|
|
"ADIEU,
ADIEU SWEET BAHNHOF"
(The Nits)
Eigenlijk
had de sloop nog dezelfde maand (september 2007) moeten plaatsvinden,
maar liep (naar verluidt door onenigheid tussen ProRail, het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat en de gemeente Rotterdam over de -extra-
kosten) enige maanden vertraging op. Ondertussen werd er wel degelijk
doorgewerkt. Zo werd, onder andere, de stationshal grotendeels ontmanteld.
Na een vertraging van enkele maanden, gaf de Rotterdamse wethouder
Baljeu op woensdag 16 januari 2008 de definitieve sloop van het Centraal
Station. Als alles nu wel volgens planning verloopt, zal er na zes
weken niets meer van het stationsgebouw zijn overgebleven.
De sloop van het legendarische Centraal Station zal altijd eeuwig
zonde blijven (al zijn er ook genoeg mensen die daar anders over denken).
Gelukkig blijven een aantal karakteristieke elementen van het station
bewaard. Zoals al eerder aangegeven zullen de twee "speculaasjes"
(de natuurstenen sculpturen) een prominente plek in het nieuwe stationscomplex
krijgen. De grote stationsklok op de glazen voorgevel krijgt op de
nieuwe -eveneens glazen- voorgevel een prominente plek. Ook de neonletters
"CENTRAAL STATION" keren terug. De twee vlaggenmasten, die
de ingangsluifels ondersteunden, zullen op de Weena worden herplaatst.
Ook de letters "NAAR DE TREINEN" (in de stationshal, boven
de tunnelingang) zullen worden hergebruikt in het nieuwe station.
Van Ravesteyn wordt wel eens "de meest gesloopte architect van
Nederland" genoemd. Dat wordt met de sloop van Rotterdam Centraal
nog maar eens onderstreept. Van de achttien door hem ontworpen stationsgebouwen,
zijn er nu nog maar zes overgebleven. Van die vijf staan er twee in
Rotterdam (Noord en Bergweg). De overige staan in Roosendaal, Vlissingen,
Hoek van Holland en Nijmegen.
|
|
Boven:
Het doek is definitief gevallen. (7 november 2007)
|
Onder: In de maanden nadat het stationsgebouw
was afgesloten, werd de stationshal ontmantelt. Op deze foto is
te zien dat het werk al aardig gevorderd is. De klok in de stationshal
(rechtsboven op de foto) is weggehaald. Wellicht keert deze klok
ook weer terug
|
|
|
Bron: DAG (17 januari 2008)
|
|
|
|
|
|
|
Boven:
Op 16 januari 2008 begon de sloop van het Centraal Station.
Bron: DAG (17 januari 2008)
|
Boven: Tien dagen later is de rechter kantoorvleugel
nagenoeg verdwenen... (26 januari 2008)
|
|
|
|
|
Onder (links en rechts): Bijschrift overbodig....
(26 januari 2008)
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Op 23 februari 2008 staat alleen nog de perrongevel van de stationshal
en een klein gedeelte van de linkervleugel overeind.
|
Onder: Vanaf hetzelfde standpunt als de foto
op de vorige pagina, namelijk her hoogte van de ingang van de voormalige
Provenierstunnel. Duidelijk is te zien hoever de sloopwerkzaamheden
na een maand gevorderd zijn
(23 februari 2008)
|
|
|
|
|
Onder:
Het laatste restant van wat eens de stationshal was. Op het laatste
stukje zijmuur is de vorm van het plafond nog duidelijk te zien.
Let ook op de twee reclamepanelen, die nog aan de achterwand hangen.
(23 februari 2008)
|
|
|
|
|
|
|
Links: 17 mei 2008; het stationsgebouw is nu helemaal
gesloopt, alleen de vloer en het fundament van de stationshal zijn
nog te zien. Die van de zijvleugels zijn inmiddels verdwenen.
|
|
|
|
Als je de bouw van het nieuwe Centraal Station
"live"wil volgen, klik dan op onderstaande link!
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 20-05-2008 |