Home ] Terug naar periode 1985-2005 ] Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]

   

 

LELYSTAD CENTRUM

   
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect: P.A.M. Kilsdonk
Bouwjaar: 1988
 
   
   
   

Lelystad Centrum is (voorlopig) het eindpunt van de Flevolijn. Het station werd op 28 mei 1988 geopend. Het bijzondere aan dit station is, dat het klein is (één eilandperron) en toch een grootse uitstraling heeft. Dit komt vooral door de grote glazen perronkap, die het hele station bedekt. Het is een viaductstation; de sporen en het perron lopen over de hal heen. Het perron is boven de stationshal opengewerkt, zodat er twee grote vides zijn ontstaan. Hierdoor is de stationshal vanaf het perron te zien, en omgekeerd. Bovendien komt er veel daglicht in de stationshal.
Een leuk detail is dat dit station "op de groei" is gemaakt. Het besluit tot aanleg van de Hanzelijn naar Zwolle is inmiddels al genomen en moet in 2012 klaar zijn. Het station zal omstreeks 2010 uitgebreid worden. Het tracé voor een tweede perron ligt er al, het viaduct voor het vierde spoor is nu voorlopig nog een fietspad. Bovendien kan de achterkant van de kap (het schuine glazen gedeelte rechts op de foto) eenvoudig gedemonteerd worden, zodat de perronkap makkelijk kan worden verbreed.

 

Boven: Station Lelystad.
Onder: Spoor 2 kort na de opening in 1988. Er ging in die tijd 2x per uur een stoptrein naar Amsterdam CS.
Onder: De achterzijde met voor de ingang het fietsviaduct. Overigens is dit viaduct al een paar jaar niet meer in gebruik als fietspad.
 
 
Onder: Links op de foto het "Symbool der Gastvrijheid" (ook wel "de Krul"genoamd). Het is een kunstwerk van André Volten.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 8-02-2007