Na jarenlange discussies werd begin jaren
zeventig van de negentiende eeuw begonnen met de aanleg van de spoorverbinding
tussen Rotterdam en Dordrecht. Deze, door de Staat aangelegde, lijn
sloot even voorbij het oude station Delftsche Poort aan op de bestaande
HIJSM-lijn naar Den Haag. Hierdoor was een nieuw station noodzakelijk.
Het nieuwe station Delftsche Poort werd zo'n 500 meter ten westen
van het oude station gebouwd en had meteen een aantal primeurs.
Allereerst was Delftsche Poort het eerste gezamelijke station van
twee concurrerende maatschappijen en was daarmee het allereerste
Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als
kopstation met langssporen, ook een primeur. Daardoor heeft stationsgebouw
heeft een bijzondere vorm, namelijk de vorm van een haak. Het bestaat
uit een trapezium-vormig middendeel met aan weerszijden vleugels.
In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest
terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Overigens:
Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het
de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot
Rotterdam D.P.
Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd
door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel
van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij
en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd.
Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd
de binnenstad van Rotterdam verwoest. Ook het station en de omgeving
werden weggevaagd. Het station Delftsche Poort werd provessorisch
opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk
en Rotterdam werd station D.P., in afwachting van de bouw van het
nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal
Station.. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude D.P. gebouwd
en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restand
van het oude D.P. gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.
Inmiddels is ook dit postkantoor leeg komen te staan en zal het
gesloopt worden. Ook het huidige Centraal Station zal binnenkort
gaan verdwijnen. Naar verwachting wordt het begin 2007 gesloopt.
|