Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ] Volgende pagina ]
   

 

DEN HAAG HOLLANDS SPOOR (HS)

   
Afkorting: Gv
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architect: D.A.N. Margadant
Bouwjaar: 1888 (perrongebouwen en overkappingen)-1893 (stationsgebouw)
Gerenoveerd: 1988-1997
Status: Rijksmonument
   
   
   
Het eerste HIJSM-station in Den Haag werd in 1843 in gebruik genomen. Dit station werd destijds aan de rand van de stad gebouwd, ver van het centrum. Eigenlijk stond het in de gemeente Rijswijk, maar doordat die gemeente in ruil voor geld wat van haar grondgebied afstond kwam het toch nog op Haags grondgebied terecht.
Dit station heeft het bijna vijftig jaar uitgehouden. Maar in de jaren tachtig van de negentiende eeuw bleek het station te krap te worden. Bovendien moest de spoorbaan worden opgehoogd omdat de stad snel groeide en de gelijkvloerse spoorbaan voor steeds meer oponthoud ging zorgen voor het weg- en tramverkeer, maar ook voor het scheepvaartverkeer langs het Trekvliet. Bovendien kon nu een ongelijkvloerse kruising met het NRS-spoor worden aangelegd.
Het station werd in verschillende fasen gebouwd. De eerste fase bestond uit het ophogen van de spoorbaan en de aanleg van een nieuw verhoogd emplacement. Het nieuwe verhoogde emplacement werd achter het bestaande station aangelegd, zodat het oude station voorlopig nog in gebruik kon blijven. Op het verhoogde emplacement werd een groot eilandperron aangelegd met daarop drie perrongebouwen. In 1888 werden het nieuwe verhoogde perron in gebruik genomen.
De volgende fase begint met het bouwen van een tijdelijk "stationsgebouwtje". Pas daarna werd het oude station afgebroken en kon men met de bouw van het nieuwe stationsgebouw beginnen. Tot slot werden de fraaie perronkappen gebouwd. Het nieuwe station Hollands Spoor werd uiteindelijk in 1893 in gebruik genomen.
Vanaf 1907 werd het station aan de noordzijde uitgebreid met extra perrons en perronoverkappingen. Dit in verband met de nieuwe spoorlijn naar Rotterdam Hofplein. Deze eerste geëlektrificeerde spoorbaan van Nederland werd in 1908 in gebruik genomen. Deze uitbreidingen werden overigens eind jaren tachtig/begin jaren negentig weer ongedaan gemaakt. De sporen en perrons zijn verdwenen en ook de extra perronkap is gesloopt.

 

 



Boven: Het fraaie entreegebouw.
 
Onder: De stationshal.
 
Onder: Deze "rijtuigenkap" uit 1862 is een overblijfsel van het eerste HIJSM-station. Het is de oudste, nog bestaande stationsoverkapping van Nederland. Tegenwoordig doet de kap voornamelijk dienst als overdekte fietsenstalling.
Onder: Perronzijde met de fraaie overkapping. De lift (links op de foto) ontsiert het geheel helaas een beetje.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 21-09-2007