|
|
HENGELO
|
|
|
Afkorting: |
Hgl |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Spoorwegen (NS)
|
Architecten: |
H.G.J. Schelling
(stationsgebouw)
|
G.W.
van Heukelom (perronoverkapping) |
Bouwjaar:
|
1951 |
Verbouwd: |
2011 |
Status: |
Rijksmonument
(perronoverkapping) |
Gemeentelijk monument
(stationsgebouw) |
|
|
|
|
Het stationsgebouw van Hengelo wordt nogal
eens beschouwd als een kleinere en eenvoudiger versie van dat van
Enschede. Daar is veel voor te zeggen; beide stationsgebouwen zijn
in ongeveer dezelfde periode en door dezelfde architect ontworpen.
Ondanks de opvallende overeenkomsten zijn de twee stationsgebouwen
niet echt met elkaar te vergelijken. Station Enschede werd destijds
volledig ontworpen, het Hengelose stationsgebouw is daarentegen
een typisch voorbeeld van vervangende nieuwbouw als gevolg van oorlogsschade.
Het was het tweede naoorlogse stationsgebouw van de hand van architect
Schelling.
Hengelo was ooit het eerste station van ons land waarvandaan men
in meer dan drie richtingen kon vertrekken. Al ruim 150 jaar is
dit hét spoorwegknooppunt van Twente. Het station ligt bijna
letterlijk in een kruispunt van twee spoorlijnen. Dankzij die ligging
groeide Hengelo uit tot één van de belangrijkste steden
van Twente, waarbij -anders dan in Enschede of Almelo- de nadruk
vooral lag bij de metaal- en de elektrotechnische industrie. Met
andere woorden: hier werden de machines voor de Twentse textielindustrie
gemaakt! Maar ook voor de spoorwegindustrie werd Hengelo een belangrijke
stad, mede dankzij de Heemaf-fabriek (het latere Holec). Het grootste
bedrijf van Hengelo was machinefabriek Stork, een bedrijf dat enorme
invloed had op Hengelo én op de Twentse spoorwegen. Het was
dan ook mede aan de oprichter van de fabriek, C.T. Stork, te danken
dat Hengelo het centrum van de Twentse spoorwegen werd.
Het huidige stationsgebouw dateert uit 1951 en is alweer het derde
exemplaar, nadat de vorige als gevolg van bombardementen tijdens
de Tweede Wereldoorlog verloren was gegaan. Hengelo werd meerdere
keren gebombardeerd, waarbij de stationsomgeving één
van de voornaamste doelen was. Hierbij werd echter de binnenstad
grotendeels verwoest, terwijl van het station alleen het stationsgebouw
onherstelbaar beschadigd raakte. Dat station, waarvan de bijzondere
en ook bijzonder fraaie perronoverkapping bewaard is gebleven, opende
in 1902 haar deuren. De geschiedenis van het spoor in de "Metaalstad"
begint in 1865, als in dat jaar vrijwel gelijktijdig de spoorlijnen
Almelo-Salzbergen en Zutphen-Hengelo in gebruik worden genomen.
Die laatste zou het jaar daarop worden doorgetrokken naar Enschede
(en in een nóg later stadium naar het Duitse Gronau). Hengelo
werd dus al meteen een spoorwegknooppunt. Het groeiende (trein)verkeer
maakte aan het einde van de negentiende eeuw een nieuw station noodzakelijk,
waarbij ook meteen alle sporen werden verhoogd. Het nieuwe station
bestond uit een relatief klein stationsgebouw met daarachter een
hooggelegen eilandperron en de al genoemde perronoverkapping. Het
geheel was een ontwerp van G.W. van Heukelom, het was het eerste
complete station dat door deze architect werd ontworpen.
Nog altijd is Hengelo een belangrijk overstapstation, met directe
spoorverbindingen naar de grote steden van Overijssel, de Randstad
en met Duitsland. Voor de internationale trein naar Berlijn is Hengelo
de laatste stop op Nederlands grondgebied. Toch is dit station nooit
een echt grensstation geweest. Het huidige station is zowel een
rijks- als gemeentelijk monument, en dat is toch wel een opmerkelijke
situatie. De monumentale perronoverkapping is al jaren een rijksmonument,
terwijl het stationsgebouw inmiddels de status van gemeentelijk
monument geniet.

|
|
Boven:
Station Hengelo, met op de voorgrond het stationsgebouw uit 1951
en daarachter de perronoverkapping uit 1901. Het station is dus
een mengeling van bouwstijlen. Iets dat overigens wel vaker is
te zien bij stations die maar deels verwoest waren, denk bijvoorbeeld
aan de stations van Roosendaal, Vlissingen of Nijmegen. Dit stationsgebouw
doet sterk denken aan dat van Enschede, maar dan veel kleiner.
De brede zuilengalerijen, die zo markant zijn voor het Enschedese
stationsgebouw, zijn hier veel minder nadrukkelijk aanwezig en
de ingang is lang niet zo monumentaal. Daarentegen lijkt de toren
juist wat hoger te zijn, maar dat is gezichtsbedrog...
|
|
|
Onder:
Het interieur van het stationsgebouw doet zelfs nog meer aan dat
van Enschede denken, al zijn ook hier een aantal duidelijke verschillen
te zien. Allereerst is de hal aanzienlijk kleiner. Ook is de ruimte
wat lager. Het grootste verschil is echter de oriëntatie
van de hal, bij dit stationsgebouw is ze "gewoon" parallel
aan het spoor gepositioneerd, deze foto is dus vanaf de zijkant
van de hal genomen, de ingang bevindt zich aan de linkerkant en
de tunnel naar het perron is rechts.
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een jaar of vijf geleden werd het station van binnen flink verbouwd.
De hal werd hierbij onder handen genomen en het station kreeg
een nieuwe toegang aan de zuidzijde. De grootste verandering was
de verbreding van de perrontunnel bij de trappen, waarbij de twee
aparte tunnels richting het stationsgebouw met elkaar werden verbonden.
Een brede vide op het perron zorgt ervoor dat de onderdoorgangen
een stuk lichter zijn dan voorheen
.
|
Onder:
Het meest markante onderdeel van het station is natuurlijk de
grote perronoverkapping, de laatste grote overkapping die architect
G.W. van Heukelom werd ontworpen. De kap is vooral uniek vanwege
de vorm; in plaats van de toen gangbare boogvorm heeft deze een
zadeldakvorm. Om dit mogelijk te maken bestaat de basis uit zogenoemde
knievakspanten. Diezelfde soort spanten zouden later in een nog
grotere vorm terugkeren als basis voor de unieke lokomotievenloods
in Roosendaal. De overkapping werd door de NV Constructiewerkplaatsen
(de latere Machinefabriek Noordned) uit Winschoten vervaardigd.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Station Hengelo ligt bijna letterlijk in een kruispunt van
spoorlijnen. Vooral aan de westelijke kant van het station
is dit goed te zien. Al direct naast het station ligt de splitsing
van de spoorlijnen, links het spoor naar Zutphen en aan de
rechterkant is een Sprinter op weg naar Almelo. Ook aan de
andere kant van het station vertakken de spoorlijnen naar
Oldenzaal en Enschede pal naast het perron...
.
|
|
|
|
|
versie: 15-01-2016 |