| |
GORINCHEM
| | |
Afkorting: | Gr |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1971 | Verbouwd: |
2012, 2021 |
Baanvak: | Dordrecht
- Geldermalsen | | |
| |
Als er -achteraf
bezien- één stationsgebouw nooit gesloopt had mogen worden, dan
was dat het prachtige exemplaar uit 1883 van Gorinchem. Dat besef is zelfs binnen
de NS al lang en breed doorgedrongen; in deze tij zou het ongetwijfeld zijn gerestaureerd,
had het wellicht een passende herbestemming gekregen en was het misschien wel
tot rijksmonument verklaard. Vooral dat laatste is nadrukkelijk een aanname, want
toen het op de nominatie stond om gesloopt te worden kreeg het geen monumentale
bescherming. En het begrip "herbestemming" stond nog in de kinderschoenen
Het
Zuid-Hollandse Gorinchem (uitspraak: Gorcum) ligt in de Alblasserwaard, op de
plek waar het riviertje Linge in de Merwede stroomt. Het is een echte vestingstad,
waarbij de oude vestingwerken opvallend goed bewaard zijn gebleven. De geschiedenis
van deze stad is lang, zo'n duizend jaar geleden ontstond hier een nederzetting.
Deze zou in de eeuwen die volgden uitgroeien tot een markt- en handelsplaats.
In 1382 kreeg Gorinchem stadsrechten. De strategische ligging maakte de stad kwetsbaar,
de middeleeuwse stadsmuren werden aan het begin van de zeventiende eeuw vervangen
door de vestingwerken die ook nu nog zo kenmerkend voor de stad zijn. Anders dan
veel andere vestingsteden in Nederland behield Gorinchem lang haar militair strategische
status, pas halverwege de twintigste eeuw werd deze opgeheven. De stad heeft diverse
perioden van voor en tegenspoed gekend, zoals een grote stadsbrand in het jaar
1388, waarbij de gehele stad nagenoeg geheel werd verwoest. Ook in de achttiende
eeuw kende de stad een mindere periode, maar in de negentiende eeuw bloeide Gorinchem
weer helemaal op. Mede dankzij het graven van enkele waterwegen en door de komst
van het spoor werd het een echte industriestad, waarbij vooral de metaalindustrie
bepalend werd. Een voorbeeld hiervan was het bekende staalconstructiebedrijf De
Vries Robbé, waar duizenden mensen werkzaam zijn geweest. Het faillissement
in 1976 was voor de omgeving een enorme klap, die jarenlang voelbaar bleef. Tegenwoordig
is Gorinchem vooral bekend als verkeersknooppunt, hier kruisen de snelwegen A15
en A27. Even ten zuiden ervan ligt de markante -en beruchte- dubbele boogbrug
over de Merwede, een brug die trouwens mede door De Vries Robbé werd gebouwd.
Onlangs riep de ANWB Gorinchem uit tot mooiste vestingstad van Nederland
Gorinchem
werd in 1883 op het nationale spoornet aangesloten, dankzij de ingebruikname van
de spoorlijn naar Geldermalsen. Zo'n anderhalf jaar later werd het spoor westwaarts
doorgetrokken richting Dordrecht, waarmee de spoorverbinding Dordrecht-Elst een
feit was. Deze spoorlijn was een uitvloeisel van de Spoorwegwet van 1875 (derde
Staatsaanleg) en werd dus in opdracht van de Staat der Nederlanden gebouwd. In
Gorinchem mocht het spoor vlak langs de vesting worden aangelegd, al moest men
wel rekening houden met de op handen zijnde aanleg van het Merwedekanaal. Deze
zou bij Gorinchem aansluiten op het al bestaande Kanaal van Steenenburg, welke
al in 1819 was gegraven. Hierdoor ontstond ten noordwesten van de binnenstad een
soort knooppunt van waterwegen. Daar stond tegenover dat het te bouwen stationsgebouw
geen semi-permanent bouwwerk hoefde te zijn, er kon dus een volwaardige stationsbehuizing
worden neergezet. Om het station zo dicht mogelijk bij de stad te krijgen maakt
het spoor hier een opvallend scherpe bocht, waarbij het station middenin de boog
kwam te staan. Maar desondanks is de afstand naar de binnenstad relatief fors,
dit komt vooral omdat men eerst circa 200 meter in westelijke richting moet lopen
om de bruggen over de waterwegen te kunnen bereiken. Samen met het Betuwse
Tiel kreeg Gorinchem, na Elst, het grootste stationsgebouw dat aan de spoorlijn
Dordrecht-Elst zou worden gebouwd. Een gebouw dat qua formaat deed denken aan
een standaardstationsgebouw derde klasse, maar dan wel een wat modernere variant
daarvan. Vooral de uitbundige details, zoals de gepleisterde gevelbanden en de
ruitvormige sierbanden in het metselwerk vielen meteen op, datzelfde gold ook
voor de vier dakkapellen. Zelfs de vier schoorstenen waren met veel aandacht boor
detail gebouwd. Wie het gebouw heeft ontworpen is niet bekend. Mogelijk was dit
M.A. van Wadenoijen, die ook de overige stations aan deze spoorlijn ontwierp.
Opmerkelijk genoeg scheen de ingebruikname van het station in 1883 in alle
stilte te zijn verlopen. Er werd toen nog gewerkt aan het gedeelte tussen Gorinchem
en Dordrecht. Die werkzaamheden zouden nog zo'n anderhalf jaar in beslag nemen,
waarbij het hardnekkige gerucht gaat de spoorbouwers de werkzaamheden moedwillig
hebben vertraagd. In de zomer van 1885 werden zowel station Gorinchem als de spoorlijn
alsnog feestelijk geopend. Het was ooit de bedoeling dat Gorinchem een spoorknooppunt
zou worden, in die tijd werd namelijk al gesproken over een spoorverbinding tussen
Utrecht en Breda. Die spoorlijn werd echter nooit gebouwd. Wel werd Gorinchem
na 1890 een belangrijk station in de sneltreindienst tussen Rotterdam en Nijmegen
(de HSM had in 1890 de exploitatie overgenomen), die via Dordrecht, Gorinchem
en Geldermalsen reed. Voor de Tweede Wereldoorlog had de spoorlijn zelfs een internationaal
karakter, of de internationale treinen vanuit Hoek van Holland ook in Gorinchem
stopten is mij niet bekend
| Boven:
Het huidige stationsgebouw van Gorinchem werd in 1971 in gebruik genomen. Het
gebouw is een ontwerp van C.Douma en werd op de fundamenten van het eerdere exemplaar
gebouwd. De buitenmaten zijn dus praktisch hetzelfde gebleven, al is dit gebouw
een stuk lager. Het opvallende vouwdak doet sterk denken aan het -eveneens door
Douma ontworpen- stationsgebouw van Emmen, zij het dat het Gorinchemse stationsgebouw
aanzienlijk kleiner is. De dakrand heeft tussen 2000 en 2012 een wat merkwaardige
turquoise kleur gehad. Inmiddels heeft ze weer haar vertrouwde witte kleurstelling... .
Onder:
Ooit had Gorinchem een bijzonder fraai gedecoreerd stationsgebouw. Het was identiek
aan het stationsgebouw van Tiel. Ook was het sterk verwant aan de gebouwen zoals
in Sneek en Delfzijl zijn gebouwd. Ze kunnen feitelijk worden beschouwd als moderne
opvolgers van het "Waterstaat-stationsgebouw" 3e klasse. Helaas werd
het Gorinchemse stationsgebouw in 1970 gesloopt, de andere genoemde exemplaren
bestaan nog wel... .
| |
| | | | Onder:
Het interieur van het vroegere stationsgebouw was eveneens bijzonder fraai afgewerkt,
met koof- en lambriseringslijsten. En wat te denken van het sleutelwerk onder
het plafond, in de hoek van de ruimte. Dit was trouwens de wachtkamer 2e klasse,
met een directe doorgang naar de eetzaal. Boven het buffet lijkt een statieportret
van koningin Wilhelmina te hangen. Dat zou curieus zijn, want de foto werd in
1941 (dus tijdens de Duitse bezetting) gemaakt. .
| Onder:
Ook aan de perronzijde was het gebouw rijkelijk gedecoreerd. Over de volle lengte
van het gebouw was een brede luifel aangebracht, ook hier met aandacht voor afwerking.
Het kleine bouwwerkje aan de rechterkant was een toiletgebouwtje. Merk op dat
er tussen de twee perrons een overpad was. De huidige onderdoorgang werd gelijktijdig
met de bouw van het nieuwe stationsgebouw aangelegd. De overdekte tunneltrap staat
ongeveer op plek van het vroegere toiletgebouwtje. .
| | | | | Onder
(beide afbeeldingen): Het staalconstructiebedrijf De Vries Robbé was ooit
de grootste werkgever van Gorinchem. Het bedrijf ontstond in 1881 en heeft bijna
een eeuw bestaan. Het bedrijf heeft een aantal bekende constructies gebouwd, zoals
de Koepelgevangenis in Haarlem en de grote zendmast op de Gerbrandytoren in IJsselstein.
Ook construeerde het de perronoverkapping van station Almelo. Het meest bekend
werd De Vries Robbé als (mede-) bouwer van aantal bekende Nederlandse bruggen,
waaronder de bekende -en beruchte- Merwedebrug. (afbeelding linksonder) Deze brug
in de A27 werd in de 1961 opgeleverd en is de enige dubbele boogbrug in ons land
net twee bogen achter elkaar. Helaas heeft deze unieke constructie haar langste
tijd gehad. Over enkele jaren zal deze verkeersbrug zijn vervangen door een breder
exemplaar. De Vries Robbé zal die nieuwe brug niet meer bouwen, in 1976
ging het bedrijf failliet. Het vroegere fabriekscomplex aan de Arkelsedijk (afbeelding
rechtsonder) staat er voor een groot deel nog... .
| | (Ansichtkaart)
| | | | |
versie: 13-10-2021 |