In 1891, drie jaar na de ingebruikname van
het verhoogde perron, begint de bouw van het monumentale stationsgebouw.
Waarom er zo'n lange periode tussenin zat weet ik niet precies,
maar ik denk dat het iets te maken kan hebben met de felle concurrentiestrijd
tussen de Staatsspoor en de HIJSM. De Staatsspoor had net de NRS
overgenomen, en begon aan een verbouwing van het NRS-station, dat
inmiddels was omgedoopt tot Staatsspoor. Zo werd er onder andere
een koninklijke wachtkamer ingebouwd. Dit om er maar voor te zorgen
dat station Staatsspoor het belangrijkste station van Den Haag zou
blijven. Waarschijnlijk heeft de HIJSM deze verbouwing afgewacht
en heeft vervolgens het monumentale stationsgebouw als antwoord
een gebouwd. Nogmaals: het is gissen of het inderdaad zo is verlopen,
maar dat de twee maatschappijen landelijk, maar zeker in Den Haag,
in een felle concurrentiestrijd waren verwikkeld staat vast.
Twee jaar later waren zowel stationsgebouw als de overkappingen
gereed, en kon het stationscomplex in gebruik worden genomen.
Evenals het nabijgelegen station Staatsspoor heeft ook station Hollands
Spoor een koninklijke wachtkamer. Deze wachtkamer bevindt zich in
het koninklijk paviljoen, dat was gevestigd in de linkervleugel
van het stationsgebouw. Een opvallende luifel markeert de ingang
van dit paviljoen.
Het stationsgebouw -en ook de perrongebouwen- zijn versierd met
zandstenen reliëfs. Over deze reliëfs is nogal wat te
doen geweest. Zo beklaagde een krant zich over de "achterlijke
kwaliteit van het beeldhouwwerk". Ook de reliëfs op de
perrongebouwen moesten eraan geloven: "te klein, veel onnozele
details en slecht afgewerkt".
De oorspronkelijke stationshal moet vroeger erg fraai zijn geweest.
Hoe het er uit moet hebben gezien is niet bekend. Aan het einde
van de jaren veertig werd de stationshal gemoderniseerd. Daarbij
werden alle ornamenten, plafonds en dergelijke gesloopt. Er is dan
ook helemaal niets bewaard gebleven van de oude stationshal. Zelfs
geen foto's of tekeningen. Daar kwam men achter tijdens de restauratie
van het stationsgebouw en de stationshal.
De hal werd vervolgens met moderne materialen, maar met een negentiende-eeuwse
karakter gerenoveerd. Een geslaagde renovatie!
|
|