In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd
als beginstation voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Aanvankelijk bestond
het station uit twee vrij simpele gebouwtjes aan weerszijden van
het spoor. Rond 1863 werd het emplacement vergroot en verdwijnt
het uitgangsgebouw. Ook het overgebleven gebouw wordt flink vergroot.
Tevens krijgt het station een gietijzeren overkapping, Deze overkapping
is een Brits ontwerp en was de eerste in haar soort in Nederland.
Lange tijd was Weesperpoort het belangrijkste station van Amsterdam.
Totdat in 1889 het Centraal Station in gebruik werd genomen en dat
het nieuwe beginstation voor de verbinding met Arnhem werd. Via
een verbindingsboog sloot de lijn naar Utrecht nog wel aan op het
Weesperpoort-station. Maar dit bleek in de praktijk erg lastig uit
te voeren.
Toen de spoorbaan in 1939 werd opgehoogd werd tevens het, iets verderop
gelegen, Amstel Station gebouwd. Dit betekende het einde voor het
Weesperpoort-station. Op de plaats waar het station heeft gestaan
ligt nu het Rhijnspoorplein. De spoorbaan werd opgebroken en maakte
plaats voor de Weesperpoortstraat, later omgedoopt tot Wibautstraat.
Op de plaats van het vroegere Weesperpoortstation staan nu de gebouwen
van de Hoogeschool van Amsterdam. Tegenwoordig herinneren alleen
een monumentje bij het Rhijnspoorplein én de kromming in
de Vrolikstraat nog aan het Weesperpoort station.

|
|