Home ]Terug naar periode 1860-1880 ] Terug naar periode 1945-1965 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

ROTTERDAM BEURS / BLAAK

Gebouwd: 1877
Architect:  
 

 

Rotterdam Beurs (Ansichtkaart)

Er zijn stations, zoals Alkmaar en Roermond, die in de loop van de jaren steeds een stukje groter werden. Hier kan menook nu nog het oorspronkelijke station in herkennen. Bij het Beursstation in Rotterdam was dit het tegenovergestelde: Er verdween telkens een stukje.

Rotterdam Beurs was het eerste viaductstation in Nederland. In 1877 kwam het viaduct gereed en werd het Beursstation in gebruik genomen. Het stationsgebouw leek wel wat op een 4e klasse Waterstaatsstation, maar was een etage hoger. De ingang van het stationsgebouw was onder het spoorwegviaduct. De perrons en de perronoverkapping zijn tegen de straatgevel (dus de voorkant) aangebouwd. Tegen het gebouw werd een, voor die tijd, moderne perronkap gebouwd. Deze perronkap heeft de bombardementen overleeft en bleef in vrijwel ongewijzidge vorm staan, totdat het station en de spoorwegviaduct in 1993 werden gesloopt, nadat de nieuwe spoortunnel in gebruik was genomen.

   
Boven: Het beursplein. Dit is toch echt de voorkant van het Beursstation
Boven: Het Beursgebouw in Rotterdam tegenover het Beursstation
   
Gebouwd: 1953
Architect: S. van Ravesteyn
Gesloopt: 1972

In 1945 werd de stationsnaam Beurs omgedoopt in Blaak. De Beurs was in 1940, vlak voor het bombardement, verhuisd naar een nieuw beursgebouw aan de Coolsingel. Bij de wederopbouw werd een nieuw stationsgebouw gebouwd op de plaats van het oude gebouw. Hier zie je nog iets van de typische gebogen lijnen van Van Ravesteyn terug, in de uiteinden van het hebouw. Het stationsgebouwtje heeft er nog geen twintig jaar gestaan. Het werd in 1972 gesloopt vanwege de aanleg van een metrohalte bij het station. De perronkap bleef wel bewaard, maar werd, zoals gezegd, eind1993 gesloopt nadat het nieuwe, ondergrondse station Blaak was geopend.

Dit stationsgebouwtje heeft er nog geen twintig jaar gestaan. Het werd in 1972 gesloopt vanwege de bouw van een metrohalte.

   
   
 
  versie: 20-02-2007