Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]
   

 

IJMUIDEN

 
Afkorting: IJm
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architect: D.A.N. Margadant
Bouwjaar: 1899
Gesloopt: 1995
   
   
Wie aan nieuw gestichte steden en dorpen denkt, denkt in de eerste plaats aan plaatsen zoals Lelystad, Almere, Dronten of Emmeloord. Maar ook de geschiedenis van IJmuiden is nog vrij jong.
In 1876 werd de Noordzeekanaal in gebruik genomen. Bij de monding van het kanaal werd een sluis gebouwd. Dankzij die sluis, en natuurlijk ook dankzij het scheepvaartverkeer, groeide het jonge dorp snel. Al na zeven jaar na de oprichting krijgt IJmuiden een spoorverbinding. Het laatste deel van de spoorlijn loopt parallel aan het Noordzeekanaal. Vlak bij het sluizencomplex werd in 1883 het eerste station gebouwd.
IJmuiden ontwikkelde zich al snel tot een belangrijke vissersplaats. Aan het einde van de negentiende eeuw werd daarom een visserijhaven gegraven. Daarbij werd ook een spoorwegemplacement aangelegd en werd een nieuw stationsgebouw gebouwd.
Het stationsgebouw was één van de eerste stations die Margadant na het monumentale Den Haag HS ontwierp.Met dit ontwerp slaat hij een compleet nieuwe weg in. De neorenaissance verdween en maakte plaats voor een nieuwe bouwstijl, waarbij Margadant zich met name door Berlage laat inspireren. Het stationsgebouw bestond uit een hoog middendeel en twee lagere vleugels van ongelijke lengte. Aan de perrongevel kwam een perronkap, die wat langer was dan het gebouw. De kap had een opvallende W-vorm. Alleen al die vorm was het stationsgebouw uit duidenden te herkennen. Maar ook het stationsgebouw zelf was, met haar markante wolfdaken op de vleugels en een schilddak op het middendeel, bijzonder. Door de verspringende gevels, vensters in verschillende formaten, en de verschillende dakvormen heeft het stationsgebouw een levendig uiterlijk. Het station werd op 6 november 1899 in gebruik genomen. Daarmee was het één van de allerlaatste negentiende eeuwse stations in Nederland.

 

 


Boven: Station IJmuiden in de nadagen van haar bestaan.
Foto: Roelof Hamoen (bron: Stationsweb.nl)
 
Onder: Een ansichtkaart van het pas geopende station. Let op de verschillen met de foto hierboven..
 
 
Onder: Nog een ansichtkaart uit het begin van de twintigste eeuw, maar nu de perronzijde van het stationsgebouw met de voor IJmuiden zo kenmerkende perronkap.
Onder: Ongeveer vanaf de zelfde plaats als de ansichtkaart hiernaast, maar nu zo'n 75 jaar later. De perronkap is aanzienlijk langer geworden. Let ook op de bovenleidingportalen.

 

 

  Free counter and web stats versie: 7-12-2007