|
|
DEN
HAAG HOLLANDS SPOOR (HS)
|
|
|
Afkorting: |
Gv |
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij
(HIJSM) |
Architect: |
D.A.N. Margadant |
Bouwjaar:
|
1888
(perrongebouwen en overkappingen)-1893 (stationsgebouw) |
Gerenoveerd: |
1988-1997 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
|
|
Het
eerste HIJSM-station in Den Haag werd in 1843 in gebruik genomen.
Dit station werd destijds aan de rand van de stad gebouwd, ver van
het centrum. Eigenlijk stond het in de gemeente Rijswijk, maar doordat
die gemeente in ruil voor geld wat van haar grondgebied afstond kwam
het toch nog op Haags grondgebied terecht.
Dit station heeft het bijna vijftig jaar uitgehouden. Maar in de jaren
tachtig van de negentiende eeuw bleek het station te krap te worden.
Bovendien moest de spoorbaan worden opgehoogd omdat de stad snel groeide
en de gelijkvloerse spoorbaan voor steeds meer oponthoud ging zorgen
voor het weg- en tramverkeer, maar ook voor het scheepvaartverkeer
langs het Trekvliet. Bovendien kon nu een ongelijkvloerse kruising
met het NRS-spoor worden aangelegd.
Het station werd in verschillende fasen gebouwd. De eerste fase bestond
uit het ophogen van de spoorbaan en de aanleg van een nieuw verhoogd
emplacement. Het nieuwe verhoogde emplacement werd achter het bestaande
station aangelegd, zodat het oude station voorlopig nog in gebruik
kon blijven. Op het verhoogde emplacement werd een groot eilandperron
aangelegd met daarop drie perrongebouwen. In 1888 werden het nieuwe
verhoogde perron in gebruik genomen.
De volgende fase begint met het bouwen van een tijdelijk "stationsgebouwtje".
Pas daarna werd het oude station afgebroken en kon men met de bouw
van het nieuwe stationsgebouw beginnen. Tot slot werden de fraaie
perronkappen gebouwd. Het nieuwe station Hollands Spoor werd uiteindelijk
in 1893 in gebruik genomen.
Vanaf 1907 werd het station aan de noordzijde uitgebreid met extra
perrons en perronoverkappingen. Dit in verband met de nieuwe spoorlijn
naar Rotterdam Hofplein. Deze eerste geëlektrificeerde spoorbaan
van Nederland werd in 1908 in gebruik genomen. Deze uitbreidingen
werden overigens eind jaren tachtig/begin jaren negentig weer ongedaan
gemaakt. De sporen en perrons zijn verdwenen en ook de extra perronkap
is gesloopt.
|
|
Boven:
Het fraaie entreegebouw.
|
|
Onder:
De stationshal.
|
|
|
|
Onder:
Deze "rijtuigenkap" uit 1862 is een overblijfsel van
het eerste HIJSM-station. Het is de oudste, nog bestaande stationsoverkapping
van Nederland. Tegenwoordig doet de kap voornamelijk dienst als
overdekte fietsenstalling.
|
Onder:
Perronzijde met de fraaie overkapping. De lift (links op de foto)
ontsiert het geheel helaas een beetje.
|
|
|
|
|
versie: 21-09-2007 |