Een gemiste kans. Zo zou je het station van
Helmond nog het beste kunnen typeren. In een tijd waarin spectaculaire
stations als Amsterdam Sloterdijk, Almere Centrum en Lelystad Centrum
werden gebouwd, werd in Helmond een nieuw centrum-station in gebruik
genomen dat alles-behalve spectaculair genoemd kan worden...
Het eerste station van Helmond opende in 1866 haar deuren, als de
spoorlijn Eindhoven-Venlo in gebruik wordt genomen. Het was een
Waterstaatstation 4e klasse. In 1911 wordt het station uitgebreid.
Het krijgt een lange linkervleugel en er wordt een aanbouw voor
het station geplaatst.
Halverwege de jaren tachtig besluit de NS om twee nieuwe voorstadhaltes
in Helmond te openen. In datzelfde plan wordt ook de sloop van het
oude station en de bouw van een nieuw, eenvoudig centrum-station
aangekondigd. Ondanks felle protesten wordt het station in 1987
gesloopt.
In datzelfde jaar wordt het nieuwe station in gebruik genomen. Het
station, een ontwerp van P.A.M. Corbey, bestaat uit een staalskelet
waarin de kantoren, loketten winkels, e.d. als modules zijn geplaatst.
Maar, in tegenstelling tot Almere Centrum (in het zelfde jaar als
Helmond geopend) waar óók tegelijkertijd een centrum-station
én twee voorstadhaltes zijn gebouwd, valt het stationsgebouw
in Helmond ronduit tegen. In de volksmond wordt het station dan
ook "het kippenhok" genoemd. Hoewel het station van alle
gemakken die je van een middelgroot station mag verwachten is voorzien,
mist het uitstraling.
Ook de gemeenteraad van Helmond lijkt niet gelukkig te zijn met
het huidige station, en heeft al diverse pogingen ondernomen om
het rigoreus te verbouwen. Daarbij werd zelfs al gesproken over
een passerelle en een grote perronoverkapping. Tot op heden is er
van die plannen echter weinig terechtgekomen
|
|