Ongetwijfeld één van de stations
dat het kortst bestaan heeft: Amsterdam De Vlugtlaan. Veertien jaar
na de opening van dit station werd het alweer gesloten en korte
tijd later gesloopt.
Tussen de Amsterdamse stations Sloterdijk en Lelylaan, werd aan
de Bos-en-Lommerweg een tijdelijk station gebouwd. Als het aan de
Spoorwegen had gelegen was het een heel simpel stationnetje geworden,
omdat de aanleg van de aanleg van de Ringlijn, de westelijke metrolijn,
al gepland was. Bovendien twijfelde de NS aan het nut van het stationsgebouwtje.
De gemeente dacht hier echter anders over en dwong de NS min of
meer om een volwaardig station te realiseren. Het werd geen viaductstation,
omdat het niet over een weg was gebouwd, maar ernaast. Hoewel de
ingangen van het station onder het spoorviaduct waren geplaatst,
werden de perrons op de spoordijk gebouwd. De stationshal werd onder
de spoorbaan in het dijklichaam gebouwd. Aan weerszijden van de
stationshal waren twee glazen trappenhuizen. Uit het platte blauwkleurige
dak van elk trappenhuis stak een hoge rode schoorsteen. De daken
van de trappenhuizen liepen in een vloeiende lijn schuin omhoog
en gingen vervolgens naadloos over in de korte, maar mooie, blauwe
perronkappen. Deze perronkappen werden ondersteund door rode spanten.
Tussen de twee kappen was een gebogen witte spant gemonteerd. Aan
deze spant was de bovenleiding opgehangen.
In 1996 was de aanleg van de metrolijn al in volle gang. Omdat de
geplande metrohalte bij het station De Vlugtlaan pal naast het stationsgebouw
moest komen, werd al een deel van het stationsgebouw gesloopt. Eén
van de trappenhuizen ging daarbij al verloren. De Ringlijn werd
in juni 1997 in gebruik genomen. Dit betekende in feite het definitieve
einde van station. Het werd in 2000 gesloten. Een jaar later werd
het restant van het station gesloopt.
|
|