Aan het begin van de twintigste eeuw was de spoorlijn
Elst-Dordrecht nog een belangrijke oost - west verbinding voor de HIJSM, maar
na de Tweede Wereldoorlog was het een secundaire lijn geworden. In de jaren vijftig
werd de lijn in tweeën gesplitst, sindsdien is Geldermalsen het eindpunt
voor de (diesel)trein uit Dordrecht. Het stationsgebouw van Gorinchem werd al
gouw te groot voor haar nieuwe rol. De verschillende klassen wachtruimten waren
niet meer nodig en datzelfde gold ook voor de dienstwoning op de bovenverdieping.
De onderhoudskosten begonnen eveneens een probleem te worden, helemaal bij een
gebouw dat weliswaar bijzonder fraai, maar ook onderhoudsgevoelig was. Bovendien
paste het niet meer in het tijdsbeeld; NS wilde een modern spoorbedrijf zijn,
met moderne stations. Het lot van het stationsgebouw was bezegeld toen de toenmalige
Rijksdienst voor de Monumentenzorg besloot dit gebouw niet op de "voorlopige
monumentenlijst" te plaatsen, in 1970 ging het tegen de vlakte. Toch
ging het niet helemaal verloren, want voor het nieuwe stationsgebouw werden de
bestaande fundamenten hergebruikt. Daardoor bleven de afmetingen hetzelfde, al
werd het nieuwe gebouw wel een stuk lager. In hoofdlijnen bestaat het uit dezelfde
onderdelen als haar voorganger; een wat hoger middendeel en lagere zijvleugels.
Wel zijn de verhoudingen totaal anders. Het middendeel -met het vouwdak- is nu
veel breder en de vleugels zijn een stuk korter. Dat middendeel bestaat voornamelijk
uit glas. Hier is de ruime hal, met aan de linkerkant de loketten en rechts een
restaurant. In de twee gesloten zijvleugeltjes zijn voornamelijk dienstruimten
te vinden. Het gebouw werd ontworpen door architect C. Douma, die in deze periode
vrijwel alle stationsgebouwen ontwierp. Het Gorinchemse stationsgebouw doet dankzij
haar bijzondere dak- sterk denken aan het stationsgebouw van Emmen, die dezelfde
architect zo'n zes jaar eerder ontwierp. Wel is dit gebouw een stuk kleiner en
oogt het een stuk minder monumentaal. Overigens werd in Gorinchem niet alleen
een nieuw stationsgebouw gerealiseerd, ook kreeg het tweede perron een bescheiden
overkapping en kon dat perron voortaan middels een tunneltje worden bereikt. Bij
dat perrontunneltje werd pijnlijk zichtbaar dat ook bij dit stationsproject op
de kosten moest worden gelet. In plaats van een rechthoekig, met tegeltjes afgewerkte
onderdoorgang werd nu gekozen voor een wat groot uitgevallen rioolbuis. Het is
een zogenoemd ARMCO-buis, die snel onder een spoor kon worden geschoven, zonder
dat het treinverkeer langdurig stil hoefde te liggen. De buizen zijn -zoals de
naam al aangeeft- van ARMCO-staal, een bijzonder robuuste staalsoort dat vooral
wordt toegepast bij duikers (een buis waarmee twee waterlopen worden verbonden).
De buizen die Ns als perrontunnel gebruikte zijn ruin 2,5 meter in diameter, waarbij
op de bodem een vlakke vloer is gelegd. De hoogte werd hierdoor tot 2,2 mater
gereduceerd, waardoor de onderdoorgang nogal claustrofobisch aandoet. Zelfs voor
mensen die daar -normaal gesproken- weinig last van hebben. In Gorinchem werd
de onderdoorgang doorgetrokken naar de andere kant van het spoor, alwaar het station
een eigen toegang kreeg. Aan die zijde waren inmiddels nieuwe woonwijken gebouwd.
Het huidige station heeft in de afgelopen halve eeuw een aantal grote veranderingen
meegemaakt. Toen het in 1971 werd geopend lag het aan een secundaire lijn, waarvandaan
men tweemaal per uur naar Dordrecht en slechts éénmaal per uur richting
Geldermalsen kon reizen. Met een dieseltrein, welteverstaan. Dit was het laatste
traject in het westen van Nederland waar nog met dieseltreinen werd gereden. Pas
in 1992 werd het spoor tussen Dordrecht en Geldermalsen van bovenleiding voorzien.
Tijdens die elektrificatiewerkzaamheden werd het in onbruik geraakte goederenemplacementje,
dat direct naast het station lag, opgeruimd. De vrijgekomen ruimte werd vervolgens
een P+R-terrein. De loketten werden in 2006 gesloten, in datzelfde jaar stopte
de allerlaatste NS-trein op dit station. Vanaf 2007 werd de dienstregeling tien
jaar lang door Arriva verzorgd. Het stationsgebouw onderging in 2012 een verbouwing.
In de jaren ervoor was de hal steeds meer een hangplek geworden, met alle negatieve
gevolgen van dien. Door enkele betrekkelijk simpele ingrepen werd de ruimte weer
voor de reizigers aantrekkelijk gemaakt. Het voormalige plaatskaartenkantoor was
enige jaren tevoren veranderd in een servicepunt, het restaurant bleef een horecagelegenheid.
Ook aan de buitenkant werd het gebouw weer wat aantrekkelijker; de dakrand, die
omstreeks het jaar 2000 een wat merkwaardige blauwgroene kleur kreeg, werd weer
wit geverfd. Veel ingrijpender is de verbouwing die enige jaren geleden begon
en -mede dankzij wat tegenslagen- nog altijd gaande is. Om het station in ook
voor minder validen toegankelijk te maken moeten er liften bij de perrontunnel
worden geplaatst. Omdat dit bij het oude, krappe tunneltje niet mogelijk was werd
besloten om een nieuwe onderdoorgang te bouwen, ditmaal aan de andere zijde van
het stationsgebouw. Ook werd het tweede perron verplaatst naar de andere kant
van het spoor. Tijdens de bouw bleven zowel het oude tunneltje als het oude perron
in gebruik, voor de minder validen werd de aloude gelijkvloerse oversteek tussen
de perrons tijdelijk in ere hersteld. Tijdens het weekeinde van 23 en 24 oktober
2021 werden zowel het oude tunneltje als het oude tweede perron gesloopt. Op dit
moment zijn werkzaamheden nog niet helemaal afgerond, zo zal het waarschijnlijk
nog tot medio december duren voordat de liften operationeel zijn. De gelijkvloerse
kruising is inmiddels vervallen, wie niet van de nieuwe tunnel gebruik kan maken
zal een flink stuk moeten omlopen
| . Boven
en onder: Het stationsgebouw beschikt over een zeer ruime hal, waarbij (vanaf
de ingang gezien) de loketten aan de linkerkant en de restauratie aan de rechterkant
waren. De loketten werden in 2006 gesloten. Arriva bouwde het vervolgens om tot
een infotmatie- en servicepunt. In die tijd werd de ruimte echter steeds meer
een hangplek, met alle negatieve gevolgen van dien. In 2012 werd de ruimte onder
handen genomen, waarbij -onder andere- de vloer werd vervangen. Ook kwam er nieuw
zitmeubilair en kwam er andere verlichting. Deze foto's tonen de hal kort na de
verbouwing. Op de foto hieronder is het vroegere lokettenfront, met haar opvallende
zilverkleurige reliëfband, te zien. Het was toen nog een Arriva-servicepunt.
Ook de huidige vervoerder Qbuzz heeft het vroegere plaatskaartenkantoor als infobalie
in gebruik. .
|