De stationshal
is, voor een viaductstation, licht en ruim. Op de "hoeken"
van de hal zijn een boek-winkel, loketten, GWK en restaurant gevestigd.
Tegen de achterwand zit een bloemenzaak. De loketten zijn, een beetje
verstopt, schuin achter in de stationshal. Oorspronkelijk was deze
ruimte ingericht voor vijf loketten. Twee daarvan zijn er uiteindelijk
in gebruik genomen, twee andere waren "reserve". Het vijfde
loket is er nooit gekomen, "reserveloketten" zijn nooit
in gebruik genomen. Tegenwoordig heeft het station helemaal geen klassieke
loketten meer. Het plaatskaartenkantoor is in 2005 omgebouwd tot kiosk.
Het restaurant, al vrij snel na de opening gedegradeerd tot petit-restaurant,
is al jaren geleden gesloten. Er is tegenwoordig een Burger-King in
gevestigd. Via twee trappen, een roltrap of een lift bereikt men het
perron.
Het eilandperron wordt overdekt door een grote glazen overkapping.
Deze overkapping is 143 meter lang en bijna 50 meter breed. De basis
van de kap is, evenals in Breda, Zaandam en Almere Centrum, een MERO-systeem
buizenframe. Dit buizenframe staat op vier steunpunten op het perron.
Deze steunpunten hebben de vorm van een vlinderdas. De schuine glazen
wanden van de perronkap zijn aan achterkant (de kant van de rechtbank)
op het spoorviaduct gemonteerd. Hierdoor kan dit gedeelte van de kap
eenvoudig gedemonteerd worden, als het station rond 2010 vergroot
wordt. De voorkant van de kap rust op een groengekleurde buizenframe,
dat de vorm heeft van een deltaligger. Deze deltaligger staat los
van het stationsgebouw en rust op rode kolommen. Bij het voormalige
restaurant loopt de kap tot aan de grond door. Wat opvalt: de kap
rust bijna overal op schanieren en is, afgezien van de achterzijde,
maar op een paar punten rechtstreeks aan het gebouw gemonteerd. Hierdoor
staat de kap bijna los van het stationsgebouw. Dit is in de eerste
plaats gedaan om te voorkomen dat de kap door rijdende treinen letterlijk
uit elkaar trilt, maar ook om de werking van staal (staal zet immers
uit in warmte en krimpt bij kou) op te vangen. Op twee plaatsen verspringt
de kap naar buiten. Tussen de "versprongen" delen van de
kap zijn blauwgekleurde roosters ingebouwd. Dit is om luchtverplaatsing
door rijdende treinen op het perron tegen te gaan.
|
|