|
|
ALMELO
DE RIET
Afkorting: |
Amri |
|
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS) |
Type: |
Standaardtype
Vierlingsbeek |
Architect: |
W.B. Kloos |
Bouwjaar:
|
1957 |
Baanvak: |
Almelo-Hengelo |
|
|
|
|
Ruim
een jaar nadat in Vierlingsbeek het eerste naoorlogse stationsgebouw
dat volgens een standaardontwerp werd gebouwd volgde in 1957 het tweede
exemplaar, ditmaal in de Almelose wijk De Riet. Voor een beschrijving
van dit basisontwerp van ingenieur W.B. Kloos zie ook de voorgaande
pagina.
Het tuindorp De Riet is een stadswijk in het zuidoosten van Almelo,
gebouwd aan het begin van de vorige eeuw. Het is een echte arbeiderswijk,
indertijd vooral bedoeld voor de arbeiders van de Almelose textielfabrieken.
Om die medewerkers naar de fabrieken te kunnen brengen kreeg de wijk
al in 1926 een eigen halte aan de spoorlijn Almelo-Oldenzaal. Die
halte lag op dezelfde locatie als het huidige station, aan weerszijden
van de Rietweg en werd simpelweg "De Riet" genoemd. Bij
die halte kwam al snel een klein, en zeer eenvoudig haltegebouwtje.
Op het tweede perron, dat toen ook al in een bajonetligging -oftewel
schuin tegenover het eerste perron- lag, werd een wachtruimte geplaatst.
Kennelijk voorzag die halte in een behoefte, maar het zou nog tot
de tweede helft van de jaren vijftig duren voordat de povere accommodatie
zou worden vervangen door een volwaardig station. Mogelijk speelden
de crisisjaren voor de Tweede Wereldoorlog, de Oorlog zelf én
het herstel ervan hierbij een grote rol.
In het late voorjaar van 1957 werd de halte De Riet dan eindelijk
opgewaardeerd tot station en kreeg het een volwaardig stationsgebouw.
Zoals al aangegeven was dit eenzelfde type gebouw zoals eerder ook
in het Noord-Brabantse Vierlingsbeek was gebouwd. Ten opzichte van
dat stationsgebouw waren echter wel wat wijzigingen doorgevoerd. Zo
was het plaatskaartenkantoor naar de linkerkant verplaatst. Hierdoor
had het stationspersoneel een goed zicht op zowel de overweg als op
het tweede perron. De twee uitbouwen waren nu tegenover elkaar in
het plaatskaartenkantoor, waardoor het gebouw een T-vormige plattegrond
kreeg. Ook de schoorsteen verhuisde naar de linkerkant. De wachtruimte,
die nu in het midden was, werd wat kleiner. De bagageruimte, berging
en toiletten waren nu aan de rechterkant. In feite was het gebouw
een spiegelbeeld van dat van Vierlingsbeek, zij het met een andere
indeling. Een ander verschil was dat bij dit gebouw de stationsnaam
niet meer in losse letters op het dak was aangebracht. In plaats daarvan
werd volstaan met een NS-logo
Op het tweede perron staat een bijzonderheid, namelijk een overdekte
wachtruimte die in dezelfde stijl als het stationsgebouw werd gebouwd.
Zelfs het "Kwaaitaal-dak" en de wat uitgebouwde schoorsteen
zijn prominent zichtbaar, evenals de betonportalen, die de basis van
zowel het stationsgebouw als dit wachtlokaal vormen. Helaas werd enige
jaren geleden de complete voorgevel verwijderd. De reden was puur
om veiligheidsredenen; de ruimte bleek door zo'n beetje iedereen gebruikt
te worden, behalve door treinreizigers. Inmiddels is ook de gemetselde
schoorsteen verleden tijd
Zoals bij zoveel kleinere stations heeft ook dit stationsgebouw haar
oorspronkelijke functie verloren. Nadat in de tweede helft van de
jaren negentig het loket werd opgeheven kwam het gebouw leeg te staan
en ging de conditie ervan zienderogen achteruit. Rond de millenniumwisseling
was het gebouw zelfs dichtgetimmerd en leek sloop slechts een kwestie
van tijd te zijn. Maar het voormalige stationsgebouw kreeg een herbestemming
en werd weer opgeknapt. Het werd ook uitgebreid, een groot deel van
de voorgevel werd naar voren geplaatst. De vroegere ingang ging hierbij
verloren, evenals de oorspronkelijke plattegrond van het gebouw. De
trap voor het gebouw werd aanzienlijk smaller en in de blinde gevel
van wat ooit de bagage afdeling was kwam een extra deur. Aan de perronzijde
werd de deur juist weggehaald om een uitgifteloket te kunnen maken.
Door die verbouwingen heeft het oudste, nog bestaande "Kloosje"
nogal wat van haar glans verloren. De huidige wat meer ingetogen kleurstelling
veranderd daar helaas niet zoveel aan. Het is dan ook extra zuur dat
het stationsgebouwtje van Vierlingsbeek, dat tot haar einde in nagenoeg
originele staat bleef, ten prooi moest vallen aan de slopershamer
|
|
|
Boven
en onder: Het stationsgebouwtje van Almelo de Riet was ooit het
tweede gebouw van het type Standaardgebouw type Vierlingsbeek
en is momentheel het oudste nog bestaande exemplaar. Maar nog
geen twintig jaar geleden stond het op de nominatie om gesloopt
te worden. Dit werd gelukkig voorkomen doordat het een horecabestemming
kreeg. Die herbestemming zorgde er helaas wel voor dat het gave
uiterlijk enigszins werd aangetast. Vooral aan de voorgevel is
dit goed te zien. Aan de perronzijde (onder) valt op dat de uitbouw
van het plaatskaartenkantoor helemaal aan de kopse kant is. Vroeger
werd namelijk vanuit die uitbouw -onder andere- de overweg bediend.
Beide foto's zijn al in het voorjaar van 2014 gemaakt Op de gevels
is nog de oude naam van het cafetaria te zien. Inmiddels heeft
deze een andere uitbater, een andere naam en een ander -wat rustiger-
uiterlijk
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het huidige stationsgebouw kwam in 1957 gereed, maar de
halte bestaat al wat langer. Al in 1926 werd op deze plek
een provisorisch perronnetje aangelegd, die enkele jaren
later werd vervangen door definitieve perrons en een klein
haltegebouwtje. Op het tweede perron (hier niet zichtbaar)
stond een wachthokje. Deze ansichtkaart toont die eerste
halte. De spoorlijn is al geëlektrificeerd. Dat betekent
dat de kaart ergens tussen 1951 en 1956 is uitgegeven. Het
treinstel (waarschijnlijk een Mat '36) maakt het tijdsbeeld
compleet. De halte heette toen nog simpelweg "De Riet",
dus zonder de plaatsnaam ervoor. Ook het huidige station
heeft nog een tijdje die vereenvoudigde naam gehad, pas
in 1965 werd het definitief Almelo de Riet.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Op het tweede perron, die voor de richting Enschede, staat
een wachthokje dat gelijktijdig met het stationsgebouw werd
gebouwd. Het is dan ook in dezelfde stijl en met dezelfde
materialen opgetrokken. De foto links toont het gebouwtje
in haar oorspronkelijke staat, rechts zoals het er anno
2018 uitziet. In 2012 werd de complete voorgevel verwijderd,
mede omdat de ruimte toen vooral door zwervers scheen te
worden gebruikt. Doordat die voorkant nu weg is, is de constructie
van het bouwwerk goed te zien. De binnenkant werd onlangs
opgefleurd middels een enorme fotoprint op de achterwand.
De schoorsteen, op de linker foto nog duidelijk zichtbaar,
is inmiddels ook al verleden tijd. Wanneer deze werd gesloopt
is mij niet bekend, in ieder geval nog niet zo heel lang
geleden...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een typisch kenmerk bij de vroege stationsgebouwen van Kloos
is dat het bouwjaar van het gebouw is verwerkt in de twee liggers
boven de ingang. De cijfers zijn uitgehakt en vervolgens ingekleurd,
zodat ze wat beter opvallen. Dit detail is -naast dit gebouw-
verder alleen nog op de stationsgebouwen van Doetinchem West
en Wijlre te zien, bij de latere gebouwen ontbreken de cijfers...
.
|
Onder:
In de eerste week van april 1945 werd Twente bevrijd door de geallieerden.
Op 4 april trok het Canadese Lake Superior Regiment ter hoogte
van station De Riet Almelo binnen, een dag later was ook deze
stad weer vrij. Op de zuidoostelijke zijgevel van het stationsgebouw
is een plaquette bevestigd die aan deze historische gebeurtenis
herinnert.
.
|
|
|
|
|
versie: 2-07-2018 |