|
|
Een
symbool van de wederopbouw moet verdwijnen...
Het
idee bestond al jaren maar in het jaar 2003 ging de kogel definitief
door de kerk: het Centraal Station van Van Ravesteyn moet plaatsmaken
voor een nieuwe ov-terminal. Behalve een nieuw stationsgebouw komt
er ook een nieuwe, bredere reizigerstunnel, een extra luchtbrug over
de perrons en een nieuwe perronoverkapping. Ook wordt het metrostation,
onder het Centraal Station uitgebreid. Als op 26 januari 2005 een
akkoord wordt getekend door alle betrokken partijen, zijn de werkzaamheden
in feite al begonnen
In het voorjaar van 2005 werd de linker kantoorvleugel al drastisch
ingekort. Dit was noodzakelijk om de Provenierstunnel (een tunnel
voor fietsers en voetgangers) om te bouwen tot (tijdelijke) reizigers
tunnel. De twee bestaande bagagetunnels bleken hier niet geschikt
voor te zijn. Ook moest er ruimte komen voor de verbouwing van het
metrostation. In datzelfde jaar veranderde het hele stationsplein
-langzaam maar zeker- tot één grote bouwput.
In mei 2006 verscheen op de gehele glazen pui van de stationshal het
woord "EXIT". Met dit kunstwerk van Onno Poiesz werd -in
feite- de ontmanteling van het Centraal Station ingeluid. De karakteristieke
perrongebouwtjes werden in de zomer van 2006 gesloopt, om plaats te
maken voor een luchtbrug over de perrons. Het lag in de bedoeling
om het dienstgebouwtjes dat op het vijfde perron (spoor 11/12) stond
te conserveren, zodat het op een andere plaats weer herbouwd zou gaan
worden
In het najaar van 2006 werd het tramstation verplaatst naar de oostzijde
van het stationsplein. Ook voor deze operatie moest een deel van het
stationsgebouw worden ontmanteld. Deze keer verdween de rechter coulisse
met daarop het "speculaasje". Overigens blijven deze sculpturen
wel bewaard. In afwachting van het nieuwe station staan ze opgesteld
aan de Schiestraat, ter hoogte van het Delftsehof.
Op 2 september sloot het oude Centraal Station definitief haar deuren,
en werd het tijdelijke station in gebruik genomen. Tijdens een "sluitingsceremonie"
werd een groot doek over de voorgevel uitgerold. Op dit doek een foto
van het station, vlak voor de opening in 1957, en de tekst: "Het
doek is gevallen". Anderhalve week nadat het station was gesloten
liet een kunstenaar de letters "CENTRAAL STATION" omhusselen
tot "TRAAN LATEN". |
|
Boven:
December 2006, exit Centraal Station...
|
Onder:
November 2007, traan laten.....
|
|
|
|
|
|
Onder: De twee abstracte sculpturen van J.H.
Baas, bijgenaamd "de speculaasjes", blijven bewaard. Ze
staan nu opgesteld in de Schiestraat, waar ze -zo te zien- dienst
doen als aanplakzuil.
|
Onder: Een vrij onbekende kant van het Centraal
Station. Ooit was dit het domein van tientallen junks, die destijds
voor grote overlast zorgden. Op de zijgevels van de stationshal
bleken ook reliëfs aanwezig te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Onder: De Provenierstunnel werd in 2006 omgebouwd
tot (tijdelijke) reizigerstunnel.
|
Onder: De opmerkelijk vormgegeven (tijdelijke)
ingang van het metrostation.
|
|
|
|
|
Onder: Onder: Het nieuwe Centraal Station zal
rond 2011 opgeleverd worden. De bouw moet nog beginnen, maar nu
al heeft het bouwwerk -volgens goed Rotterdams gebruik- een bijnaam:
de "Omgekeerde Frietzak".
|
Boven:
Tussen 2007 en 2011 zal dit het tijdelijke Centraal Station zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
Volgende pagina
|
versie: 12-03-2008 |