| |
COEVORDEN
| | |
| |
Afkorting: | Co |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS)
| Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1976 | | | | |
| |
Dit station
heeft in de afgelopen jaren een enorme gedaantewisseling ondergaan. Als één
van de weinige stations in ons land had Coevorden nog haar klassieke, grotendeels
nog originele, spooremplacement. Daarvan zijn slechts drie sporen overgebleven.
Het vrijgekomen terrein wordt inmiddels volop "herontwikkeld". Jammer,
want hierdoor is Coevorden -zoals zoveel andere kleinere stations- een wat anonieme
halre geworden. Voor het goederenvervoer per spoor is de stad nog wel belangrijk,
al laten de goederentreinen het station tegenwoordig (letterlijk) links liggen
Coevorden is een vrij kleine stad in het zuidoosten van de provincie
Drenthe, zo'n twintig kilometer ten zuiden van Emmen en bijna letterlijk op de
grens met Duitsland gelegen. Het kent een lange, en ook zeer bewogen geschiedenis,
die teruggaat tot vóór het jaar 1000. De "Ganzenstad",
zoals de bijnaam van Coevorden luidt, ontstond ooit aan een handelsroute tussen
Groningen en het Duitse Münster, op een zandrug in een (toen nog) uitgestrekt
moerasgebied. De handelspost werd al snel een stadje. Coevorden was ooit de eerste
-en gedurende lange tijd ook enige- plaats in Drenthe dat stadsrechten had. Men
noemt Coeveorden nog wel eens "de enige echte stad van Drenthe", al
is ze tegenwoordig allang voorbijgestreefd door plaatsen als Emmen, Assen, Hoogeveen
en Meppel. Het is een echte vestingstad, de restanten ervan zijn nog altijd prominent
aanwezig. Want de strategische ligging maakte het stadje welvarend, maar ook kwetsbaar.
Diverse keren werd het met de grond gelijk gemaakt en even zo vaak weer herbouwd.
Zo werd het stadje in 1592 door de Spanjaarden volledig platgebrand. Hierna werd
een compleet nieuwe en planmatig gebouwde stad neergezet, met radiale straten
vanaf een centraal gelegen marktplein. Tevens kreeg het een uitgebreid stelsel
van vestingwerken. Vanaf de achttiende eeuw werd Coevorden een tijdje garnizoensstad,
maar een eeuw later brak een periode van verval aan. Pas nadat de vesting was
opgeheven en deze voor het grootste deel was ontmanteld keerde het tij. Er kon
nieuwe industrie komen, mede dankzij het graven van het Coevorden-Vechtkanaal
en de komst van het spoor. Niet voor niets luidt het motto van het gemeentewapen:
"Multis Periculis Supersum" (vele gevaren kom ik te boven)
In
1905 werd Coevorden op het spoornet aangesloten, dankzij de ingebruikname van
een lokaalspoorlijn naar Zwolle. In datzelfde jaar kwam ook het gedeelte tussen
Coevorden en Stadskanaal, via Emmen en Gasseltenijveen gereed. De spoorlijn werd
gebouwd door de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS), het station van
Coevorden werd dan ook voorzien van een typisch NOLS-gebouw en wel één
van het type eerste klasse. Daarvan zijn er slechts twee gebouwd. het gebouw leek
sterk op de gebouwen van het type tweede klasse, waarvan nog exemplaren in Dalfsen,
Mariënberg en Hardenberg te vinden zijn, maar was iets groter. De aanduiding
|"eerste klasse" had dan ook eerder betrekking op het feit dat het station
wat extra faciliteiten had, zoals een locomotievendepot. Dat Coevorden een wat
groter en uitgebreider station kreeg had ongetwijfeld te maken met de aanstaande
aanleg van een spoorlijn naar het Duitse Gronau, waardoor er wat uitgebreidere
faciliteiten nodig waren. Dat bleek ook wel toende spoorlijn in 1910 Coevorden
bereikte; het emplacement werd uitgebreid en er kwamen wat extra nevengebouwen,
waaronder de bekende -en nog altijd bestaande- goederenloods annex douanegebouw.
Coevorden was een internationaal station geworden.
Onder::
Het emplacement, zoals het er rond 2005 nog uitzag. Het aantal sporen is inmiddels
teruggebracht tot slechts drie, twee perronsporen en één inhaalspoor.
Ook kwam er een nieuwe verbindingsboog, zodat goederentreinen vanuit de richting
Hardenberg rechtstreeks naar Laarwald kunnen rijden zonder eerst te moeten kopmaken
in Coevorden
.

|
. Boven
en onder: Het huidige stationsgebouw werd in 1976 in gebruik genomen en verving
een aanzienlijk groter exemplaar. Het bestaat feitelijk uit een overdekte doorgang
naar het perron, met links en rechts daarvan losse gebouwtjes. In het linker deel
zat een kiosk, in het -aanzienlijk grotere- gedeelte aan de rechterkant waren
de loketten en dienstruimten. De opzet doet enigszins denken aan het vroegere
station Amsterdam Sloterdijk. Het "vouwdak" werd eveneens weer eens
toegepast, zij het op veel kleinere schaal en in een vereenvoudigde vorm. Sinds
kort heeft het gebouw weer haar originele donkere gevels terug, nadat deze jarenlang
schuil gingen achter gevelbeplating. In de corridor is een plattegrondje van het
achttiende eeuwse Coevorden te zien. (onder) Het was een echte vestingsrad, met
een planmatige opzet. De vestingwerken zijn voor het overgrote deel verdwenen,
zo staat het station ongeveer op de plek waar het meest westelijke bastion was.
Tegenwoordig is de stad -terecht- trots op haar vestingverleden. Niet alleen middels
deze kaart, maar ook door een imposant kunstwerk wordt hieraan uiting gegeven... .
 | | |
| | | | Onder:
Het eerste stationsgebouw van Coevorden was een typisch NOLS-gebouw. Het was een
gebouw van het type eerste klasse, het enige andere gebouw van dat type werd in
1910 in Veendam gebouwd. De afbeelding toont het gebouw in haar oorspronkelijke
gedaante, zonder pleisterlaag en zonder de later aangebrachte aanbouwen. Na de
Tweede Wereldoorlog werd het grotendeels witgepleisterd. De pleisterlaag hielp
maar tijdelijk, aan het begin van de jaren zeventig zag het er verlept en bouwvallig
uit. Ook was het niet meer doelmatig, halverwege de jaren zeventig ging het dan
ook tegen de vlakte... .
| Onder:
Het eerste stationsgebouw van Coevorden was een typisch NOLS-gebouw. Het was een
gebouw van het type eerste klasse, het enige andere gebouw van dat type werd in
1910 in Veendam gebouwd. De afbeelding toont het gebouw in haar oorspronkelijke
gedaante, zonder pleisterlaag en zonder de later aangebrachte aanbouwen. Na de
Tweede Wereldoorlog werd het grotendeels witgepleisterd. De pleisterlaag hielp
maar tijdelijk, aan het begin van de jaren zeventig zag het er verlept en bouwvallig
uit. Ook was het niet meer doelmatig, halverwege de jaren zeventig ging het dan
ook tegen de vlakte... .
| | | | | Onder:
Tot enkele jaren geleden was Coevorden één van de weinige stations
dat nog een authentiek, uitgebreid emplacement had, al was het ooit nóg
omvangrijker geweest. Jarenlang was Coevorden een station van belang, vooral voor
het (internationale) goederenvervoer. Op de achtergrond is dan ook de voormalige
goederenloods te zien, dat tevens douanekantoor was. deze monumentale loods uit
1910 verkeerde jarenlang in zo'n slechte staat dat sloop slechts een kwestie van
tijd leek. Maar het liep uiteindelijk anders... .
| Onder:
Een ander nevengebouw uit 1910 is inmiddels wel verleden tijd. Dit dienstgebouw
stond aan de noordkant van het emplacement, niet ver van de goederenloods. Dit
gebouw was jarenlang het domein van de mensen die in deze regio het spoor onderhouden.
Er was een werkplaats, een magazijn, kantoren en uiteraard een kantine. Later
werd het gebruikt door Structon en Protrail. Enkele jaren geleden ging het dienstgebouw
tegen de vlakte. De platte aanbouw was trouwens van later datum... .
| | | | | Onder:
Aan de Krimweg, even ten zuiden van het station, staat het voormalige stationsgebouw
van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg Maatschappij (DSM). Het werd gebouwd in 1897
en is daarmee feitelijk het oudste stationsgebouw van Coevorden. Het stond er
al toen de spoorlijn nog aangelegd moest worden! De DSM was een trambedrijf met
diverse lijnen in het moordoosten van Overijssel, het oosten van Drenthe en het
uiterste zuidoosten van Groningen. Dit tramstation lag aan de lijn naar Zwolle,
via Dedemsvaart en Balkbrug. Ook kon men hiervandaan met de tram naar Ter Apel.
Vanaf 1937 kwam daar nog de tramlijn naar Assen bij, toen deze van concurrent
EDS werd overgenomen. De tramlijn naar Ter Apel werd in 1940 geschrapt, de overige
hielden het tot 1947 vol. Het vroegere tramstationsgebouw is een rijksmonument.
Overigens staat even verderop aan diezelfde Krimweg de voormalige tramremise,
het puntdak ervan is helemaal aan de linkerkant nog net te zien... .
| Onder:
In Coevorden staat nóg een voormalig tramstation. Het is het vroegere stationsgebouw
van de Eerste Drentsche Stoomtramweg Maatschappij (EDS). Dit was tussen 1922 en
1936 het eind punt van de tramlijn Assen-Coevorden, via Grolloo, Schoonoord en
Dalen. Ook de EDS had een aantal tramlijnen, allen in Drenthe en een klein stukje
zuidoostelijk Groningen (wederom: Ter Apel). De tramlijn naar Assen werd in 1918
in gebruik genomen en had aanvankelijk haar eindpunt aan de Looweg. Dit stationsgebouw
kwam enkele jaren later gereed. Erg lang heeft het trouwens niet dienstgedaan.
In 1936 werd EDS door concurrent DSM overgenomen en een jaar later werd de tramlijn
doorgetrokken naar het DSM-station. Daarvandaan zou de tram naar Assen nog tien
jaar blijven rijden... .
| | | | |
versie: 13-04-2022 |