|
|
IJMUIDEN
|
|
|
Afkorting: |
IJm |
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij (HIJSM) |
Architect: |
D.A.N. Margadant |
Bouwjaar:
|
1899 |
Gesloopt: |
1995 |
|
|
|
|
Wie
aan nieuw gestichte steden en dorpen denkt, denkt in de eerste plaats
aan plaatsen zoals Lelystad, Almere, Dronten of Emmeloord. Maar ook
de geschiedenis van IJmuiden is nog vrij jong.
In 1876 werd de Noordzeekanaal in gebruik genomen. Bij de monding
van het kanaal werd een sluis gebouwd. Dankzij die sluis, en natuurlijk
ook dankzij het scheepvaartverkeer, groeide het jonge dorp snel. Al
na zeven jaar na de oprichting krijgt IJmuiden een spoorverbinding.
Het laatste deel van de spoorlijn loopt parallel aan het Noordzeekanaal.
Vlak bij het sluizencomplex werd in 1883 het eerste station gebouwd.
IJmuiden ontwikkelde zich al snel tot een belangrijke vissersplaats.
Aan het einde van de negentiende eeuw werd daarom een visserijhaven
gegraven. Daarbij werd ook een spoorwegemplacement aangelegd en werd
een nieuw stationsgebouw gebouwd.
Het stationsgebouw was één van de eerste stations die
Margadant na het monumentale Den Haag HS ontwierp.Met dit ontwerp
slaat hij een compleet nieuwe weg in. De neorenaissance verdween en
maakte plaats voor een nieuwe bouwstijl, waarbij Margadant zich met
name door Berlage laat inspireren. Het stationsgebouw bestond uit
een hoog middendeel en twee lagere vleugels van ongelijke lengte.
Aan de perrongevel kwam een perronkap, die wat langer was dan het
gebouw. De kap had een opvallende W-vorm. Alleen al die vorm was het
stationsgebouw uit duidenden te herkennen. Maar ook het stationsgebouw
zelf was, met haar markante wolfdaken op de vleugels en een schilddak
op het middendeel, bijzonder. Door de verspringende gevels, vensters
in verschillende formaten, en de verschillende dakvormen heeft het
stationsgebouw een levendig uiterlijk. Het station werd op 6 november
1899 in gebruik genomen. Daarmee was het één van de
allerlaatste negentiende eeuwse stations in Nederland.
|
|
Boven:
Station IJmuiden in de nadagen van haar bestaan.
|
|
|
Onder:
Een ansichtkaart van het pas geopende station. Let op de verschillen
met de foto hierboven..
|
|
|
|
|
|
Onder:
Nog een ansichtkaart uit het begin van de twintigste eeuw, maar
nu de perronzijde van het stationsgebouw met de voor IJmuiden
zo kenmerkende perronkap.
|
Onder:
Ongeveer vanaf de zelfde plaats als de ansichtkaart hiernaast,
maar nu zo'n 75 jaar later. De perronkap is aanzienlijk langer
geworden. Let ook op de bovenleidingportalen.
|
|
|
|
|
versie: 7-12-2007 |