Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

 
ROTTERDAM CENTRAAL STATION

 

Een symbool van de wederopbouw moet verdwijnen...

Het idee bestond al jaren maar in het jaar 2003 ging de kogel definitief door de kerk: het Centraal Station van Van Ravesteyn moet plaatsmaken voor een nieuwe ov-terminal. Behalve een nieuw stationsgebouw komt er ook een nieuwe, bredere reizigerstunnel, een extra luchtbrug over de perrons en een nieuwe perronoverkapping. Ook wordt het metrostation, onder het Centraal Station uitgebreid. Als op 26 januari 2005 een akkoord wordt getekend door alle betrokken partijen, zijn de werkzaamheden in feite al begonnen…
In het voorjaar van 2005 werd de linker kantoorvleugel al drastisch ingekort. Dit was noodzakelijk om de Provenierstunnel (een tunnel voor fietsers en voetgangers) om te bouwen tot (tijdelijke) reizigers tunnel. De twee bestaande bagagetunnels bleken hier niet geschikt voor te zijn. Ook moest er ruimte komen voor de verbouwing van het metrostation. In datzelfde jaar veranderde het hele stationsplein -langzaam maar zeker- tot één grote bouwput.
In mei 2006 verscheen op de gehele glazen pui van de stationshal het woord "EXIT". Met dit kunstwerk van Onno Poiesz werd -in feite- de ontmanteling van het Centraal Station ingeluid. De karakteristieke perrongebouwtjes werden in de zomer van 2006 gesloopt, om plaats te maken voor een luchtbrug over de perrons. Het lag in de bedoeling om het dienstgebouwtjes dat op het vijfde perron (spoor 11/12) stond te conserveren, zodat het op een andere plaats weer herbouwd zou gaan worden…
In het najaar van 2006 werd het tramstation verplaatst naar de oostzijde van het stationsplein. Ook voor deze operatie moest een deel van het stationsgebouw worden ontmanteld. Deze keer verdween de rechter coulisse met daarop het "speculaasje". Overigens blijven deze sculpturen wel bewaard. In afwachting van het nieuwe station staan ze opgesteld aan de Schiestraat, ter hoogte van het Delftsehof.
Op 2 september sloot het oude Centraal Station definitief haar deuren, en werd het tijdelijke station in gebruik genomen. Tijdens een "sluitingsceremonie" werd een groot doek over de voorgevel uitgerold. Op dit doek een foto van het station, vlak voor de opening in 1957, en de tekst: "Het doek is gevallen". Anderhalve week nadat het station was gesloten liet een kunstenaar de letters "CENTRAAL STATION" omhusselen tot "TRAAN LATEN".
Boven: December 2006, exit Centraal Station...
Onder: November 2007, traan laten.....
 
Onder: De twee abstracte sculpturen van J.H. Baas, bijgenaamd "de speculaasjes", blijven bewaard. Ze staan nu opgesteld in de Schiestraat, waar ze -zo te zien- dienst doen als aanplakzuil.
Onder: Een vrij onbekende kant van het Centraal Station. Ooit was dit het domein van tientallen junks, die destijds voor grote overlast zorgden. Op de zijgevels van de stationshal bleken ook reliëfs aanwezig te zijn.
 
 
Onder: De Provenierstunnel werd in 2006 omgebouwd tot (tijdelijke) reizigerstunnel.
Onder: De opmerkelijk vormgegeven (tijdelijke) ingang van het metrostation.
 
Onder: Onder: Het nieuwe Centraal Station zal rond 2011 opgeleverd worden. De bouw moet nog beginnen, maar nu al heeft het bouwwerk -volgens goed Rotterdams gebruik- een bijnaam: de "Omgekeerde Frietzak".
Boven: Tussen 2007 en 2011 zal dit het tijdelijke Centraal Station zijn.

Volgende pagina

 

 

  Free counter and web stats versie: 12-03-2008