| |
DRIEBERGEN-ZEIST
| |
|
Afkorting: | Db |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Architecten: | K.
van der Gaast | | M.W.
Markenhof | Bouwjaar:
| 1960-1962 | Verbouwd: | 1997 | Gesloopt:
| 2017 |
Baanvak: | Utrecht-Arnhem |
| | | |
Wie op dit moment (oktober 2019) op station Driebergen-Zeist
moet zijn komt terecht in een enorme bouwput. Al enkele jaren wordt hier gewerkt
aan een compleet nieuw station en het oplossen van een verkeersknelpunt daar direct
naast. Het oude exemplaar is inmiddels volledig gesloopt, waarmee een einde kwam
aan een uniek station. Want uniek, dat was station Driebergen-Zeist zeker.
Van de Nederlandse stations met een dubbele plaatsnaam was het één
van de weinige fie ook echt in de beide plaatsen stond. Het grootste deel bevond
zicht in de vroegere gemeente Driebergen-Rijssenburg, dat inmiddels is opgegaan
in de gemeente Utrechtse Heuvelrug. De twee perrons lagen echter voor een deel
in de naburige gemeente Zeist. Overigens zijn de beide plaatsen waarnaar het station
is vernoemd nog altijd op ruime afstand. Landelijke bekendheid kreeg het station
in de jaren vijftig, vanwege de goede koffie en de unieke manier waarop deze op
het perron werd geserveerd. Niet zelden gebeurde het dat de trein iets te vroeg
op het station aankwam en vervolgens iets te laat vertrok. Zodoende kon er meer
koffie worden verkocht. Berucht was het station echter ook, vanwege de lucht die
de naastgelegen vleeswarenfabriek Gevato nogal eens verspreidde
Station
Driebergen-Zeist bestaat al sinds 1844. Het ligt aan de "Ehijnspoorweg",
de spoorverbinding tussen Amsterdam en het Duitse Elten, via Utrecht, Arnhem en
Zevenaar. In de loop van de tijd veranderde het station meerdere keren van naam.
In de beginjaren heette het eenvoudigweg Driebergen, rond 1864 werd dit gewijzigd
in Zeist-Driebergen. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het weer Driebergen,
Zeist had toen een eigen station gekregen. In 1948 werd de stationsnaam nog één
keer veranderd, nu in het huidige Driebergen-Zeist. Het station van Zeis was toen
trouwens allang weer opgeheven. Als straks het nieuwe station gereed komt zal
dit alweer het vierde exemplaar zijn, het allereerste tijdelijke haltegebouwtje
meegerekend. Het eerste echte stationsgebouw kreeg het station in 1864, dit gebouw
zou er -zij het in een later gewijzigde vorm- bijna een eeuw blijven staan. Rond
1900 werd het toenmalige stationsgebouw uitgebreid, kwam er een monumentale luchtbrug
naar het tweede perron en kreeg dat perron een bijzondere overkapping. Vanaf het
einde van de jaren vijftig begon de ombouw naar het derde station. Dit was het
station dat onlangs werd gesloopt, het kwam in 1962 gereed en was een ontwerp
van de architecten K. van der Gaast en M.W. Markenhof. Bij dat nieuwe stationsgebouw
werd de loopbrug vervangen door een tunnel. Deze werd doorgetrokken naar de andere
zijde van het emplacement, waar een aparte ingang (aanvankelijk zelfs met een
eigen loket) werd gebouwd. Helaas zou dit station het aanzienlijk minder lang
uithouden dan haar voorganger, na 55 jaar viel het begin oktober 2017 ten prooi
aan de slopershamer. De bouw van het nieuwe station valt samen met een totale
reconstructie van het hele stationsgebied. Directe aanleiding vormde de naastgelegen
overweg in de Hoofdstraat, dat al vele jaren een verkeersknelpunt was. deze zal
worden vervangen door een onderdoorgang, waarbij de weg tevens zal worden verbreed.
De overweg aan de andere kant van het station (aan de Odijkerweg) is inmiddels
opgeheven. Daarnaast zal het spoor op dit deel van het traject viersporig worden
genaakt. De twee perrons, die het station nu nog heeft, worden vervangen door
één centraal eilandperron. Om deze vanaf de straat te kunnen bereiken
wordt het complete gebied om het station afgegraven, zodat de sporen ogenschijnlijk
hoger komen te liggen. Ook komt er een nieuw busstation, krijgt het station een
ruime fietsenstalling en is er inmiddels een riante parkeergarage gerealiseerd.
Als alles volgens planning verloopt zal het nieuwe station in 2021 gereedkomen.
De wijzigingen hebben echter ook een keerzijde; zoals het er nu naar uitziet zullen
er in de nabije toekomst geen intercity's meer stoppen op dit station
|
Boven:
Her stationsgebouw, enkele jaren voordat het werd gesloopt. Het gebouw viel vooral
op door de afgeschuinde wanden, al zijn die op deze foto niet zo goed te zien.
Ook opvallend waren de vrij hoge, gemetselde toren en de brede dakstroken. Dat
aan onderhoud niet veel meer werd gedaan is op deze foto uit 2015 helaas ook te
zien...
| . | Onder:
De "Zeister" kant van het station had een eigen entree, die toegang
gaf tot de perrontunnel. Deze ingang kwam al in 1960 gereed, twee jaar eerder
dan het stationsgebouw. Het bouwwerkje had een opvallende driehoekige plattegrond.
Let ook op de bijzondere gevelversiering. .
|
| | | | Onder:
In de tweede helft van de jaren negentig werd bet station flink verbouwd. Daarbij
werd het stationsgebouw uitgebreid met een lange fietsenstalling en een soort
"eindgebouw", waarin een rijwielhandel zat. Ook wat dit de toegang tot
de aangrenzende stalling. .
| Onder:
Op de perrongevel van het onlangs gesloopte stationsgebouw was dit herinneringsreliëf
te zien, waarop het stationsgebouw uit 1864 was afgebeeld. Het werd in 1963 op
het gebouw aangebracht en was een geschenk van de "Algemeene Bond van Forenzen".
Inmiddels is het reliëf veiliggesteld en zal straks een nieuw plekje krijgen
in het toekomstige station. .
| | | | | Onder:
De bijzonder fraaie, monumentale perronoverkapping op het (vroegere) tweede perron
is een overblijfsel van het station uit 1864. De overkapping werd in 1901 gebouwd,
vermoedelijk door het bedrijf A.J. Aangenendt uit 's Hertogenbosch. Inmiddels
is de overkapping, welke een gemeentelijk monument is, gedemonteerd. Het zal worden
opgeknapt en in een later stadium worden herbouwd, als onderdeel van een nog te
bouwen perronbeschutting
.
| | | | | Onder:
De vroegere overweg in de Hoofdstraat, direct ten oosten van het station. Decennialang
was dit een berucht knelpunt, de weg is immers een belangrijke verbindingsroute
tussen Driebergen-Rijssenburg en Zeist en ligt bovendien in het verlengde van
de provinciale weg N225. Opmerkelijk is de schuine hoek waarin die weg het spoor
kruist. Die hoek bleek bepalend te zijn geweest voor de vorm van het onlangs gesloopte
station. Deze foto werd gemaakt in 2015, toen de overweg nog volop in bedrijf
was. Inmiddels is hier een onderdoorgang, waardoor de files als gevolg van een
gesloten overweg tot het verleden behoren. Ongeveer op deze plek stond trouwens
ooit een bijzonder fraai seinhuis
(zie de volgende afbeelding) .
| Onder:
Dezelfde overweg, maar dan gezien in tegenovergestelde richting. Op deze foto
uit 1971 staat zonder twijfel het fraaiste seinhuis van ons land. Naar verluid
was de bovenbouw (met het torentje ooit een tuinkoepel, afkomstig van het nabijgelegen
landgoed Willinkshof. Het seinhuis heeft tot 1972 dienstgedaan, in dat jaar werd
de beveiliging gemoderniseerd. Kort hierna werd de unieke seinpost gesloopt, omdat
de weg moest worden verbreed. Dat zou in deze tijd ongetwijfeld anders zijn gegaan.
Overigens gaat het verhaal dat het indertijd wel degelijk de bedoeling was de
bovenbouw van de seinpost te bewaren, maar was er bij de afbraak iets misgegaan... .
| | | | | Onder:
Op 24 juni 2018 leken de oude tijden weer even te herleven op dit station. Op
de plek waar ooit een loopbrug heeft gestaan staat sinds enkele jaren weer een
tijdelijk exemplaar. Deze was noodzakelijk geworden omdat de perrontunnel buiten
gebruik was gesteld. De brug is een onderdeel van een tijdelijk station, het zal
later weer worden verwijderd. "Hondekop"-treinstel 766, welke die middag
het station voorbijreed, maakt het nostalgische plaatje compleet... .
| Onder:
Direct ten noorden van het station, aan de Odijkerweg, stond ooit de roemruchte
slachterij en vleeswarenfabriek Gevato. Het bedrijf werd in de jaren dertig van
de vorige eeuw opgericht door de gebroeders Van
Toorn, en telde ooit honderden medewerkers. Het had
een eigen spooraansluiting én zelfs een eigen laad/losperron. De fabriek
was berucht vanwege de doordringende stank, die ook op het station goed te ruiken
was. Gevato hield in 1977 op te bestaan, op de plek van de vroegere fabriek staat
nu een kantorencomplex. .
(Ansichtkaart)
| | | |
| |
versie: 28-10-2019 |