|
|
ROTTERDAM
DELFTSCHE POORT
|
|
|
Afkorting: |
Rtd |
Maatschappij: |
Hollandsche
IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) |
Architect: |
C. Outshoorn |
Bouwjaar:
|
1847 |
Gesloopt:
|
omstr. 1878 |
|
|
|
|
In 1847
werd Rotterdam aangesloten op het spoorwegnet en opende het eerste
Rotterdamse station haar deuren.. Het station werd schuin tegenover
de Delftsche Poort bij het Slagveld gebouwd. Het was een bijzonder
gebouw. Het is gebouwd in een soort Tudorstijl. Het station bestond
uit twee gebouwen die aan weerszijden van de spoorbaan waren gebouwd,
net zoals het oorspronkelijke Weesperpoortstation in Amsterdam. De
ingang bevond zich in het zuidelijke gebouw. Ook de wachtkamers en
kantoorruimten waren in het zuidelijke gebouw. In het noordelijke
gebouw was het goederenkantoor gevestigd. Tevens was dit het uitgangsgebouw.
In de bovenverdiepingen van de beide gebouwen waren dienstwoningen.
Tussen de gebouwen werd een soort arcade met drie bogen erin gebouwd.
Het was de bedoeling om het spoor aan te laten sluiten met het NRS
spoor uit Utrecht, maar daar is het uiteindelijk nooit van gekomen.
Het station, dat als tijdelijk station bedoeld was, werd in 1877 gesloten
nadat het nieuwe station Delftsche Poort in gebruik was genomen. Het
werd korte tijd later gesloopt. Op het voormalige emplacement werd
de Diergaardelaan aangelegd. Tegenwoordig herinnert niets meer aan
het eerste station Delftsche Poort. Op de plaats waar het station
gestaan heeft werd na de Tweede Wereldoorlog de Weena aangelegd. Het
stationsgebouw stond ongeveer op de plaats waar nu de Weena op het
Hofplein uitkomt.
|
|
Boven:
Rotterdam Delftsche Poort (litho). Het zuidelijke gebouw (de ingang)
staat links afgebeeld, het noordelijke (de uitgang) rechts. Op
deze plaats komt nu de Weena uit op het Hofplein. De lithograaf
zou anno nu midden in de fontein hebben gestaan...
|
versie: 20-11-2006 |