|
|
(tot
1997 ALMERE CENTRAAL STATION)
|
|
|
Maatschappij: |
Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Architect: |
P.A.M. Kilsdonk |
Bouwjaar:
|
1987 |
|
|
|
|
|
|
In 1982
werd gestart met de aanleg van de Flevolijn. De verbinding tussen
Weesp en Lelystad. Deze spoorlijn heeft als bijzonderheid dat deze
in zijn geheel verhoogd werd aangelegd. Alleen op het traject tussen
Almere-Oostvaarders en Lelystad loopt de lijn gelijkvloers, als deze
met een grote boog om de Oostvaardersplassen heengaat. Alle stations
op de Flevolijn zijn dan ook viaduct-stations.
Almere Centrum was één van de eerste viaduct-station
in Nederland waarbij de loketten, restaurant e.d. zich allemaal onder
de spoorbaan bevinden. De stationshal is vrij laag en door het ontbreken
van grote vides, zoals die er in Lelystad Centrum wel zijn, kan het
er ook behoorlijk donker zijn. Dit wordt dan wel tegengegaan door
een flinke hoeveelheid TL-licht, maar daglicht blijft toch aangenamer.
De perronkap over de sporen is bestaat uit een MERO-systeem buizenframe.
De kap is ruim 150 meter lang en zo'n 42 meter breed. Aan een van
de uiteinden van de kap veranderd deze aan weerszijden in een grote
luifel. Aan de centrumkant is deze luifel het grootst en overkapt
zelfs een deel van het stationsplein. Ondanks deze grote perronkap
kan het er op de perrons behoorlijk tochten. De grote witte windschermen
helpen enigszins, maar het is niet optimaal. Het probleem is namelijk
dat het spoor in zuidwestelijke richting loopt, en daar komt in Nederland
nu eenmaal hoofdzakelijk de wind vandaan.
Het station heeft officieel geen voor- of achterkant. De centrumkant
wordt echter vaak als "hoofdingang" gezien. Dan doet zich
echter wel een merkwaardig verschijnsel voor. Bij een "klassiek"
station is spoor 1 altijd het eerste spoor vanaf de stationshal en
dus de hoofdingang. In Almere Centrum is dat spoor 4. De sporen 1
en 2 zijn gereserveerd voor de treinen richting Amsterdam. De sporen
3 en 4, aan de centrumkant dus, zijn gereserveerd voor de treinen
naar Lelystad. Ook in alle andere Almeerse stations is spoor 1 gereserveerd
voor de richting Amsterdam. Overigens is in Lelystad het spoor dat
het dichtst bij de hoofdingang licht dan wèl weer spoor 1.
Merkwaardig
Tot 1997 heette het station Almere CS. In dat jaar besloot de NS haar
beleid voor wat betreft de naamgeving aan te passen. Alleen de vijf
grootste stations mochten nog de toevoeging "Centraal" hebben.
Direct gevolg was dan ook dat Almere haar CS kwijtraakte en het voortaan
moest doen met de toevoeging "Centrum".
|
|
Boven:
De ingang aan de Centrumzijde. De foto stamt uit 1997, het laatste
jaar
dat het station nog een Centraat Station was. In datzelfde jaar
wijzigde de naam
in Almere Centrum.
|
|
|
|
|
|
Onder: Door het ontbreken van vides en de vele
tl-balken lijkt de stationshal vrij laag.
|
|
|
|
Onder:
Het tijdelijke busstation. In 2007 werd een compleet nieuw busstation,
dat zich van oudsher onder de perrons bevindt, aangelegd.
|
|
|
|
|
|
versie: 14-03-2007 |