Home ] Terug naar periode 1985-2005 ] Vorige station ] Volgende station ]

   
 
ALMERE CENTRUM

 

(tot 1997 ALMERE CENTRAAL STATION)

   
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect: P.A.M. Kilsdonk
Bouwjaar: 1987
   
   
   
In 1982 werd gestart met de aanleg van de Flevolijn. De verbinding tussen Weesp en Lelystad. Deze spoorlijn heeft als bijzonderheid dat deze in zijn geheel verhoogd werd aangelegd. Alleen op het traject tussen Almere-Oostvaarders en Lelystad loopt de lijn gelijkvloers, als deze met een grote boog om de Oostvaardersplassen heengaat. Alle stations op de Flevolijn zijn dan ook viaduct-stations.
Almere Centrum was één van de eerste viaduct-station in Nederland waarbij de loketten, restaurant e.d. zich allemaal onder de spoorbaan bevinden. De stationshal is vrij laag en door het ontbreken van grote vides, zoals die er in Lelystad Centrum wel zijn, kan het er ook behoorlijk donker zijn. Dit wordt dan wel tegengegaan door een flinke hoeveelheid TL-licht, maar daglicht blijft toch aangenamer.
De perronkap over de sporen is bestaat uit een MERO-systeem buizenframe. De kap is ruim 150 meter lang en zo'n 42 meter breed. Aan een van de uiteinden van de kap veranderd deze aan weerszijden in een grote luifel. Aan de centrumkant is deze luifel het grootst en overkapt zelfs een deel van het stationsplein. Ondanks deze grote perronkap kan het er op de perrons behoorlijk tochten. De grote witte windschermen helpen enigszins, maar het is niet optimaal. Het probleem is namelijk dat het spoor in zuidwestelijke richting loopt, en daar komt in Nederland nu eenmaal hoofdzakelijk de wind vandaan.
Het station heeft officieel geen voor- of achterkant. De centrumkant wordt echter vaak als "hoofdingang" gezien. Dan doet zich echter wel een merkwaardig verschijnsel voor. Bij een "klassiek" station is spoor 1 altijd het eerste spoor vanaf de stationshal en dus de hoofdingang. In Almere Centrum is dat spoor 4. De sporen 1 en 2 zijn gereserveerd voor de treinen richting Amsterdam. De sporen 3 en 4, aan de centrumkant dus, zijn gereserveerd voor de treinen naar Lelystad. Ook in alle andere Almeerse stations is spoor 1 gereserveerd voor de richting Amsterdam. Overigens is in Lelystad het spoor dat het dichtst bij de hoofdingang licht dan wèl weer spoor 1. Merkwaardig…
Tot 1997 heette het station Almere CS. In dat jaar besloot de NS haar beleid voor wat betreft de naamgeving aan te passen. Alleen de vijf grootste stations mochten nog de toevoeging "Centraal" hebben. Direct gevolg was dan ook dat Almere haar CS kwijtraakte en het voortaan moest doen met de toevoeging "Centrum".
Boven: De ingang aan de Centrumzijde. De foto stamt uit 1997, het laatste jaar
dat het station nog een Centraat Station was. In datzelfde jaar wijzigde de naam
in Almere Centrum.
 
 
Onder: Door het ontbreken van vides en de vele tl-balken lijkt de stationshal vrij laag.
Onder: Het tijdelijke busstation. In 2007 werd een compleet nieuw busstation,
dat zich van oudsher onder de perrons bevindt, aangelegd.
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 14-03-2007