Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ] [ Volgende pagina ]
  

 

CULEMBORG

  
Afkorting:Cl
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect:C. Douma
Bouwjaar: 1974
Baanvak: Utrecht - 's Hertogenbosch
  
  
Ook in het Gelderse Culemborg moest in de eerste helft van de jaren zeventig een bestaand negentiende eeuws stationsgebouw wijken door nieuwbouw, het is één van de weinige kleinere stations uit die tijd dat niet van een standaards stationsgebouw werd voorzien. Belangrijkste reden hiervoor is de wat hogere ligging van de perrons, die aan de oprit van de spoorbrug over de Lek zijn geplaatst. Daarnaast was er voor dit station een wat uitgebreider programma van eisen, waardoor een standaardgebouwtje niet zou voldoen. Opmerkelijk genoeg verving dit stationsgebouw een Waterstaatgebouw, wat dus wél een standaardgebouw was. Nog opmerkelijker; van dat eerste station is tot op de dag van vandaag een duidelijk herkenbaar restant overgebleven.
De stad Culemborg ligt nabij de rechteroever van de Lek, zo'n 20 kilometer ten zuidoosten van Utrecht. Het is een stad met een rijke historie, de diverse torens -duidelijk vanuit de trein te zien- zijn al van ver zichtbaar. Vanuit de lucht valt meteen de merkwaardige vorm van de binnenstad op; een ovaalvormige stadskern met daaraan vastgeplakt de rechthoekige Nieuwstad. De stad, die in de veertiende eeuw stadsrechten kreeg, ontstond ooit op een stroomrug van een klein riviertje, de Meer genaamd. Culemborg kreeg hierdoor niey zo'n monumentale rivierfront zoals Kampen of Zutphen hebben. Die wat afzijdige ligging zorgde ervoor dat het eeuwenlang een betrekkelijk klein stadje bleef. Desondanks ontwikkelde het zich al vroeg tot industriecentrum, die aanvankelijk vooral in het gebied tussen de stad en de Lek was ontstaan. Vooral de tabaksindustrie en de fabricage van meubels werd belangrijk werd. Ook kwamen er enkele steenfabrieken en er was zelfs een gewerenfabriek. Uiteraard kreeg de industrie een enorme stimulans dankzij de komst van het spoor.
Station Culemborg ligt aan de spoorlijn Uttrecht - 's-Hertogenbosch - Boxtel, Dit is één van de oorspronkelijke Staatslijnen, die tussen 1863 en 1872 van overheidswege werden gebouwd. Deze spoorlijn, ook wel bekend als Staatslijn H, was destijds de eerste die de grote rivieren kruist. De aanleg zorgde dan ook voor de nodige uitdagingen. Dat begon al met het bepalen van het spoortracé, het was namelijk niet eens de bedoeling dat het spoor via Culemborg zou worden gelegd. In het oorspronkelijke plan was de spoorlijn namelijk veel verder naar het oosten geprojecteerd. Vanaf Utrecht zou de lijn parallel met het spoor naar Arnhem lopen, om pas ter hoogte van Maarsbergen naar het zuiden af buigen. Via Amerongen en Tiel zou dan 's-Hertogenbosch worden bereikt. Maar onder druk van de Tweede Kamer werd het tracé gewijzigd en werd het spoor via Culemborg en Zaltbommel naar 's-Hertogenbosch gelegd. Aan deze spoorlijn deed een nieuw type standaard stationsgebouw 5e klasse haar intrede. Ten opzichte van het eerdere type 5e klasse leken de buitenmaten van het vernieuwde type aanzienlijk forser, al moet er wel bij worden vermeld dat er geen bovenverdieping meer was. Qua totale vloeroppervlakte waren de twee typen gebouwen dan ook vergelijkbaar. Ook bij dit type was een deel van het gebouw als dienstwoning ingericht. Overigens zijn er van dit vernieuwde type gebouw slechts zes gebouwd, op één na waren ze uitsluitend langs het spoor tussen Utrecht en Den Bosch te vinden.
Station Culemborg staat opvallend ver van de binnenstad, ondanks het feit dat de spoorlijn er vlak langs loopt. De reden hiervoor is de spoorbrug over de Lek, die haar hoogste punt aan de Culemborgse zijde van de rivier heeft. De brug kreeg -zeker voor die tijd- een aanzienlijke doorvaarthoogte en het station moest aan de voet van de oprit worden gebouwd. Om de afstand naar de stad toch zo kort mogelijk te houden werd de directe omgeving van het station opgehoogd. Desondanks bedraagt de afstand naar de rand van de Nieuwstad ruim driekwart kilometer. Die spoorbrug was in 1868 een waar huzarenstuk, de hoofdoverspanning van 154 meter was destijds de grootste ter wereld. Maar ook de totale lengte -bijna 700 meter- mocht er absoluut zijn. De Kuilenburgse spoorbrug" betekende een doorbraak in de bruggenbouw, dankzij deze brug durfde men het aan een spoorbrug over het Hollands Diep te gaan bouwen.
Ondanks de wat afzijdige ligging bleek het station wel een succes, al snel vestigden zich nieuwe bedrijven in de directe omgeving. Een bekend voorbeeld is de bekende Rotterdamse meubelfabrikant Gispen, die trouwens nog altijd hier haar vestiging heeft. Om de afstand tussen het station en de stad wat te bekorten kwam er aan het begin van de twintigste eeuw een tramverbinding. Deze interlokale tramlijn van en naar Tiel was trouwens maar een kort leven beschoren...
Boven: Het huidige stationsgebouw van Culembotg werd in 1974 in gebruik genomen. Culemborg was één van de weinige kleinere stations uit de jaren zeventig dat geen minimalistisch standaardgebouwtje kreeg. mede dankzij een wat uitgebreider programma van eisen. Dankzij de hoge ligging van de perrons en het feit dat het plein voor het gebouw werd afgegraven kon er zelfs een gebouw met twee bouwlagen worden neetgezet. Het stationsgebouw werd hierdoor opvallend hoog en smal.
.
Onder: Een plattegrondje van Culemborg, zoals het er rond 1870 uitzag. De unieke vorm van de binnenstad is zeer duidelijk herkenbaar en is nauwelijks veranderd. Hoewel het spoor (1) vlak langs de stad werd gelegd staat het station (2) er toch een behoorlijk eind vandaan. Reden hiervoor is de spoorbrug over de Lek (3), het station moest aan het begin van de oprit worden gebouwd. Op het kaartje is duidelijk te zien dat er tussen de stad n de Lek (4) enige bebouwing is ontstaan, na de komst van het station breidde de stad zich juist in zuidelijke richting uit. Rechtsonder is het meanderende stroompje Meer (5) te zien, het riviertje waaraan Culemborg is ontstaan.
.
 
 
Onder: Het eerste stationsgebouw was een vernieuwde versie van het vijfde klasse standaardgebouw van de Staatsspoorwegen. Daarvan zijn er slechts zes gebouwd, de enige die niet aan de lijn Utrecht -
's-Hertogenbosch werd gebouwd stond in het Zeeuwse 's-Heer Arendskerke. Van die zes is alleen het voormalige stationsgebouw van Houten bewaard gebleven. Aan de linkerkant is de tram naar Tiel te zien. Deze tramlijn werd in het najaar van 1906 in gebruik genomen, maar al na iets meer dan elf jaar worden opgedoekt...
.
(Ansichtkaart):
Onder: Het vernieuwde type 5e klasse gebouw had een aanzienlijk grotere gevellengte, waardoor aan de perrongevel een aanzienlijk bredere luifel kon worden aangebracht. Op deze afbeelding heeft het station nog haar oorspronkelijke emplacement, met tussen het eerste en tweede perron slechts één spoor. Aan het einde van de jaren dertig werd het station verbouwd. Er kwam een nieuw, en breder tweede perron, die vanaf dat moment via een tunnel te bereiken was. De bouwwerkzaamheden vielen samen met de elektrificatie van het spoor, welke in 1938 gereedkwam. Op de achtergrond is een deel van de bekende locomotievenloods te zien.
.
 
 
Onder (beide foto's): Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het station zwaar beschadigd als gevolg van bombardementen en talloze beschietingen. Het doelwit was meestal de spoorbrug, maar deze kwam er juist zonder noemenswaardige schade vanaf. Op de foto linksonder is goed te zien dat alle ramen er uit liggen en het gebouw behoorlijk geblakerd is. De linker vleugel moest zelfs worden grotendeels worden herbouwd. Ook de betonnen ingang van de perrontunnel (foto rechtsonder) liep schade op. Die perrontunnel was toen nog maar enkele jaren oud...
.
 
 
Onder: Een bijzondere foto van de eerste spoorbrug over de Lek. Aan de rechterkant is duidelijk de ruim154 meter lange hoofdoverspanning te zien, daarnaast zijn twee van de acht achtbruggen te zien, die tezamen het noordelijke deel van de brug vormen. De maximale doorvaarthoogte bedraagt ruim 16 meter, dit was dan ook de belangrijkste reden waarom het station relatief ver van het centrum is gelegen. De bijzondere constructie van de "Kuilenburgse Spoorbrug", zoals de brug wordt genoemd, oogstte veel lof. Maar aan het einde van de jaren zeventig van de vorige eeuw was de constructie dringend aan vervanging toe, in het najaar van 1983 kwam de huidige brug gereed. Toch zijn er nog delen van de oorspronkelijke brug bewaard gebleven, waaronder de brugpijlers. Aan de rechterkant is de hoge schoorsteen van een steenfabriek te zien. ooit was deze omgeving het eerste industrieterrein van Culemborg. Na de komst van het spoor trok de industrie vooral in de richting van het station. De industrie aan de Lekoever is inmiddels verdwenen, de arbeiderswoningen staan er nog altijd...
.
 
 

  Free counter and web stats versie: 9-03-2022