In 2019 was het exact 175 jaar geleden dat het spoor
tussen Utrecht en Driebergen in gebruik werd genomen en laatstgenoemde plaats
haar eerste station kreeg. Tegenwoordig zijn zowel Zeist als Driebergen-Rijssenburg
forenzenplaatsen, in beide gevallen dankzij een strategische ligging nabij een
autosnelweg. In Zeist is al sinds jaar en dag het hoofdkwartier van onze nationale
voetbalbond gevestigd. Ook is de Slotstad bekend van haar kasteel en haar vroegere
bestekfabrieken (Gero, Sola). In Driebergen-Rijssenburg bevindt zich nog altijd
het hoofdkwartier van de Verkeerspolitie. Jarenlang was het de thuisbasis van
de beroemde -en beruchte- "politie-Porsches". Daarnaast is de omgeving,
met haar vele kastelen en landhuizen, geliefd bij toeristen. Beide plaatsen liggen
dan ook aan de Utrechtse Heuvelrug, in een streek die de Stichtse Lustwarande
wordt genoemd. Toen de Rhijnspoorweg werd aangelegd was de omgeving nog vooral
agrarisch. Toch kwam hier al in 1844 een station, dat echter ver van de bewoonde
wereld was gelegen. Dat station, halte is trouwens een betere omschrijving,
kwam bij de kruising met een oude straatweg tussen Utrecht en Arnhem. Zoals bij
de "Rhijnspoorwegmaatschappij" gebruikelijk was kreeg het station aanvankelijk
een tijdelijk, houten gebouw, door de maatschappij zelf een "directiekeet"
genoemd. Die keet zou er uiteindelijk twintig jaar blijven staan, het werd in
de tussentijd zelfs een keer uitgebreid. De halte kreeg in 1854 een tweede perron.
Ongeveer tegelijkertijd werd het complete spoortraject tussen Amsterdam en Arnhem
herlegd. De Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS) had de spoorlijn namelijk
in breedspoor aangelegd, aanvankelijk in ons land de standaard. Maar om een aansluiting
met het Duitse spoor mogelijk te maken moest worden omgeschakeld op normaalspoor,
hetgeen vanaf dat moment ook in Nederland de standaard werd. In 1864 kwam het
eerste echte stationsgebouw gereed. Dit was een eenvoudig gebouw, dat onder haar
zadeldak slechts één bouwlaag had. Naast de gebruikelijke faciliteiten
beschikte het gebouw over een aparte wachtruimte voor dames. Wie het gebouw ontwierp
is overigens niet bekend. Mede dankzij het spoor nam de bevolking in de omgeving
flink toe. Vooral gegoede burgers wisten Driebergen in die tijd te vinden. In
Zeist kwam de industrie op gang, die ook voor de nodige bevolkingsaanwas zorgde.
Maar nog altijd was het station, dat inmiddels de naam Zeist-Driebergen had gekregen,
op grote afstand van zowel Driebergen als Zeist. Toch duurde het nog tot circa
1880 voordat er aanvullend vervoer kwam in de vorm van een omnibus. Twee jaar
later werden vanaf het station twee tramlijnen in gebruik genomen, één
naar Zeist en één naar Driebergen. Het bleek het begin van een interlokale
tramverbinding tussen Amersfoort en Arnhem, via Zeist, Driebergen, Doorn, Rhenen
en Wageningen. Uiteraard had de tram ook een stop bij station Zeist-Driebergen
Aan
het einde van de negentiende eeuw en de tijdens de daaropvolgende eeuwwisseling,
de NRS is dan al opgegaan in Staatsspoor, ondergingen zowel het station als het
stationsgebouw wat wijzigingen. Zo werd in 1894 een voetgangersbrug tussen de
twee perrons gebouwd, waarmee een einde kwam aan het gelijkvloerse overpad. Voor
diegenen die niet van die nieuwe brug gebruik kon maken werd een soort rolconstructie
tussen de twee perrons gemaakt. Enkele jaren later, rond het jaar 1900, was het
stationsgebouw aan de beurt. Aan de linkerkant kreeg het gebouw een extra verdieping.
Dit werd de nieuwe stationswoning, zodat de ruimte eronder voor uitbreiding van
de stationsfaciliteiten kon worden benut. Naast dit verhoogde deel werd een soort
poort gebouwd, welke als uitgang ging dienen. Tot slot kreeg het tweede perron
in 1901 haar bekende overkapping. In datzelfde jaar kreeg Zeist trouwens een eigen
station
| . Boven:
Een kleurige ansichtkaart van station "Zeist-Driebergen", begin twintigste
eeuw. Het is een ingekleurde foto, die vanaf de nieuwe voetgangersbrug werd gemaakt.
De -eveneens nieuwe- perronoverkapping op het tweede perron is hier niet zichtbaar,
die bevindt zich namelijk achter de fotograaf. De wat rommelig ogende bebouwing
rechts van het station werd ook kort geleden gebouwd. Het gebouw rechtsonder was
het voormalige postgebouw annex goederenbewaarplaats. Tussen deze loods en het
stationsgebouw is de poort-achtige uitgang (met controlepost) ingeklemd. .
Onder:
Van het allereerste stationsgebouw bestaan -voor zover ik na kon gaan- geen afbeeldingen.
Het hier getoonde gebouw geeft een idee hoe zo'n "directiekeet" van
de Rhijnspoor er uitzag. Dit is overigens het vroegere stationsgebouw van Oudewater... .
|