| |
CULEMBORG
| | |
Afkorting: | Cl |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS)
| Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1974 | Baanvak:
| Utrecht
- 's Hertogenbosch | | |
| |
Ook in het Gelderse Culemborg
moest in de eerste helft van de jaren zeventig een bestaand negentiende eeuws
stationsgebouw wijken door nieuwbouw, het is één van de weinige
kleinere stations uit die tijd dat niet van een standaards stationsgebouw werd
voorzien. Belangrijkste reden hiervoor is de wat hogere ligging van de perrons,
die aan de oprit van de spoorbrug over de Lek zijn geplaatst. Daarnaast was er
voor dit station een wat uitgebreider programma van eisen, waardoor een standaardgebouwtje
niet zou voldoen. Opmerkelijk genoeg verving dit stationsgebouw een Waterstaatgebouw,
wat dus wél een standaardgebouw was. Nog opmerkelijker; van dat eerste
station is tot op de dag van vandaag een duidelijk herkenbaar restant overgebleven.
De stad Culemborg ligt nabij de rechteroever van de Lek, zo'n 20 kilometer
ten zuidoosten van Utrecht. Het is een stad met een rijke historie, de diverse
torens -duidelijk vanuit de trein te zien- zijn al van ver zichtbaar. Vanuit de
lucht valt meteen de merkwaardige vorm van de binnenstad op; een ovaalvormige
stadskern met daaraan vastgeplakt de rechthoekige Nieuwstad. De stad, die in de
veertiende eeuw stadsrechten kreeg, ontstond ooit op een stroomrug van een klein
riviertje, de Meer genaamd. Culemborg kreeg hierdoor niey zo'n monumentale rivierfront
zoals Kampen of Zutphen hebben. Die wat afzijdige ligging zorgde ervoor dat het
eeuwenlang een betrekkelijk klein stadje bleef. Desondanks ontwikkelde het zich
al vroeg tot industriecentrum, die aanvankelijk vooral in het gebied tussen de
stad en de Lek was ontstaan. Vooral de tabaksindustrie en de fabricage van meubels
werd belangrijk werd. Ook kwamen er enkele steenfabrieken en er was zelfs een
gewerenfabriek. Uiteraard kreeg de industrie een enorme stimulans dankzij de komst
van het spoor. Station Culemborg ligt aan de spoorlijn Uttrecht - 's-Hertogenbosch
- Boxtel, Dit is één van de oorspronkelijke Staatslijnen, die tussen
1863 en 1872 van overheidswege werden gebouwd. Deze spoorlijn, ook wel bekend
als Staatslijn H, was destijds de eerste die de grote rivieren kruist. De aanleg
zorgde dan ook voor de nodige uitdagingen. Dat begon al met het bepalen van het
spoortracé, het was namelijk niet eens de bedoeling dat het spoor via Culemborg
zou worden gelegd. In het oorspronkelijke plan was de spoorlijn namelijk veel
verder naar het oosten geprojecteerd. Vanaf Utrecht zou de lijn parallel met het
spoor naar Arnhem lopen, om pas ter hoogte van Maarsbergen naar het zuiden af
buigen. Via Amerongen en Tiel zou dan 's-Hertogenbosch worden bereikt. Maar onder
druk van de Tweede Kamer werd het tracé gewijzigd en werd het spoor via
Culemborg en Zaltbommel naar 's-Hertogenbosch gelegd. Aan deze spoorlijn deed
een nieuw type standaard stationsgebouw 5e klasse haar intrede. Ten opzichte van
het eerdere type 5e klasse leken de buitenmaten van het vernieuwde type aanzienlijk
forser, al moet er wel bij worden vermeld dat er geen bovenverdieping meer was.
Qua totale vloeroppervlakte waren de twee typen gebouwen dan ook vergelijkbaar.
Ook bij dit type was een deel van het gebouw als dienstwoning ingericht. Overigens
zijn er van dit vernieuwde type gebouw slechts zes gebouwd, op één
na waren ze uitsluitend langs het spoor tussen Utrecht en Den Bosch te vinden. Station
Culemborg staat opvallend ver van de binnenstad, ondanks het feit dat de spoorlijn
er vlak langs loopt. De reden hiervoor is de spoorbrug over de Lek, die haar hoogste
punt aan de Culemborgse zijde van de rivier heeft. De brug kreeg -zeker voor die
tijd- een aanzienlijke doorvaarthoogte en het station moest aan de voet van de
oprit worden gebouwd. Om de afstand naar de stad toch zo kort mogelijk te houden
werd de directe omgeving van het station opgehoogd. Desondanks bedraagt de afstand
naar de rand van de Nieuwstad ruim driekwart kilometer. Die spoorbrug was in 1868
een waar huzarenstuk, de hoofdoverspanning van 154 meter was destijds de grootste
ter wereld. Maar ook de totale lengte -bijna 700 meter- mocht er absoluut zijn.
De Kuilenburgse spoorbrug" betekende een doorbraak in de bruggenbouw, dankzij
deze brug durfde men het aan een spoorbrug over het Hollands Diep te gaan bouwen.
Ondanks de wat afzijdige ligging bleek het station wel een succes, al snel
vestigden zich nieuwe bedrijven in de directe omgeving. Een bekend voorbeeld is
de bekende Rotterdamse meubelfabrikant Gispen, die trouwens nog altijd hier haar
vestiging heeft. Om de afstand tussen het station en de stad wat te bekorten kwam
er aan het begin van de twintigste eeuw een tramverbinding. Deze interlokale tramlijn
van en naar Tiel was trouwens maar een kort leven beschoren... |
Boven:
Het huidige stationsgebouw van Culembotg werd in 1974 in gebruik genomen. Culemborg
was één van de weinige kleinere stations uit de jaren zeventig dat
geen minimalistisch standaardgebouwtje kreeg. mede dankzij een wat uitgebreider
programma van eisen. Dankzij de hoge ligging van de perrons en het feit dat het
plein voor het gebouw werd afgegraven kon er zelfs een gebouw met twee bouwlagen
worden neetgezet. Het stationsgebouw werd hierdoor opvallend hoog en smal. .
Onder:
Een plattegrondje van Culemborg, zoals het er rond 1870 uitzag. De unieke vorm
van de binnenstad is zeer duidelijk herkenbaar en is nauwelijks veranderd. Hoewel
het spoor (1) vlak langs de stad werd gelegd staat het station (2)
er toch een behoorlijk eind vandaan. Reden hiervoor is de spoorbrug over de Lek
(3), het station moest aan het begin van de oprit worden gebouwd. Op het
kaartje is duidelijk te zien dat er tussen de stad n de Lek (4) enige bebouwing
is ontstaan, na de komst van het station breidde de stad zich juist in zuidelijke
richting uit. Rechtsonder is het meanderende stroompje Meer (5) te zien,
het riviertje waaraan Culemborg is ontstaan. .
|
| | | | Onder:
Het eerste stationsgebouw was een vernieuwde versie van het vijfde klasse standaardgebouw
van de Staatsspoorwegen. Daarvan zijn er slechts zes gebouwd, de enige die niet
aan de lijn Utrecht - 's-Hertogenbosch werd gebouwd stond in het Zeeuwse 's-Heer
Arendskerke. Van die zes is alleen het voormalige stationsgebouw van Houten bewaard
gebleven. Aan de linkerkant is de tram naar Tiel te zien. Deze tramlijn werd in
het najaar van 1906 in gebruik genomen, maar al na iets meer dan elf jaar worden
opgedoekt... .
(Ansichtkaart): | Onder:
Het vernieuwde type 5e klasse gebouw had een aanzienlijk grotere gevellengte,
waardoor aan de perrongevel een aanzienlijk bredere luifel kon worden aangebracht.
Op deze afbeelding heeft het station nog haar oorspronkelijke emplacement, met
tussen het eerste en tweede perron slechts één spoor. Aan het einde
van de jaren dertig werd het station verbouwd. Er kwam een nieuw, en breder tweede
perron, die vanaf dat moment via een tunnel te bereiken was. De bouwwerkzaamheden
vielen samen met de elektrificatie van het spoor, welke in 1938 gereedkwam. Op
de achtergrond is een deel van de bekende locomotievenloods te zien. .
| | | | | Onder
(beide foto's): Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het station zwaar beschadigd
als gevolg van bombardementen en talloze beschietingen. Het doelwit was meestal
de spoorbrug, maar deze kwam er juist zonder noemenswaardige schade vanaf. Op
de foto linksonder is goed te zien dat alle ramen er uit liggen en het gebouw
behoorlijk geblakerd is. De linker vleugel moest zelfs worden grotendeels worden
herbouwd. Ook de betonnen ingang van de perrontunnel (foto rechtsonder) liep schade
op. Die perrontunnel was toen nog maar enkele jaren oud... .
| | | | | | | Onder:
Een bijzondere foto van de eerste spoorbrug over de Lek. Aan de rechterkant is
duidelijk de ruim154 meter lange hoofdoverspanning te zien, daarnaast zijn twee
van de acht achtbruggen te zien, die tezamen het noordelijke deel van de brug
vormen. De maximale doorvaarthoogte bedraagt ruim 16 meter, dit was dan ook de
belangrijkste reden waarom het station relatief ver van het centrum is gelegen.
De bijzondere constructie van de "Kuilenburgse Spoorbrug", zoals de
brug wordt genoemd, oogstte veel lof. Maar aan het einde van de jaren zeventig
van de vorige eeuw was de constructie dringend aan vervanging toe, in het najaar
van 1983 kwam de huidige brug gereed. Toch zijn er nog delen van de oorspronkelijke
brug bewaard gebleven, waaronder de brugpijlers. Aan de rechterkant is de hoge
schoorsteen van een steenfabriek te zien. ooit was deze omgeving het eerste industrieterrein
van Culemborg. Na de komst van het spoor trok de industrie vooral in de richting
van het station. De industrie aan de Lekoever is inmiddels verdwenen, de arbeiderswoningen
staan er nog altijd... .
| | | | | |
versie: 9-03-2022 |