Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

RAVENSTEIN

     
   
Afkorting: Rvs
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Type: vereenvoudigd Standaardtype Douma (klein)
Architect: C. Douma
Bouwjaar: 1973
Baanvak: 's-Hertogenbosch - Nijmegen
   
   
Het stadje Ravenstein ligt aan de Maas, in het noordoosten van de provincie Noord-Brabant. Het is in de veertiende eeuw ontstaan rondom een kasteel en werd nog in diezelfde eeuw een vestingstadje met stadsrechten. De naam Ravenstein is dan ook een samentrekking van de woorden “rave” (gracht) en “stein” (kasteel of burcht). De vestingwerken en het kasteel zijn weliswaar verdwenen, toch zijn er hier en daar nog wat restanten terug te vinden. Eeuwenlang hadden Ravenstein en omgeving een bijzondere status; het was een zelfstandige enclave, die niet bij Brabant of bij wat nu Nederland wordt genoemd hoorde. Pas onder Napoleon werd Ravenstein Nederlands en werd het een gemeente in de provincie Noord-Brabant. Sinds 2003 is het onderdeel van de gemeente Oss. In 1972 werd het anders zo rustige stadje wereldnieuws, toen een aardgasverdeelstation in de buurt werd getroffen door een bomaanslag.
Ravenstein werd in 1881 op het spoornet aangesloten, dankzij de ingebruikname van de spoorlijn Tilburg – ’s-Hertogenbosch – Nijmegen. Het Ravensteinse station werd echter op grote afstand (bijna anderhalve kilometer) van het stadje gebouwd. De reden hiervoor waren niet de vestingwerken, die waren toen allang ontmanteld, maar heeft waarschijnlijk te maken met de spoorbrug over de Maas. De oprit van die oeververbinding begint al vlakbij het station. Station Ravensten had aanvankelijk een zeer eenvoudig stationsgebouw, een éénlaags bouwwerk met een zadeldak. Het was één van de vier identieke gebouwtjes die de Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg Maatschappij (NZOS) aan de genoemde spoorlijn liet bouwen, de overige drie waren in Wijchen, Geffen en Helvoirt te vinden. Geen van de gebouwen is trouwens bewaard gebleven. Sterker nog; het voormalige stationsgebouw van Rosmalen is het enige NZOS-gebouw dat nog bestaat. Die NZOS was de maatschappij die de genoemde spoorverbinding liet bouwen en korte tijd ook exploiteerde. Al na enkele jaren werd dit overgenomen door Staatsspoor en werd de spoorlijn een doorgaande route. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het spoor tussen Tilburg in fasen verdubbeld, later werd ook het gedeelte tussen Wijchen en Nijmegen van een tweede spoor voorzien. Opmerkelijk genoeg duurde het nog tot 1981 tot ook het laatste gedeelte dubbelsporig werd. De spoorbrug over de Maas, bij Ravenstein, is zelfs tot op de dag van vandaag enkelsporig gebleven…
Het spoor bij Ravenstein was dus nog enkelsporig toen in 1973 het stationsgebouw werd vervangen door nieuwbouw. Samen met dat van Wijchen, trouwens. De gebouwen werden vervangen door moderne standaard stationsgebouwen, het waren er twee van de in totaal zeven die dat jaar in gebruik werden genomen. Het nieuwe stationsgebouw van Ravenstein is de kleinere versie van het “Standaardtype Douma”, hetzelfde type dat dat jaar ook in Akkrum en Wehl werden neergezet. Het stationsgebouw van Ravenstein was in zekere zin afwijkend; het werd in spiegelbeeld gebouwd. Bovendien was aan de perronzijde op de grote ligger het gemeentewapen van de vroegere gemeente Ravenstein afgebeeld. Helaas is deze al jaren geleden bij (vermoedelijk) een schilderbeurt verdwenen. Het gebouw heeft uiteraard allang geen loket meer, in het gebouw is nu een pizzeria/shoarmazaak gevestigd. In 2018 werd het station gemoderniseerd. Daarbij werden de perrons wat breder en hoger gemaakt en werden ze voorzien van nieuw perronmeubilair.

Boven en onder: Opnieuw een stationsgebouw van het vereenvoudigde “Standaardtype Douma”, één van de zeven die in 1973 werden gebouwd. Dit exemplaar was de eerste dat in spiegelbeeld werd gebouwd, tot dan toe verschilden de gebouwen alleen in formaat en afwerking. Bij dit gebouw zit het wat meer gesloten deel aan de rechterkant, bij alle andere gebouwde exemplaren (óók bij het wat oudere stationsgebouw van Beilen) is dit gedeelte aan de linkerkant te vinden. Een andere -en helaas allang verdwenen- bijzonderheid was dat aan de perronzijde van dit gebouw het gemeentewapen van de toenmalige gemeente was aangebracht. Het gebouw heeft tot begin 2003 als zodanig dienstgedaan, tegenwoordig is het een horecagelegenheid.
.

.
 
 

Onder: Het oorspronkelijke stationsgebouw uit 1881 was een klein, eenvoudig bouwwerkje, éénlaags en met een zadeldak. In 1899 werd het gebouw een flink stuk uitgebreid. Dit nieuwe gedeelte was makkelijk herkenbaar aan haar platte dak. Deze foto toont het stationsgebouw, zoals het er in de nadagen van haar bestaan uitzag. Het werd in 1973 gesloopt, ook haar soortgenoot in Wijchen ging toen tegen de vlakte. Het voormalige stationsgebouw van Helvoirt was overigens de laatste van het viertal dat werd gesloopt, zij hield het nog tot 1977 vol…
.

Onder: Het tweede stationsgebouw, zoals het er kort na de ingebruikname uitzag. Het werd niet op dezelfde plek als het eerste gebouw geplaatst, maar schoof een kleine dertig meter in noordoostelijke richting op. Dit was ook de reden waarom het in spiegelbeeld moest worden gebouwd, de ingang moest immers bij het overpad tussen de twee perrons worden gesitueerd. Op de grote ligger prijkt trots het wapen van Ravenstein. Deze is echter niet of nauwelijks te zien, omdat ze schuil gaat achter de overwegboom…
.

 
 
 
.
.

Boven en onder: De spoorbrug over de Maas, even buiten Ravenstein. De brug heet officieel “Edithbrug” en is vernoemd naar Edith Brogdon (foto linksonder). Zij was de dochter van een Brits parlementslid en industrieel, die mede de drijvende kracht was achter de oprichting van de NZOS en de bouw van de spoorlijn Tilburg-Nijmegen. De oorspronkelijke Edithbrug was een vakwerkbrug (foto rechtsonder), deze werd in 1937 vervangen door de huidige oeververbinding. De pijlers zijn nog de originele uit 1878 en zijn berekend op een dubbelsporige brug. Tot op de dag van vandaag bleef deze echter enkelsporig, al wordt op gezette tijden wel gediscussieerd over het eventueel dubbelsporig maken ervan. Het is trouwens maar de vraag of het ooit zover kont; de brug is namelijk sinds 2009 een rijksmonument…
.

.
.
 
 

  Free counter and web stats versie: 16-04-2024