Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]
  

 

EMMEN

  
Afkorting:Emn
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect:C. Douma
Bouwjaar: 1965
Baanvak: Zwolle-Emmem
  
  
Al sinds jaar en dag is het Drentse Emmen het eindpunt van de regionale spoorlijn vanuit Zwolle. Emmen, ooit een klein dorpje, groeide in de twintigste eeuw uit tot de grootste gemeente van Drenthe. Aanvankelijk werd die veroorzaakt door de turfwinning in de omgeving, waardoor plaatsen als Klazienaveen en Nieuw Weerdinge ontstonden. Vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw maakt Emmen zelf enorme ontwikkelingen door , dankzij de vele industrieën, die zich juist hier vestigden. Zowel de tufwinning als een groot deel van de industrie zijn inmiddels verdwenen, het gebied is tegenwoordig aangemerkt als "anticipeerregio"…
Emmen kent een zeer lange geschiedenis,. De hunebedden in het gebied herinneren aan het feit dat hier al zeker vijf eeuwen geleden werd gewoond, geleefd en gestorven. Het dorp Emmen bestaat uiteraard veel minder lang, maar kent desondanks een historie die bijna negen eeuwen beslaat. Emmen ontstond ooit als brinkdorp, waar eeuwenlang de landbouw de belangrijkste bron van bestaan was. Vanaf het midden van de negentiende eeuw komt de grootschalige vervening op gang. Voor het dorp Emmen veranderde er aanvankelijk niet zo veel, maar
door het ontstaan van de diverse veenkoloniën groeide het inwonertal van de ook toen al uitgestrekte gemeente wel flink.
Aan het begin van de twintigste eeuw wordt Emmen aangesloten op het spoornet, dankzij de aanleg van een lokaalspoorlijn tussen Zwolle en Stadskanaal. Deze spoorverbinding werd aangelegd door de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS), die in noordoost Nederland een tamelijk omvangrijk netwerk bouwde. Naast de lijn Zwolle-Emmen-Stadskanaal kwam er ook een spoorverbinding tussen Almelo en Mariënberg, tussen Assen en Gasselternijveen, tussen Stadskannal en Zuidbroek en van Zuidbroek naar Delfzijl. De initiatiefnemer van dit spoornetwerk was de Winterswijkse industrieel Jan Willink (jazeker, die van de Twents/Achterhoekze GOLS-spoorlijnen!), die zijn bestaande netwerk verder wilde uitbreiden met een eigen spoorverbinding naar Delfzijl. De sterk opkomende textielindustrie zou hierdoor een (min of meer) directe route naar deze noordelijke zeehaven krijgen. Het eerst kwam in 1903 het spoor tussen Zwolle en Ommen gereed, in het najaar van 1905 was de lijn tot Stadskanaal gevorderd en kreeg ook Emmen haar eerste station. Het laatste stuk tussen Stadskanaal en Delfzijl, via Veendam en Zuidbroek zou pas in 1910 worden voltooid. Jan Willink maakte de totstandkoming van de NOLS-lijnen trouwens niet meer mee. Hij stierf in 1896, ver voordat de bouw ervan begon.
Het eerste station van Emmen werd in 1905 in gebruik genomen. Het bijbehorende stationsgebouw was een typisch NOLS-gebouw, ontworpen door E. Cuypers (een neef van de beroemde bouwmeester P.J.H. Cuypers) en was van hetzelfde type zoals nu nog in het Sallandse Mariënberg is aan te treffen. Een relatief groot gebouw, zeker gezien de grootte van het dorp Emmen destijds. In de eerste jaren van haar bestaan gaat het goed, mede dankzij de aanleg van enkele aanvullende tramlijnen. Maar in de jaren dertig van de twintigste eeuw gaat het mis en wordt zelfs gedreigd met het opheffen van alle NOLS-lijnen. Belangrijkste oorzaken waren de economische crisis en de opkomst van de bus. Met name die economische crisis kwam in het zuidoosten van Drenthe extra hard aan, door de sterk afgenomen vraag naar turf was de werkloosheid in dit deel van het land enorm. Van de spoorverbinding tussen Zwolle en Stadskanaal bleef alleen het deel tussen Zwolle en Emmen open voor het reizigersvervoer. Het gedeelte tussen Emmen en Gasselternijveen sloot in 1938. Op dat traject speelden zich tijdens de Tweede Wereldoorlog nogal merkwaardige taferelen af. Nadat aan het begin van de oorlog de lijn weer enkele maanden voor reizigersvervoer in gebruik was geweest werd aan het einde van diezelfde oorlog in opdracht van de Duitse bezetter het spoor tussen Emmen en Gasselternijveen opgebroken, zodat het vrijgekomen ijzer voor andere doeleinden kon worden gebruikt. Maar men krijgt al heel snel spijt van deze beslissing en werd het traject weer van rails voorzien. Er werden zelfs weer even passagiers vervoerd. Overigens niet voor lang, in 1946 werd het spoor tussen Weerdinge en Buinen wederom opgebroken en nu voorgoed. Een jaar later viel ook het doek voor de tramlijnen...

Boven: Het huidige stationsgebouw van Emmen kwam in 1965 gereed en was een ontwerp van architect C. Douma. Het valt vooral op door haar bijzondere dakconstructie, waardoor het lage gebouw wat meer volume krijgt. Douma zou dit later nog eens toepassen bij het stationsgebouw van Gorinchem. Deze foto werd al in 2007 gemaakt, de kleurstelling ban het gebouw is inmiddels behoorlijk gewijzigd. Ook is het NS-logo allang verdwenen, datzelfde geldt uiteraard ook voor het oude NS-restaurant logo...
.
.
Onder: Station Emmen is al sinds mensheugenis het eindpunt van de spoorlijn uit Zwolle, maar dat is niet altijd het geval geweest. Oorspronkelijk liep het spoor vanuit Emmen via Weerdinge, Buinen em Gasselternijveen door naar Stadskanaal. Van dat vroegere spoor resteert nog slechts een klein stukje van enkele honderden meters. Overigens schijnt Emmen over enkele jaren een treinverbinding met het Duitse Rheine te krijgen...
.
 
 
 
Onder: Het eerste stationsgebouw van Emmen was een typisch NOLS-gebouw van het type 2e klasse en was een ontwerp van E. Cuypers. Het gebouw was nagenoeg identiek aan van station Mariënberg. Het grootste verschil was dat bij dit gebouw de goederenloods aanzienlijk groter was. Helaas kreeg het Emmense stationsgebouw al snel met vochtproblemen te maken, waardoor het een dikke pleisterlaag kreeg. Deze ansichtkaart werd aan het begin van de jaren zestig uitgegeven, een tijdsbeeld dat mede door de klassieke Peugeot wordt bepaald. Op de achtergrond is nog net de (toen nog) nieuwe Van Gend en Loos-loods te zien...
.
(Ansichtkaart)
Onder: Even ten zuiden van het stationsgebouw, nabij de Boslaan, stond deze unieke watertoren. Het "reservoirgebouw", zoals de NOLS het bouwwerk noemde, werd gelijktijdig met het eerste station gebouwd en heeft tot ongeveer 1957 dienstgedaan. Kort hierna werd het afgebroken. Op deze plek ligt nu het uiteinde van het eerste perron. De foto werd waarschijnlijk vanaf de overweg in de Boslaan gemaakt, de huizen op de achtergrond staan er nog altijd...
.
 
 
Onder: Schuin tegenover het station was het tramstation van de EDS. Vanuit Emmen reden trams naar Erm en naar Ter Apel. De tramverbinding werd in 1909 in gebruik genomen en hield het uit tot 1947. Het stationsgebouw bleef daarna nog in gebruik bij de busmaatschappij, tot het aan het einde van de jaren zeventig door brand werd verwoest. Op deze plek staat nu een onooglijk kantoorpand…
.
(Ansichtkaart)
Onder: Het is anno nu haast niet voor te stellen, maar zo zag Emmen er zo'n 125 jaar geleden uit. Een eenvoudig plattelandsdorpje, dat -anders dan veel andere plaatsen binnen de gemeente Emmen- niet als veenkolonie maar als brinkdorp is ontstaan. Er is zelfs een tijd geweest dat het naburige Roswinkel (ook een brinkdorpje) groter was. Vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw maakte Emmen een enorme groei door en groeide het uit tot een stad van bijna 60.000 inwoners. Nog altijd is het na Assen de grootste plaats van Drenthe...
.
(Ansichtkaart)
 
 
Onder: Wie aan de omgeving van Emmen denkt, zal waarschijnlijk als eerste aan de turfwinning denken. Turf werd gedurende lange tijd gebruikt als brandstof, onder andere in de kachels thuis. Het is in feite gedroogd veen en werd -onder andere- in noordoost Nederland gewonnen, in het oosten van Groningen, Zuidoost Drenthe en het noorden van Overijssel. In die gebieden lag één groot, aaneengesloten veengebied, dat het "Bourtangemoeras" werd genoemd. Op de foto is een stapel turven op een kruiwagen te zien. De foto werd gemaakt in een veenmuseum nabij Vriezenveen, aan de zuidelijke rand van het genoemde veengebied...
.
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 31-03-2021