foto rechts is dit 
                      goed te zien. Onder de vensters waren de gevels in tegelverband 
                      gemetseld, dus met de stenen recht op elkaar. Dit gebouw 
                      was de eerste van drie geheel identieke gebouwen, de andere 
                      twee werden bij de stations Doetinchem West en Kerkrade 
                      Centrum gebouwd. Het stationsgebouw van Doetinchem is als 
                      enige van de drie overgebleven... 
                      . 
                   
                 
               
             
           | 
         
         
          |  
            
            
           | 
           
            
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het in 2002 gesloopte stationsgebouw was feitelijk het eerste, 
                en ook meteen laatste, echte stationsgebouw. Daarvoor moest men 
                het met eenvoudige haltegebouwtjes doen. Zo stond er tussen 1910 
                en 1957 dit wat merkwaardige houten bouwwerkje. Eén jaar 
                voordat dit gebouwtje in Wezep werd neergezet stond het op een 
                landbouwtentoonstelling in Zeist. Het zou bijna 47 dienstdoen, 
                waarmee dit het haltegebouwtje was dat het langst heeft bestaan. 
                Het gebouw op de achtergrond, waarvan alleen een deel van het 
                dak te zien is; staat er trouwens nog altijd... 
                . 
             
            
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Een kijkje vanaf het eerste perron. Dit is ongeveer dezelfde plek 
                als de foto elders op deze pagina. Het station heeft twee perrons. 
                Die liggen al sinds mensheugenis in een bajonetligging, dus schuin 
                tegenover elkaar met daartussenin de Stationsweg. In tegenstelling 
                tot wat gebruikelijk is zijn in Wezep de perrons vóór 
                de overweg geplaatst. Om te voorkomen dat de overweg bij stoptreinen 
                onnodig lang dicht blijft is deze voorzien van een zogenoemd stop-doorsysteem, 
                waarbij de overweg pas kort voor vertrek van de betreffende sprinter 
                dichtgaat. In geval van een storing kan de overweg zelfs handmatig 
                worden gesloten. Dit gebeurt dan middels het -inmiddels klassiek 
                ogende- blauwe bedieningskastje, rechts op de foto. 
                . 
             
            
           | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Nogmaals het eerste perron, nu gezien in westelijke richting. 
                De brede bovenleidingportalen doen vermoeden dat daar goederensporen 
                hebben gelegen. Dit is niet helemaal waar, op de plek waar nu 
                een parkeerterrein is was vroeger laad/losperron. Het grootste 
                deel van het emplacement bevond zich aan de andere kant van het 
                reizigersperron, waar nu een transportbedrijf zit was ooit een 
                militaire losplaats. Ooit waren er twee kazernes in Wezep, waarvan 
                er één nog altijd in gebruik is. Er waren ook enkele 
                bedrijven met een eigen spooraansluiting, één daarvan 
                was het Centraal Aardappel Bedrijf (het huidige Celavita). Het 
                goederenvervoer werd aan het begin van de jaren zeventig gestaakt, 
                later dat decennium werden alle goederensporen opgeruimd... 
                . 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Een blik op het tweede perron, hier stoppen de Sprinters voor 
                de richting Amersfoort en Utrecht. Net als op de vorige foto is 
                ook hier goed te zien dat het station in een bocht ligt. Aan de 
                rechterkant is een restant van het voormalige fabrieksgebouw van 
                ABEX uit 1953 te zien, waar -onder andere- betonplaten voor de 
                bouw werden gemaakt. De fabriek, die ook een eigen spooraansluiting 
                had, sloot in 1974. De laatste jaren was het gebouw een bedrijfsverzamelpand, 
                maar het lijkt er sterk op dat het einde in zicht komt. Momentheel 
                zijn er namelijk vergevorderde plannen om het gebied als woonwijk 
                in te richten. Dit zal vrijwel zeker het einde van dit gebouw, 
                met haar markante gebogen dakdelen, betekenen... 
                . 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
         
      
      
      
       versie: 16-07-2018 |