Home ] Terug naar de eerste pagina ] Volgende pagina ]

   
 

DEN HAAG HS

 

Stationsgebouw

Bouwjaar: 1891-1893
Gerenoveerd: 1994-1997
   

In 1891, drie jaar na de ingebruikname van het verhoogde perron, begint de bouw van het monumentale stationsgebouw. Waarom er zo'n lange periode tussenin zat weet ik niet precies, maar ik denk dat het iets te maken kan hebben met de felle concurrentiestrijd tussen de Staatsspoor en de HIJSM. De Staatsspoor had net de NRS overgenomen, en begon aan een verbouwing van het NRS-station, dat inmiddels was omgedoopt tot Staatsspoor. Zo werd er onder andere een koninklijke wachtkamer ingebouwd. Dit om er maar voor te zorgen dat station Staatsspoor het belangrijkste station van Den Haag zou blijven. Waarschijnlijk heeft de HIJSM deze verbouwing afgewacht en heeft vervolgens het monumentale stationsgebouw als antwoord een gebouwd. Nogmaals: het is gissen of het inderdaad zo is verlopen, maar dat de twee maatschappijen landelijk, maar zeker in Den Haag, in een felle concurrentiestrijd waren verwikkeld staat vast.
Twee jaar later waren zowel stationsgebouw als de overkappingen gereed, en kon het stationscomplex in gebruik worden genomen.
Evenals het nabijgelegen station Staatsspoor heeft ook station Hollands Spoor een koninklijke wachtkamer. Deze wachtkamer bevindt zich in het koninklijk paviljoen, dat was gevestigd in de linkervleugel van het stationsgebouw. Een opvallende luifel markeert de ingang van dit paviljoen.
Het stationsgebouw -en ook de perrongebouwen- zijn versierd met zandstenen reliëfs. Over deze reliëfs is nogal wat te doen geweest. Zo beklaagde een krant zich over de "achterlijke kwaliteit van het beeldhouwwerk". Ook de reliëfs op de perrongebouwen moesten eraan geloven: "te klein, veel onnozele details en slecht afgewerkt".
De oorspronkelijke stationshal moet vroeger erg fraai zijn geweest. Hoe het er uit moet hebben gezien is niet bekend. Aan het einde van de jaren veertig werd de stationshal gemoderniseerd. Daarbij werden alle ornamenten, plafonds en dergelijke gesloopt. Er is dan ook helemaal niets bewaard gebleven van de oude stationshal. Zelfs geen foto's of tekeningen. Daar kwam men achter tijdens de restauratie van het stationsgebouw en de stationshal.
De hal werd vervolgens met moderne materialen, maar met een negentiende-eeuwse karakter gerenoveerd. Een geslaagde renovatie!

Boven: Ingang van het stationsgebouw.
(Waarom moest er nou weer zo nodig een richtingbord pal voor de ingang worden geplaatst?!?!)
 
Onder (beide foto's): De fraaie zandstenen reliëfs aan de voorgevel van het Koninklijk Paviljoen.
   
   
Onder: Aan de perronzijde is, afgezien van het Rijkswapen in het fronton, nauwelijks te zien dat dit de koninklijke wachtkamer is...
Onder: Een fraaie luifel markeert de ingang van het koninklijk paviljoen. De luifel werd overigens pas rond 1907 geplaatst.

Volgende pagina ]

  Free counter and web stats versie: 21-08-2007